دو قطبی‌سازی کاذب

آرمان ملي- حميد شجاعي: هميشه افراد و جرياناتي هستند که از شادي مردم در عذابند و تحرکات جامعه مدني را نمي‌پسندند و رو به ايجاد دوقطبي مي‌آورند و دوگانه خوب و بد درست مي‌کنند. داستان حضور زنان پس از 40 سال در ورزشگاه‌ها با حمايت مجموعه ارکان نظام، مطالبه جامعه مدني و البته تذکرات نهادهاي بين‌المللي رنگ واقعيت به خود گرفت و زنان براي نخستين بار پس از انقلاب به ورزشگاه‌ها راه يافتند. اين دستاورد بزرگ براي زنان با تخطئه و تخريب جريان دلواپس مواجه شده و با اينکه بسياري از مقامات کشور جريانات سياسي را از دوقطبي کردن جامعه بر حذر داشته‌اند، اما دلواپسان در دوقطبي آشکار زنان حاضر در استاديوم را با زنان حاضر در راهپيمايي اربعين مقايسه کرده‌اند. در حالي که اين رويکرد نه تنها ارزشي نيست بلکه مشخصا از روي اغراض جناحي و سياسي ابراز شده است، چرا که با وجود موافقت حاکميت با اين فرايند رسانه‌هاي دلواپس در جهت ابراز وجود با دوقطبي‌هاي کاذب سعي در گل‌آلود کردن آب و صيد ماهي خود دارند.
دوقطبي دلواپسانه
پنجشنبه‌اي که گذشت روزي تاريخي براي کشور بود چرا که پس از 40 سال ممنوعيت و محدوديت در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها بالاخره اين طلسم شکست و دختران و زنان براي نخستين بار توانستند در يک بازي ملي رسمي وارد ورزشگاه آزادي شوند و همچون مردان به تشويق تيم ملي بپردازند. هر چند در اين خصوص اظهار نظرهاي متعدد و متفاوتي صورت گرفت، اما فارغ از اينکه حل اين مساله ناشي از فشار‌هاي بين‌المللي بوده، تکاپوي جامعه مدني يا عملکرد دولت، مساله مهم اين است که چگونه برخوردي با اين مساله صورت مي‌پذيرد. همين جمعه بود که آيت‌ا... سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در خطبه‌هاي پيش از نماز در مذمت دوقطبي کردن جامعه اظهار داشت: «برخي از اظهارات و اقدامات و برخي از ابلاغات بوي دوقطبي کردن جامعه را مي‌دهد. اگر واقعا مصلحت کشور را مي‌خواهيد، نه مصلحت باند و جناح‌تان، اين کار را نکنيد. دوقطبي کردن جامعه به مصلحت اتحاد جامعه اسلامي نيست»، اما به فاصله کمتر از 24 ساعت يکي از رسانه‌هاي دلواپس در مطلبي تحت عنوان راهيان آزادگي و قربانيان آزادي به مقايسه دختران و زنان حاضر در ورزشگاه آزادي و دختران و زنان حاضر در پياده‌روي اربعين اشاره و تلويحا گروه اول را قرباني آزادي و گروه دوم را در راه آزادي معرفي کرد و مصداق بارز مثل معروف آفتاب آمد دليل آفتاب قرار گرفت. اين در حالي است که اگر به ديده وحدت‌نگر به قضيه نگاه کنيم، چه بسا حاضران در ورزشگاه در صورت وجود شرايط به راهپيمايي مي‌رفتند، يا فرداي آن روز به راهپيمايان ملحق شده باشند. نکته اينجاست که برخي رسانه‌ها که ادعاي ولايتمداري دارند چگونه به اين راحتي به خود اجازه قضاوت مي‌دهند؟ اتفاقا در چنين مواقعي است که مشخص مي‌شود کدام جريان برخلاف گفته‌ها در عمل به دوقطبي کردن جامعه دامن مي‌زند و کدام جريان در راستاي دوقطبي‌زدايي و وحدت ملي گام برمي‌دارد. گرچه شايد بتوان منشأ اين دوقطبي را در همين خشم دلواپسان از حضور زنان در ورزشگاه دانست. نمونه‌هاي آن نيز در برنامه‌هاي صداوسيما کاملا قابل مشاهده است که حتي در برنامه تخصصي ورزشي نيز اجازه هيچ گونه اشاره‌اي به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها داده نشد. دلواپسان چند دهه زنان را از حق حضور در ورزشگاه‌ها محروم کردند و اکنون که همه چيز دست به دست هم داده و شرايط براي حضور زنان در استاديوم‌ها فراهم شد، اين جريانات درصدد تخطئه و تخريب قدم برمي‌دارند و از ايجاد دوقطبي نيز باکي ندارند.
ايدئولوژي‌سازي جديد


يک استاد حوزه در واکنش به تيتر يکي از رسانه‌ها مبني بر راهيان آزادگي و قربانيان آزادي با انتشار عکس آن رسانه در صفحه اينستاگرام خود نوشت؛ اين تصويري است که در صفحه اول يک روزنامه مهم خودي، چاپ شده و به شدت و وسعت در فضاي مجازي در حال دست به دست شدن است. به باور من، اين مساله کوچکي نيست. بايد ريشه آن را در ايدئولوژي‌سازي جديد براي نظام ديد و در اينجاست که نمي‌شود منکر تأثير آن پدر معنوي پايدارچي‌ها و شاگردانِ سخنورش بود. حجت‌الاسلام هادي سروش ادامه داد: ياد آن روزي که ايدئولوژيست نظام، شهيد مطهري بود بخير! همان استاد مطهري که در تعبير رهبري نظام، «آثارش مبناي فکري اين جمهوري کنوني و اين انقلاب است». اگر آيت‌ا... مطهري امروز مي‌بود و اين تصوير را مي‌ديد که چگونه دنياي جوانان را، در مقابل «دين» معرفي مي‌کنند، چه مي‌گفت؟
دوقطبي کيهاني!
يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص واکنش يک رسانه دلواپس در دوقطبي‌سازي در جامعه اظهار داشت: بايد برخي رسانه‌ها را در اندازه خودشان ديد؛ روزنامه‌اي با تيراژ پايين و مخاطباني محدود که به همين جهت به نظر نمي‌رسد تاثيرگذاري بالايي در فضاي سياسي کشور داشته باشد. جماران نوشت؛ محمد مهاجري گفت: چنين تيترها و مطالبي مي‌تواند دوقطبي‌هايي در جامعه سياسي و مذهبي کشور ايجاد کند که برنده‌اش قطعا مردم نخواهند بود و حتي رسانه‌هايي هم که چنين تيترهايي مي‌زنند برنده نيستند. اين دوقطبي تنها به ايجاد تفرقه و نفاق در جامعه کمک خواهد کرد. وي افزود: آنهايي که از اين تيترها مي‌زنند به جاي اينکه کار سياسي کرده باشند، کاري لوس رسانه‌اي کرده‌اند تا بگويند ما هم هستيم وگرنه اين کار نه ارزش حرفه‌اي دارد و نه ارزش توليدي. اينکه يک دوقطبي کاذب ايجاد کنند که هرکس به ورزشگاه مي‌رود، آدم بي‌دين و هرکس را که نمي‌رود متدين معرفي کنند، اولا واقعيت ندارد و ثانيا جز ايجاد نفاق و تفرقه در جامعه نتيجه‌اي به دنبال نخواهد داشت.