آوارگی حدود 200 هزار نفر بر اثر حمله نظامی ترکیه به سوریه

رسانه‌های خارجی از آوارگی حدود 200 هزار نفر بر اثر حملات نظامی ترکیه به شمال و شرق سوریه خبر دادند.
به گزارش روسیا الیوم، منابع محلی در شمال و شرق سوریه اعلام کردند که بر اثر حملات نظامی ترکیه در شمال و شرق سوریه 191 هزار نفر تاکنون آواره شده‌اند.موج آوارگی از منطقه «دیریک» در دورترین نقظه شرقی تا کوبانی در غرب ادامه دارد. ساکنان مناطق دیریک و قامشلی به حومه جنوبی و ساکنان الدرباسیه و راس العین به شهر الحسکه و حومه آن و اهالی منطقه تل ابیض به الرقه و الطبقه کوچ کرده‌اند.این درحالی است که مناطق شمال و شرق سوریه پیش از آغاز حملات نظامی ترکیه میزبان یک میلیون آواره از مناطق مختلف سوریه بوده است.
سازمان ملل متحد نیز در گزارشی اعلام کرد که حمله ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به آن به شمال شرق سوریه، تاکنون بیش از 100هزار نفر را آواره کرده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه سازمان ملل متحد آمده است: بیش از 100 هزار نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و شمار زیادی از آنان در مراکز اقامت گروهی و مدارس در شهرهای "حسکه" و "تل تمر" پناه گرفته‌اند.
سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به پیامدهای تشدید خشونت‌ها و تاثیراتی که بر خدمات اولیه خواهد گذاشت، اعلام کرد که یک نیروگاه آب در شهر حسکه از کار افتاده است که منبع آب شرب، 400 هزار نفر در این شهر بوده است.


سازمان‌های بین‌المللی نسبت به هرگونه فاجعه انسانی قریب الوقوع در شمال شرق سوریه هشدار دادند، در همین حال 14 سازمان امداد رسانی بین‌المللی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تشدید خشونت‌ها در این منطقه شاید سبب توقف روند کمک رسانی به نیازمندان شود.
دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد، در گزارش اخیر خود اعلام کرده است، مناطقی که هدف حملات ترکیه قرار می‌گیرد یا به منطقه درگیری میان ارتش آنکارا و گروه‌های کرد تبدیل شده است، بویژه در منطقه "راس العین" (استان حسکه) و "تل ابیض (استان الرقه) خالی از سکنه شده است.
"برنامه جهانی غذا" نیز روز جمعه از آوارگی دهها هزار نفر از ساکنان مناطق تل‌ابیض و راس‌العین سوریه خبر داده بود.پیش از آن نیز، سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد، تنها بیمارستان شهر تل‌ابیض در استان الرقه که بیشتر کارکنان آن بدنبال افزایش تنش‌ها در 24 ساعت گذشته فرار کرده‌اند، تعطیل شده است.
ترکیه مدعی تصرف مرکز شهر راس‌العین شد
وزارت دفاع ترکیه عصر دیروز ادعا کرد که نظامیان این کشور به همراه عناصر مسلح گروهک موسوم به «ارتش آزاد» توانستند مرکز شهر «راس‌العین» در شمال سوریه را به تصرف خود دربیاورند.
«یوسف حمود» سخنگوی نیروهای ارتش آزاد تحت حمایت ترکیه در این باره می‌گوید: «این جاده راه ارتباطی بین نقاط تمرکز عملیات یعنی دو شهر تل‌ابیض و راس‌العین است. این پیشروی در جبهه جدید و غافلگیر کننده‌ای بود. در این جبهه، ما توانستیم راه‌های مواصلاتی بین سلجوق، تل‌ابیض و راس‌العین را با دیگر مناطق قطع کنیم».
وی همچنین گفت که پیش از این نیروهای عملیات‌کننده توانستند 18 روستا را در مناطق شرقی رودخانه فرات به تصرف خود در بیاورند.ادعای ترکیه مبنی بر تصرف شهر راس‌العین درحالی است که خبرگزاری فرانسه دقایقی بعد به نقل از شبه‌نظامیان کُرد این خبر را تکذیب کرد.
ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از 230 کیلومتر و عرض 30 الی 40 کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون 300 هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.
دولت سوریه از این تصمیم ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.
پوتین: همه نیروهای غیرقانونی بیگانه باید از سوریه بروند
رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید استثنائی وجود ندارد و وقتش که برسد سوریه باید عاری از حضور هرگونه نیروی نظامی غیرقانونی بیگانه باشد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه طی اظهاراتی بر لزوم آزادی سوریه از هرگونه نیروی خارجی غیرقانونی تاکید کرد و گفت این مسئله باید در خصوص همه کشورها صدق کند.وی تاکید کرد چنانچه دولت آتی سوریه بخواهد، روسیه نیز نیروهایش را از این کشور خارج خواهد کرد.
اظهارات پوتین درحالی ایراد می‌شود که چند روزی است ترکیه عملیاتی را موسوم به «چشمه صلح» در مناطق شمال شرق سوریه آغاز کرده که هدف از آن عقب راندن یگان‌های کردی مدافع خلق به شرق رود فرات و ایجاد منطقه امن به عمق 30 کیلومتر در داخل خاک سوریه عنوان می‌شود.