فرجــام فريـبــكار

آرمان ملي: سرانجام شخصي که به اسم افشاگري دست به انتشار دروغ‌هاي بي‌شماري در خصوص مسئولان و فعالان سياسي ايراني مي‌زد، در عملياتي پيچيده توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگير شد. روح‌ا... زم که روزگاري خود را عنصري مي‌ناميد که در تمامي ارکان نظام اسلامي نفوذ اطلاعاتي دارد و گفته مي‌شد که از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي کشورهايي نظير فرانسه، ايالات متحده، عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي هدايت مي‌شود، در پايان کار فهميد که از مدت‌ها قبل در تور اطلاعاتي نيروهاي جمهوري اسلامي ايران بوده و حال بايد پاسخگوي اعمال و رفتار خود طي اين مدت باشد.
داستان آمدنيوز از کجا آغاز شد؟
روح ا... زم، فرزند محمدعلي زم از روحانيون سرشناس و رئيس سابق حوزه هنري است. زم بعد از حوادث 88 بازداشت شد و به زندان افتاد. پس از آزادي، به مالزي و سپس فرانسه رفت. او در سال 95 وبگاه و کانال تلگرامي آمدنيوز را تأسيس کرد و بارها در شبکه‌هاي تلويزيوني خارجي درباره اخباري که در اين کانال تلگرامي منتشر مي‌شود صحبت و از آنها دفاع کرد. آمدنيوز که با حربه افشاي اسناد سري و محرمانه پا به عرصه فعاليت عليه نظام جمهوري اسلامي گذاشته بود، در دي ماه 96 با حدود يک ميليون و چهارهزار نفر عضو، توانست از اعتراضات مردمي سوء استفاده کند و به ترويج خشونت بپردازد. البته زم مدعي بوده که کانال تلگرامي خود را به يک گروه از خبرنگاران محول کرده است، با اين حال در دي 96 به آموزش ساخت کوکتل مولوتف هم پرداخت. پس از اين ماجراها کانال تلگرامي آمدنيوز توسط تلگرام مسدود شد، دومين و سومين کانال نيز به‌دليل فعاليت همزمان از طرف تلگرام مسدود شدند و در نهايت چهارمين کانال، به اسم «صداي مردم» فعاليت‌هاي آمدنيوز را با حدود يک ميليون و صدهزار نفر عضو از سر گرفت. روح‌ا... زم در کنار فعاليت‌هاي خود در آمدنيوز از طريق مصاحبه‌ها با رسانه‌هاي مطرح دنيا هم ادعا مي‌کرد که اطلاعات فوق‌ محرمانه‌اي از دروني‌ترين لايه‌هاي قدرت در ايران دارد. برخي منابع خبري نيز از ارتباط اين کانال تلگرامي با سازمان‌هاي اطلاعاتي ترکيه، موساد و عربستان سعودي خبر داده بودند؛ خبرگزاري ميزان وابسته به قوه قضائيه مطرح کرده بود که کانال تلگرامي آمدنيوز از سوي اطلاعات و امنيت ترکيه کار مي‌کند و همچنين خبرگزاري فارس در چند گزارش از ارتباط زم و کانال خبري‌اش با ترکيه، موساد و عربستان سعودي نوشته بود. درباره محل اقامت دقيق زم در اين اواخر، اطلاعات دقيقي در دسترس نيست اما از آنجا که غالب مصاحبه‌هاي او با شبکه‌هاي خارجي از پاريس صورت گرفته است، به نظر مي‌رسد که همچنان در اين شهر زندگي مي‌کرده است. علاوه بر اين در اسفند 1397، مستندي با عنوان «ايستگاه پاياني دروغ» از صداوسيما پخش شد که در آن ادعا شد روح ا... زم بازيچه نيروهاي اطلاعات بوده است و درواقع نيروهاي اطلاعات، فردي را نزد او فرستاده بودند که مدعي بوده مي‌تواند اخباري سري در اختيار او قرار بدهد و زم نيز با او همکاري مي‌کند. گزارش کوروش2 در کانال خبري آمدنيوز، برگرفته از همين عمليات فريب است. بعد از پخش اين مستند بيش از پيش، از صحت و سقم اخبار اين کانال خبري کاسته شد. البته پس از پخش اين مستند، روح ا... زم با «ايران واير» مصاحبه و ادعا کرد که از اين عمليات آگاه بوده است و خود او چند ويديو از پشت صحنه مکالماتش با آن عامل دستگاه اطلاعاتي کشور، منتشر کرده است. حالا درحالي که حدود چهار سال از شروع به کار اين کانال تلگرامي و همچنين فيلتر شدن پيام‌رسان تلگرام که يکي از دلايل اصلي آن فعاليت‌هاي آمدنيوز بود، مي‌گذرد سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که روح‌ا... زم را دستگير کرده است. سپاه پاسداران در اين اطلاعيه گفته است که توانسته «سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن» را در اين دستگيري شکست دهد و با ايجاد يک «عمليات فريب»، روح ا... زم را «به ايران هدايت» و او را بازداشت کند.
