فاجعه انسانی در شرق فرات

آرمان ملي - محمدحسين لطف‌الهي: پنج روز از آغاز «عمليات چشمه صلح» در مرز ترکيه و سوريه گذشته و با پيش روي همزمان ارتش ترکيه و معارضين دولت سوريه در مناطق کردنشين، خطر تشديد تنش در منطقه هرروز بيشتر مي‌شود. رئيس‌جمهور ترکيه مي‌گويد که عزم آنکارا براي پيشروي جدي است و انتقادها از اين اقدام نمي‌تواند او را منصرف کند. اردوغان معتقد است عمليات نظامي «چشمه صلح» براي حفظ امنيت مرزهاي ترکيه الزامي است و تا زماني که خواسته‌هاي ترکيه در خصوص امنيت مرزهايش تأمين نشود، عمليات نظامي پايان نخواهد يافت. رئيس‌جمهور ترکيه تأکيد دارد که ارتش اين کشور در شرق فرات عليه گروه‌هاي تروريستي مبارزه مي‌‌کند و فعاليتي عليه غيرنظاميان در اين مناطق صورت نمي‌گيرد. ناظم دباغ، رئيس دفتر اقليم کردستان درباره اين ادعاي رئيس‌جمهور ترکيه به «آرمان ملي» مي‌گويد: «مردم آن مناطق و گروه‌هايي که در مناطق شرق فرات وجود دارند، متکثر هستند؛ برخي از اين گروه‌ها تروريستي و برخي غيرتروريستي هستند و اين که مي‌خواهند قوم کرد را تروريست نشان دهند، اشتباه است». او معتقد است، هر جنگ و ناآرامي در منطقه تنش‌ها را تشديد مي‌کند و به طور قطع اين به ضرر مردم منطقه تمام خواهد شد. دباغ تأکيد دارد با توجه به آن که تا چندي قبل کردها به عنوان گروهي که عليه گروه تروريستي داعش به مبارزه مي‌پرداختند مطرح بودند و توفيقات زيادي را نيز در اين زمينه کسب کردند، هجوم ارتش ترکيه و مخالفين دولت سوريه به اين گروه‌هاي کرد، احتمال «احياي داعش» و رشد مجدد اين گروه تروريستي را در منطقه افزايش مي‌دهد.
تبعات حمله به کردهاي سوري
عمليات «چشمه صلح» ارتش ترکيه بنا به آماري که سازمان ملل متحد روز شنبه منتشر کرده، باعث شده است که بيش از 100 هزار نفر از ساکنان شهرهاي «رأس العين» (استان حسکه) و «تل ابيض» (استان رقه) آواره شوند، در حالي که کردهاي سوريه از آواره شدن 191 هزار و 69 نفر از ساکنان مناطق شمالي اين کشور از آغاز عمليات نظامي ترکيه در منطقه شرق فرات خبر داده‌اند. سازمان پزشکان بدون مرز نيز مي‌گويد که تنها بيمارستان موجود در تل ابيض روز شنبه بسته شد؛ زيرا بسياري از کادر پرسنل اين بيمارستان به خاطر بمباران 24 ساعت گذشته مجبور به فرار شدند. خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) در توضيح آخرين تحولات عمليات ترکيه در سوريه گزارش داد، نظاميان ترکيه‌اي به همراه تروريست‌هاي هم‌پيمان آنان براي سومين روز متوالي، به حملات توپخانه‌اي و هوايي خود به اطراف شهر حسکه ادامه دادند. به گزارش اين خبرگزاري، نظاميان ترکيه همچنين در صدد نفوذ به روستاهاي «علوک» و «کشتو» در اطراف رأس العين بودند که اين تلاش آنان نيز ناکام مانده است. بنا بر اين گزارش، عمده حملات هوايي و توپخانه‌اي ترکيه به رأس العين، به منازل مسکوني و زيرساخت‌هاست تا ساکنان اين شهر مجبور شوند از آن خارج شوند و به اشغال نظاميان ترکيه درآيد. کما اينکه بيمارستان مرکزي رأس العين نيز هدف اين حملات مکرر قرار دارد. از سوي ديگر وزارت دفاع ترکيه اعلام کرد در طول چهار روز عمليات در شمال سوريه، 415 نفر از نيروهاي کرد را کشته است. اما ديده‌بان حقوق بشر سوريه در آماري متفاوت مي‌گويد که 74 نيروي کرد در درگيري‌هاي روزهاي اخير کشته شده‌اند.
هشدار روسيه، پيشنهاد ايران


روز شنبه رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به حملات اخير ترکيه و تجاوز اين کشور به مرزهاي قانوني سوريه اظهار کرد: «تمام نيروهاي خارجي غيرقانوني در سوريه بايد خاک اين کشور را ترک کنند و روسيه نيز در صورتي که رهبري جديد سوريه تصميم بگيرد که نيازي به حضور روسيه در خاک سوريه نيست همين کار را خواهد کرد». ولاديمير پوتين گفت: «خارج شدن نيروهاي خارجي از خاک سوريه شامل حال همه کشورها مي‌شود و اگر رهبري قانوني مشروع سوريه در آينده بگويد که نيازي به حضور نيروي هوايي روسيه در منطقه نيست اين نيروها از منطقه خارج مي‌شوند». ايران، روسيه و ترکيه مدت‌هاست که در قالب مذاکرات آستانه تلاش‌هايي را در راستاي برقراري صلح در سوريه انجام مي‌دهند اما اين اقدام آنکارا سبب شده تا شرايط براي برقراري صلح بيش از پيش سخت شود. ايران بارها براي حفظ آرامش در اين منطقه پيشنهاداتي مطرح کرده و به گفته محمدجواد ظريف عمل به اين پيشنهادات مي‌توانست از بروز فاجعه جلوگيري کند. وزير امور خارجه ايران روز شنبه در اين باره گفت: «من در طرحم خواهان آتش‌بس فوري، برقراري مذاکرات داخلي در سوريه و انتخابات شدم. حال نيز معتقدم به مذاکرات داخلي در سوريه و قانون اساسي در سوريه نياز است. ما بايد براي انتخابات آتي سوريه که در سال 2021 برگزار مي‌شود آماده شويم. از نظر من در وهله اول تبيين قانون اساسي سوريه حائز اهميت است». محمدجواد ظريف همچنين پيشنهاد داد سوريه و ترکيه به چارچوب‌هاي توافق شده در معاهده «آدانا» بازگردند. او تصريح کرد: «توافق آدانا ميان ترکيه و سوريه همچنان معتبر است و مي‌تواند بهترين راه براي دستيابي به امنيت باشد. ايران مي‌تواند براي گردهم آمدن کردهاي سوريه، دولت سوريه و ترکيه کمک کند تا ارتش سوريه به همراه ترکيه بتوانند از مرزهايشان محافظت کنند».