حضور زنان زمینه حذف محدودیت‌های دیگر

براي حضور زنان در ورزشگاه چه پروسه‌اي طي شد؟ فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي چه نقشي در اين زمينه داشت؟
فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در روز هفتم مردادماه با آقاي سلطاني‌فرد جلسه داشت و در اين جلسه يکي از مطالبات جدي نمايندگان زن مجلس از وزير ورزش و جوانان حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود. سپس نيز اين موضوع به‌صورت جدي در دستور کار گرفت و ما به‌صورت مرتب اين موضوع را از دولت پيگيري مي‌کرديم. البته در دولت نيز اراده‌اي براي زمينه‌سازي حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود داشت. از سوي ديگر جامعه مدني نيز به‌دنبال حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود و اين مساله را به‌عنوان يک مطالبه جدي در سطح جامعه مطرح کرده بود. در نتيجه حضور زنان در ورزشگاه‌ها که روز پنجشنبه و در بازي تيم‌ملي به نتيجه رسيد بر اساس اجماع مجلس، دولت و جامعه مدني اتفاق افتاد. بنده اميدوارم اين حضور سبب برداشته‌شدن بيشتر محدوديت‌ها درباره زنان در جامعه شود و در آينده شاهد فروش بليت به‌صورت عادلانه بين زنان و مردان جامعه باشيم. نکته ديگر اينکه بايد ظرفيت‌هاي بيشتري براي زنان در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شود تا زنان بتوانند با دغدغه‌هاي کمتري در ورزشگاه حضور پيدا کنند. بدون‌شک يکي از راه‌هاي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي درباره زنان ورزش است. اين مساله نيز هم در قالب توسعه همگاني ورزش و هم حضور در مسابقات ورزشي و ورزشگاه‌ها متبلور خواهد شد. در گذشته زنان براي تماشاي مسابقات ورزشي مانند واليبال حضور داشتند که اين روند بايد در آينده نيز ادامه پيدا کند. روز پنجشنبه بنده نيز در ورزشگاه حضور داشتم و از نزديک فضاي ورزشگاه را رصد مي‌کردم. خوشبختانه حضور زنان در ورزشگاه شور و نشاط بيشتري به ورزشگاه بخشيده بود و فضاي بسيار مناسبي براي برگزاري مسابقه تيم‌ملي فراهم کرده بود. نکته جالب اينکه پس از مسابقه بسياري از آقايان اذعان مي‌کردند که در اين مسابقه هيچ‌گونه حرف رکيکي زده نشده و همه تماشاگران ادب و متانت را رعايت کرده‌اند به شکلي که مسئولان ورزشگاه نيز تعجب کرده بودند. بدون‌شک اين مساله مي‌تواند پيامدهاي مهم اجتماعي در سطح جامعه به‌همراه داشته باشد و ميزان شور و نشاط اجتماعي را بالا ببرد.
رويکرد فيفا در زمينه الزام ايران به حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه نقشي در اين اتفاق داشت؟ آيا تلاش‌هاي داخلي در اين زمينه نتيجه‌بخش بود يا الزام فيفا؟
اين سوالي است که در مرحله نخست بايد وزير ورزش به‌عنوان متولي ورزش کشور به آن پاسخ دهد. با اين وجود تلاش‌هاي زيادي در داخل کشور براي اين اتفاق رخ داد. فراکسيون زنان مجلس براي تحقق مطالبات زنان جامعه اغلب وزرا را به مجلس دعوت کرد و يکي از مطالباتي که در اين زمينه مطرح مي‌شد نيز موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود. از سوي ديگر جامعه مدني نيز در اين زمينه نقش تعيين‌کننده‌اي داشت. بسياري از گروه‌هاي اجتماعي و به‌خصوص گروه‌هايي که مطالبات زنان را نمايندگي مي‌کنند اين موضوع را به‌صورت فراگير در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌اي کشور مطرح مي‌کردند و به همين دليل اين موضوع براي مسئولان جامعه به موضوعي جدي و مهم تبديل شد. در نتيجه معتقدم فارغ از مسائلي که از سوي فيفا در اين زمينه مطرح شد تلاش‌هاي داخلي زيادي نيز براي تحقق اين مطالبه اجتماعي صورت گرفت که در نهايت نيز به نتيجه رسيد.


يکي از مهمترين مسائلي که درباره حضور زنان در ورزشگاه وجود داشت دغدغه مراجع عظام در اين زمينه بود. براي جلب رضايت مراجع چه تلاش‌هايي صورت گرفت؟
در اين زمينه نيز تلاش‌هايي هم از سوي دولت وهم از سوي فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت. فراکسيون زنان مجلس درباره موضوعات مختلفي مانند کودک‌همسري و حضور زنان در ورزشگاه‌ها با مراجع عظام ديدار و گفت‌وگو کردند و اطلاعات خوبي در اين زمينه نيز در اختيار مراجع قرار گرفته است. استدلالي که مراجع در اين زمينه عنوان مي‌کردند نيز بر اساس اين اطلاعات بود. به همين دليل نيز ديدگاه‌هاي متفاوتي در اين زمينه وجود داشت که در نهايت مورد بررسي طرفين قرار مي‌گرفت. دغدغه اصلي مراجع وجود زيرساخت‌هاي لازم براي حضور زنان در ورزشگاه و همچنين نحوه ورود و خروج زنان و رعايت شئونات اخلاقي و مذهبي بود. به همين دليل نيز ما آقاي سلطاني‌فر را به مجلس دعوت کرديم که آيا زيرساخت‌هاي لازم براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است يا خير. آقاي سلطاني‌فر در پاسخ به دغدغه‌هاي ما عنوان کردند که زيرساخت‌هاي حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سراسر کشور فراهم است و در اين زمينه دغدغه جدي وجود ندارد. در هفته منتهي به حضور زنان در ورزشگاه نيز مجمع نمايندگان استان تهران جلسه‌اي را براي بررسي زيرساخت‌ها و جنبه‌هاي امنيتي حضور زنان در ورزشگاه‌ها با سردار رحيمي فرمانده نيروي انتظامي تهران برگزار کرديم و در اين جلسه جنبه‌هاي مختلف قضيه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. فراکسيون زنان مجلس دو رويکرد کلي قانونگذاري و نظارت را در دستور کار خود قرار داده است. به همين دليل نيز با دعوت و رايزني با مسئولان بخش‌هاي مختلف جنبه‌هاي مختلف حضور زنان در ورزشگاه مورد بررسي قرار گرفت. فراکسيون زنان مجلس با نهادهايي که به شکل‌هاي مختلف در اين موضوع درگير بودند رايزني‌هاي گسترده‌اي را صورت داد. بنده عنوان نمي‌کنم حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطالبه همه مردم جامعه بود اما اين مطالبه‌اي بود که همه اهالي ورزش به‌دنبال آن بودند و به همين دليل نيز مورد حمايت همه‌جانبه جامعه ورزش کشور قرار گرفت. جوانان ما به‌جاي اينکه در قهوه‌خانه‌ها رفت‌وآمد يا در پارک‌ها سرگرداني کنند و دچار رفتار‌هاي پرخطرشوند بايد به‌سمت ورزش هدايت شوند. بدون‌شک حضور بانوان در ورزشگاه مي‌تواند در اين زمينه بسيار تاثيرگذار باشد. هنگامي که بانوان جامعه مي‌توانند در ورزشگاه حضور يابند يا خودشان در سالن‌هاي ورزشي فعاليت ورزشي کنند در بالابردن شور و نشاط خانواده و جامعه نقش موثري ايفا خواهند کرد. ما بايد واقعيت‌هاي اجتماعي موجود در جامعه را مشاهده و درک کنيم که اگر زمينه براي فعاليت‌هاي مثبت جوانان مانند ورزش‌کردن فراهم نباشد رفتارهاي پرخطر در انتظار جوانان خواهد بود.
يکي از دغدغه‌هاي مهم افکار عمومي در زمينه حضور زنان در ورزشگاه مسائل امنيتي قبل، حين و بعد از برگزاري مسابقه بود. در زمينه برطرف‌کردن دغدغه‌هاي امنيتي چه تلاش‌هايي صورت گرفت و با چه کساني رايزني انجام شد؟
در اين زمينه رايزني‌هاي مختلفي با مسئولان امنيتي کشور و تهران صورت گرفت. خوشبختانه در روز مسابقه همه‌چيز از نظر امنيتي در حد ايده‌آل برگزار شد و هيچ مشکلي خاصي در اين زمينه وجود نداشت. به همين دليل لازم مي‌دانم از همه کساني که نظم و امنيت را در اين مسابقه برقرار کردند تشکر کنم. بنده از نزديک شاهد اين نظم و امنيت بودم. در مسير ورود و خروج ورزشگاه هيچ‌کس هيچ‌رفتاري که برخلاف شئونات اخلاقي و اجتماعي ما باشد انجام نداد و همه‌چيز به شکل مطلوب انجام شد. شايد يکي از نقاط مثبت حضور زنان در ورزشگاه‌ها موفقيت امنيتي اين موضوع بود که مي‌تواند زمينه‌هاي حضور ديگر زنان در اماکن ورزشي را تسهيل کند. اين حضور بي‌دردسر و بي‌دغدغه سبب شد که نگراني‌هايي که در زمينه امنيت بانوان براي ورود و خروج بانوان در ورزشگاه وجود داشت از بين برود؛ نگراني‌هايي که در برخي مقاطع اجازه چنين کاري را به مسئولان نمي‌داد.
پس از حضور زنان در ورزشگاه‌ها شاهد بازتاب مثبت و گسترده اين موضوع در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌اي کشور بوديم. اين موضوع چه تاثيري در بالابردن شور و نشاط اجتماعي خواهد داشت؟
در شرايط کنوني يکي از مهمترين چالش‌هاي جامعه ما کاهش نشاط اجتماعي است. به همين دليل بايد به‌دنبال راهکارهايي براي بالابردن نشاط اجتماعي در جامعه باشيم. بدون‌شک يکي از مهمترين اقداماتي که در اين زمينه امکان‌پذير است استفاده از ظرفيت زنان به‌عنوان نيمي از جمعيت کشور است؛ جمعيتي که مي‌تواند در بالابردن نشاط اجتماعي بسيار تاثيرگذار باشد. اين اتفاق در حضور زنان در ورزشگاه رخ داده و همگان شاهد نتايج مثبت آن بوده‌اند. همگان مشاهده کردند در روزي که زنان در ورزشگاه حضور داشتند نظم و امنيت بيشتري در ورزشگاه وجود داشت و از سوي ديگر تماشگران ادب و متانت بيشتري از خود نشان دادند. اين رويکرد مي‌تواند به يک الگوي موفق در زمينه بالابردن نشاط اجتماعي و تعميم آن به ورزش‌هاي ديگر منجر شود. شور و نشاطي که در زنان حاضر در ورزشگاه وجود داشت نشان مي‌دهد که زنان جامعه نيز نيمي از جمعيت اين کشور را تشکيل مي‌دهند که داراي مطالبات خاص خود هستند. اين مطالبات بايد ديده شود و مورد توجه قرار بگيرد. هنگامي که با يک اتفاق مثبت مي‌توان از يک طرف شور و نشاط اجتماعي را بالا ببرد و از سوي ديگر به مطالبات زنان جامعه جامه عمل پوشاند اين رويکرد بايد ادامه يابد. زنان جامعه ما ظرفيت‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف دارند که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است. بدون‌شک استفاده از اين ظرفيت عظيم مي‌تواند حرکت جامعه را به‌سمت پيشرفت و تعالي تسريع کند. ما بايد اين حق را به فرزندان خود بدهيم که خودشان نوع و شيوه اوقات فراغت خود را انتخاب کنند. هرچه بيشتر در اين زمينه محدوديت ايجاد شود به همان اندازه رفتارهاي پرخطر و آسيب‌زننده در جامعه افزايش پيدا مي‌کند. امروز برخي جوانان يا به فضاي مجازي وابسته شده‌اند و يا به رفتارهاي ناهنجاري مانند استعمال سيگار يا قليان که مي‌تواند زمينه‌ساز اتفاقات ناگواري براي جوانان باشد. به همين دليل نيز بايد زمينه حضور جوانان در فضاهاي ورزشي را افزايش داد و کاري کرد که جوانان به‌جاي اينکه به‌دنبال رفتارهاي پرخطر و آسيب‌زننده باشند به‌سمت ورزش گرايش پيدا کنند.
يکي از دغدغه‌هاي بانوان علاقه‌مند به فوتبال حضور در بازي‌هاي ليگ برتر و تماشاي بازي‌هاي مهمي مانند پرسپوليس و استقلال است. از سوي ديگر زنان همه استان‌هاي کشور به‌دنبال حضور در ورزشگاه‌ها هستند. آيا براي تحقق اين دو مطالبه در آينده تلاش خواهد شد؟
تلاش‌هايي در اين زمينه صورت گرفته و ما به‌دنبال اين هستيم که زنان همه استان‌هاي کشور امکان حضور در ورزشگاه‌ها را داشته باشند. به همين دليل نيز دولت به‌دنبال به وجود آوردن زيرساخت‌هاي لازم براي حضور زنان سراسر کشور در ورزشگاه‌ها است. از سوي ديگر ما به‌دنبال آنيم که عدالت جنسيتي در ظرفيت ورزشگاه‌ها به وجود بيايد و زنان نيز با توجه به ظرفيت اجتماعي خود در ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند. عدالت اجتماعي حکم مي‌کند که به‌جز زنان تهران بقيه زنان کشور نيز در ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند. به همين دليل نيز اين مطالبه تا تحقق ادامه پيدا مي‌کند و اميدواريم که اين اتفاق به‌زودي در سراسر کشور رخ دهد. بدون‌شک اگر زيرساخت‌ها براي حضور زنان در ورزشگاه‌هاي کشور فراهم شود زمينه حضور زنان در بازي‌هاي داخلي و ليگ برتر نيز فراهم خواهد شد. در اين زمينه نيز وزارت ورزش و جوانان و همچنين فدراسيون فوتبال پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهد داد که اين رويکرد که سبب ايجاد انگيزه و بالارفتن شور و نشاط اجتماعي در بين مردم جامعه شده، افزايش يابد. ما نياز به تغيير نگرش درباره زنان جامعه داريم و بايد براي زنان در همه عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي فرصت‌هاي برابر با مردان در نظر گرفت. ما در کشور قوانين خوبي داريم اما بعضا به دليل حاکم‌بودن نگاه سنتي و تبعيض‌آميز، در مواردي به‌صورت نامناسب تفسير و اجرا مي‌شوند. همه انسان‌ها در صـورتي مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف تاثيرگذار باشند که از سلامت لازم برخوردار باشند؛ بنابراين زنان سالم، خانواده سالم و در نتيجه جامعه سالم را رقم مي‌زنند. پس بايد تلاش کنيم زنان جامعه ما از سلامت روحي و جسمي کاملي برخوردار باشند. سلامت روحي، رواني و جسمي مادران و بانوان عامل پرورش و بالندگي و توسعه سلامت در خانواده و جامعه است. بنابراين در برنامه‌ريزي‌ها، تصميم‌‌سازي‌ها و در عرصه اجرا بايد به اين موارد توجه لازم داشته باشيم. جامعه ايران از خرده‌‌فرهنگ‌هاي متعددي تشکيل شده اما بر اساس جامعه آماري مي‌توان ضرورت‌هاي حوزه زنان و دختران را مشخص کرد. بدون‌شک راهبردها و سياست‌هاي کلان در حوزه زنان و دختران و اختصاص بودجه لازم در اين زمينه منوط به تعيين و مشخص‌شدن اولويت‌ها است و تا اين اولويت‌ها بر اساس نيازهاي واقعي زنان مشخص نشود نمي‌توان به آينده اميدوار بود.