بيانيه سپاه


سپاه پس از دستگيري روح‌ا... زم در بيانيه‌اي خطاب به ملت ايران اعلام کرد: نامبرده به رغم اينکه تحت هدايت سرويس اطلاعاتي فرانسه و حمايت و پشتيباني سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و رژيم صهيونيستي و مرتبط با ساير سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار داشت و به صورت شبانه‌روزي با روش‌هاي پيدا و پنهان و در پوشش‌هاي گوناگون و چند لايه‌اي مورد حفاظت قرار مي‌گرفت، در دام فرزندان ملت ايران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد. در انتهاي اين بيانيه آمده است: با سپاس به درگاه کبريايي و آرزوي قبولي طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به ساحت مقدس شهداي کربلا در اين ايام نوراني و معنوي؛ اطلاعات تکميلي پيرامون اين عمليات بزرگ -که بيانگر شکست و جا ماندن سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن از قدرت اطلاعاتي سپاه است- و نيز شبکه پوششي گسترده و پيچيده مذکور، متعاقباً به استحضار ملت قهرمان و بصير ايران اسلامي رسانده خواهد شد. خبرگزاري مهر عنوان کرده است که روح‌ا... زم، خارج از ايران بازداشت شده و بعد از دستگيري، به داخل کشور هدايت شده است.
پايان داستان آمدنيوز
بعد از اعلام خبر دستگيري وي، بيانيه سپاه پاسداران درباره بازداشت وي در کانال خبري «صداي مردم» منتشر شد که نشان مي‌داد که اين کانال تلگرامي در اختيار اطلاعات سپاه قرار گرفته است. پس از آن تعداد اعضاي اين کانال خبري با سرعت زيادي کم شدند. همچنين هنوز چند ساعت از بازداشت وي نگذشته بود که کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي اين موضوع را مطرح کرده‌اند که اعترافات زم بايد در صداوسيما پخش شود و همچنين او مي‌بايست، درباره منابع و افرادي که اطلاعاتي را در برخي نهادها در اختيارش قرار مي‌دادند، صحبت کند.
تقدير مسئولان از سپاه
به فاصله اندکي پس انتشار خبر دستگيري «روح ا... زم» مدير کانال تلگرامي «آمدنيوز» نمايندگان مجلس طي بيانيه‌اي از سپاه تقدير کردند. علي شمخاني نيز در اين خصوص اظهار کرد: «انتشار خبر دستگيري اعجاب‌آور يک عنصر پليد و معاند توسط سپاهيان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه بدون شک نمادغير قابل انکار اقتدار اطلاعاتي کشور و زبوني و ضعف سرويس‌هاي اطلاعاتي حريف و شايسته قدرداني و سپاس فراوان است اما به رسم و آيين پاسداري باز هم از خود نمي‌گوييم و با خدا نجوا مي‌کنيم».
دنيا دار مکافات است
محمدعلي زم نيز با اشاره به خبر دستگيري پسرش توسط نهادهاي اطلاعاتي اين دستگيري را «عقوبت» رفتارهاي روح‌ا... زم دانست و گفت: «دنيا دار مکافات و مجازات است؛ اين را خداوند متعال و همه بزرگان گفته‌اند. بالاخره اين دنيا، دنياي امتحان آدم‌هايي است که در آن زندگي مي‌کنند. خوب و بد بايد امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند».