واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ

وقوع دو انفجار در بدنه یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ که بامداد دیروز اتفاق افتاد با واکنش‌های مقامات کشورمان و نیز کشورهای خارجی مواجه شد.
شرکت ملی نفتکش ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نفت‌کش ایرانی سابیتی متعلق به این شرکت در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های 5 و 5:20 صبح در 60 مایلی بندر جده عربستان دچار انفجار در بخش بدنه شد.دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن به دریای سرخ نشت کرد که بعد از مدتی مهار شد.
در اطلاعیه شرکت ملی نفتکش تصریح شده همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند.کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت درحال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند. منشا این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.
شرکت ملی نفتکش ایران همچنین اعلام کرد کشتی سانحه دیده ایرانی بعد از پایداری وضعیت کلی،با سرعت کم درحال ترکت منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است.


برخی اخبار از احتمال تروریستی بودن حادثه و اصابت دو موشک به این نفتکش حکایت دارد.
درحالی که برخی از رسانه‌ها بعد از حادثه برای نفتکش سابیتی در دریای سرخ، این حادثه را ناشی از اصابت موشک شلیک شده از عربستان اعلام کرده بودند، این موضوع ازسوی شرکت ملی نفتکش تکذیب شد.
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین هم اعلام کرد: این ناوگان از گزارش‌های رسانه‌ای درباره بروز حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ مطلع است اما اطلاعات بیشتر و دقیقی ندارد.
*واکنش وزارت خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.
موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهارداشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده‌اند و شناور درحالت پایدار قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات درحال انجام است.
وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
*مسکو: هنوز برای تعیین مقصر زود است
در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای به حادثه پیش‌آمده برای نفتکش ایرانی و گزارش‌هایی از انفجار در بدنه آن در آب‌های نزدیک عربستان، واکنش نشان داد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه روسیه در این بیانیه گفت هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.
* واکنش چین به انفجار در نفتکش ایرانی
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم از طرف‌های مرتبط با انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ درخواست کرد برای برقراری صلح و ثبات در منطقه وارد تعامل شوند.
شوانگ در این باره گفت، امیدواریم طرف‌های مرتبط با این حادثه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه با یکدیگر تعامل کنند.
*بازتاب حادثه نفتکش ایرانی در رسانه‌های بین‌المللی
رسانه‌های بین‌المللی هم دیروز خبر حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ را در صدر اخبار مهم خود قرار دادند.
وال استریت ژورنال به این نکته اشاره کرد که خدمه کشتی سالم هستند و بدنه کشتی آسیب اندکی دیده است.
شبکه فرانس 24 فرانسه در تارنمای خود نوشت، آخرین اطلاعات درباره سابیتی مربوط به 14 اوت (23 مرداد) است که در سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس حضور داشت. این شرکت داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها را ثبت می‌کند.
شبکه الجزیره انگلیسی هم گزارش داد که این نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است.
خبرگزاری فرانسه نوشت، این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از 2 درصد افزایش پیدا کند که این مساله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است.
رویترز، تارنمای «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و... نیز در گزارش‌های خود افزایش بهای نفت را به عنوان تیتر انتخاب کردند.
رسانه‌های عرب‌زبان مانند الجزیره، المیادین و رسانه‌های انگلیسی‌زبان همچون تایم، دیلی تلگراف، تایمز لندن، تلویزیون «ان‌اچ‌کی» ژاپن، سی‌ان‌ان، واشنگتن‌پست از جمله رسانه‌هایی هستند که به این حادثه پرداختند.
شبکه‌های فاکس نیوز آمریکا و ای. بی. سی. نیوز استرالیا در گزارش‌های خود به این نکته پرداختند که عربستان تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده است.
*بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
بهای جهانی نفت در پی وقوع سانحه برای نفتکش ایرانی در دریایی سرخ بیش از 2 درصد افزایش یافت.
بهای نفت خام برنت دریایی شمال دیروز با افزایشی 2.3 درصدی به 60.46 دلار در هر بشکه رسید.
بهای نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» نیز 2.1 درصد افزایش یافت و بشکه‌ای 54.69 دلار معامله شد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: ثبات و کنترل بازار ارز بدون از دست دادن ذخایر ارزی آیت‌الله سیستانی دولت عراق را مسئول ریخته شدن خون در خشونت‌های اخیر خواند افشای توافق ترکیه و آمریکا درباره حمله به سوریه مرگ و آوارگی هزاران کرد در شمال سوریه حاصل تجاوز نظامی ترکیه واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ وزیر نیرو خبر داد: استفاده از فناوری نانو برای تامین آب با کیفیت و مطمئن وزیر راه و شهرسازی: احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در دستور کار است پیشنهاد انصارالله به عربستان برای تبادل 2 هزار اسیر افتتاح 561 طرح محرومیت‌زدایی در استان اردبیل سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم نماینده عالی جدید اتحادیه اروپا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کند غلامرضا بنی‌اسدی ناامیدسازی به نام انقلابیگری؟! ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید دیوان عدالت اداری نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها را تاییدکرد غیرمنطقی‌ترین بهانه! تاکید ایران بر لزوم توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه