امکان‌سنجی استیضاح ترامپ توسط جناح رقیب در گفت‌وگوی امیرعلی ابوالفتح با آفتاب یزد

تسویه حسابِ دموکراتیک!
آفتاب یزد- گروه بین‌الملل: چند روزی است که دموکرات‌های حاکم بر مجلس نمایندگان ایالات متحده بدون تعلل بر رئیس جمهوری آمریکا تاخته‌اند. ترامپ عصبانی است و از مقام آفند به پدافند عدول کرده است. دیگر همانند گذشته تاخت و تازهای سریع و خشن بر جناح مقابلش را با توئیت‌های گاه و بی‌گاه به رخ آنها نمی‌کشد، چراکه افشاء یک مکالمه تلفنی آن هم با رئیس جمهوری کشوری که دشمن سرسخت روسیه به حساب می‌آید او را وارد بحران جدید کرده است که حالا گمانه‌زنی‌ها در مورد استیضاحش را قوت می‌بخشد. نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کابوسی برای ترامپ تبدیل شده که از بازگو کردن آن ابایی ندارد اما مسئله اصلی این است که دموکرات‌ها تا چه حد می‌توانند ترامپ را وارد دالان‌های بحران کنند؟ آیا این مسائل می‌تواند تاثیر چندانی بر انتخابات 2020 آمریکا بگذارد و اساساً ترامپ از کدام سطوح سیاسی آمریکا مورد هجمه قرار گرفته است؟
برای روشن شدن این موضوع به گفت‌وگو با «امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا و پژوهشگر مسائل بین‌الملل پرداختیم. او معتقد است مبداء تمام درگیری‌هایی که امروز میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به راه افتاده، تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی(رئیس جمهور فعی اوکراین) است که افشاء آن توسط افسر اطلاعاتی آمریکا باعث به راه افتادن نزاع میان دو طرف شده است. مامور اطلاعاتی که این فایل را منتشر کرده خواستار تحقیق در این باره شده اما بحث اینجاست که محتوای فایل صوتی بیش از حد تصور برای رئیس جمهوری آمریکا گران تمام شده است.
وی ادامه داد: ترامپ در آن مکالمه ضمن ارائه وعده‌هایی برای اعطاء کمک‌های نظامی به کی‌یف رسماً از رئیس جمهور اوکراین می‌خواهد تا در مورد وضعیت پرونده و سابقه فعالیت‌های‌ اقتصادی فرزند جو بایدن (هانتر بایدن) تحقیقاتی را صورت دهد و نتیجه را در اختیار او قرار دهد. این موضوع دقیقاً نشان می‌دهد که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از هر اهرمی علیه رقیب انتخاباتی خود استفاده کند تا بتواند در فرآیند انتخاباتی او را از پا در بیاورد. من معتقدم که موضوع تماس ترامپ و زلنسکی تنها یک موضوع شکلی و ظاهری است؛ باطن این جدال رنگ و بوی دیگری دارد. به گونه‌ای که در نزاع سیاسی فعلی که میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران اتفاق افتاده، یک سوی آن ترامپ و در طرف دیگر جامعه اطلاعاتی و دولت پنهان آمریکا قرار دارد.


این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نیت مخالفان ترامپ برای تقابل با وی، تصریح کرد: قطب مخالفِ ترامپ و کسانی که او را مورد هدف قرار داده‌اند به شدت مخالف سیاست‌های او (از نظر معنایی و محتوایی) هستند. آنها معتقدند ترامپ نه تنها ساختارشکنانه عمل می‌کند بلکه به هیچ قاعده و اصولی پایبند نیست. در این میان جامعه نخبگان آمریکا هم چنین نظری را دارند و به همین جهت است که تماس بی‌دلیل و غیرقانونی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین تا به این حد مورد اعتراض قرار گرفته است که حالا مقدماتی شده بر استیضاح او. در ماه‌های اخیر محبوبیت
جو بایدن بر اساس نظرسنجی‌ها در حال افزایش بود
و به همین جهت ترامپ به دنبال ایجاد مانع برای صعود جایگاه انتخاباتی او بود اما باید متوجه باشیم که مسئله مکالمه تلفنی مذکور به بهانه‌ای برای تسویه حساب با ترامپ تبدیل شد. دموکرات‌ها با استناد به سخنان انتخاباتی ترامپ در سال 2016 اعلام کرده‌اند چگونه رئیس جمهور آمریکا که معتقد است باید با فساد و ساختارهای معیوب مقابله شود، دست به سوءاستفاده از جایگاهش کرده است؟ دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ با یک تلفن تمام شعارهای خود را نقض کرده و به نظر باید بگوییم که این تماس تلفنی هدیه‌ای گرانبهاء برای مخالفان ترامپ به حساب می‌آید.
وی افزود: دموکرات‌ها به دنبال ضربه زدن به ترامپ بودند و حالا بهترین دلیل برای استیضاح او را در دست دارند. درست است که استیضاح او در وضعیت کنونی و با توجه به حضور جمهوریخواهان در مجلس سنا بسیار دشوار است اما مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان معتقدند که اگر نتوانند او را به صورت تمام عیار زیر فشار بگذارند، حداقل می‌توانند حیثیت سیاسی او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را مورد صدمه قرار دهند. در این میان نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که اقبال عمومی برای استیضاح ترامپ به بالای 50 درصد رسیده است. تا جایی که فاکس نیوز (رسانه محبوب ترامپ) این رقم را 51 درصد اعلام کرده که ترامپ در پیام توئیتری خود آن را دروغ خواند! باید به این درک برسیم که ترامپ از افزایش خواست عمومی برای استیضاحش نگران است و این موضوع را به مشاورانش هم متذکر شده است.
ابوالفتح در پایان با بیان اینکه ترامپ دست به مدیریت صحنه به نفع خود زده است، گفت: کاخ‌سفید رسماً به مجلس نمایندکان نامه ارسال کرده و اعلام کرده که هیچ‌گونه همکاری در مورد تحقیقاتِ استیضاح انجام نمی‌دهد و در مقابل قانونگذاران آمریکا هم او را به قانون‌شکنی متهم کرده‌اند. علاوه بر ترامپ، پای افرادی مانند مایک پمپئو و ویلیام بار (وزیر دادگستری) به این پرونده باز شده و می‌تواند برای آنها هزینه‌هایی در بر داشته باشد. در این راستا ترامپ تلاش دارد به پایگاه اجتماعی خود بفهمانند که دموکرات‌ها تنها به دلیل یک تماس تلفنی سعی دارند او را استیضاح کنند که احتمال دارد این سناریو تا حدودی آراء او را ثابت یا افزایش دهد. بنابراین دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان استیضاح او را کلید خواهند زد ولی سنا آنها را همراهی
نخواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
یک سوم جوانان نه کار می‌کنند نه درس می‌خوانند دارا و ندار؛ دو طبقه اقتصادی در ایران سرانجام مبهم کمک‌های میلیاردی مردم به سلبریتی‌ها اندر حکایت اظهارات وزیر ارشاد درباره مشکلات اقتصادی که مهم‌ترین دلیل کوچ هنرمندان است ناطق بیاید نان پایداری آجر می‌شود امکان‌سنجی استیضاح ترامپ توسط جناح رقیب در گفت‌وگوی امیرعلی ابوالفتح با آفتاب یزد واکاوی ابعاد سیاسی- میدانی عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه در گزارش آفتاب یزد؛ دیروز «زکریا»ی 8ساله از دست «گاندو» جان به در بُرد و امروز سارا و بسمه 14 و 16 ساله مقهور نامهربانی «هوتگ» شدند و این قصه ادامه دارد تیم ملی فوتبال ایران کامبوج را 14 بر صفر برد و زنان نیز پس از 40 سال بدون ایجاد مشکلی به ورزشگاه رفتند فرماندار کجا است ؟! درباره حادثه سابیتی قیام محافظه‌کاران علیه جانسون! زمان اصلاح فرا رسیده زمان اصلاح فرا رسیده از رشد این افراد جلوگیری کنید قیام محافظه‌کاران علیه جانسون! دیروز «زکریا»ی 8ساله از دست «گاندو» جان به در بُرد و امروز سارا و بسمه 14 و 16 ساله مقهور نامهربانی «هوتگ» شدند و این قصه ادامه دارد