استیضاح وزیر نیرو کلید خورد

آرمان ملي- سهيل ثابت: طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي که با نامه عيسي کلانتري رئيس سازمان محيط زيست به وزير نيرو و بلامانع بودن اين کار همراه شده، واکنش بسياري از نمايندگان را برانگيخته به نحوي که بسياري از نمايندگان ضمن انتقادات شديد از اين رويکرد دولت طرح استيضاح سيدرضا اردکانيان وزير نيرو را کليد زده و با امضاي نامه‌‌اي آن را به هيأت رئيسه تحويل داده‌اند. حال بايد ديد که هيأت رئيسه مجلس با اين طرح چه خواهد کرد و آيا پاي وزير به مجلس باز خواهد شد يا بازهم در لابي‌هاي ميان دولت و مجلس استيضاح به حاشيه خواهد رفت.
ماجراي يک طرح جنجالي
هنوز يک هفته از اعلام مخالفت کميته فني اداره کل منابع طبيعي مازندران با طرح انتقال آب خزر به کوير نگذشته بود که نامه موافقت رئيس سازمان محيط زيست با طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي ايران امضا شد. کلانتري رئيس سازمان محيط زيست بي‌اعتنا به نتايج بررسي کارشناسي کميته فني اداره کل منابع طبيعي مازندران درخصوص اين پروژه که حاکي از اثرات مخرب اين طرح انتقال بر جنگل‌هاي هيرکاني است، اجراي اين پروژه را بلامانع دانسته و گفته ضوابط زيست محيطي مورد نظر اين طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کميته ارزيابي ظرف مدت يک ماه به وزارت نيرو ابلاغ خواهد شد. اين در حالي است که پيش از اين نيز شاهد مخالفت‌هاي جدي با طرح انتقال آب خرز به فلات مرکزي بوديم. طرحي جنجالي که گروهي از نمايندگان در مجلس نظرات مختلفي را در باب طرح انتقال آب خزر بيان مي‌کنند. در همين راستا بود که در جريان جلسه علني مجلس گروهي از نمايندگان استان‌هاي مازندران، گلستان و گيلان در جايگاه هيات رئيسه تجمع کردند. اين نمايندگان کاغذهايي را در دست داشتند که بر روي آنها نوشته شده بود «نه به انتقال آب درياي خزر»، «تصميم غيرکارشناسي برابر با نابودي درياي خزر است»، «ملت اجازه نابودي درياي خزر را نمي‌دهند»، «بلاي زاينده‌رود و درياچه اروميه را بر سر درياچه خزر نياوريد» و «انتقال آب درياي خزر برابر است با نابودي محيط زيست.» اين گروه از نمايندگان حتي لحظاتي دستور جلسه مجلس را متوقف کرده و اين پلاکاردها را در جايگاه هيات رئيسه بالا بردند که اين حرکت آنها با واکنش مسعود پزشکيان رئيس جلسه همراه شد و خطاب آنها گفت: اين اقدام خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس است و از نمايندگان مي‌خواست تا به جايگاه خود بازگردند. به هر صورت مجلس مملو از صحبت‌هاي مختلف درخصوص طرح انتقال آب خزر بود طرحي که به‌نظر مي‌رسد مضرات و اشکالاتش بيشتر از محسناتش باشد. البته سوالي که در اين ميان بايد از تمامي نمايندگان و به‌خصوص دولت پرسيد اين است که چرا با برداشت آب خزر از سوي کشور‌هاي همسايه مخالفت نکرده و اينگونه يکديگر را متهم مي‌کنند؟
انتقاد به انتقال آب خزر


روز گذشته مجلس دو نوبت جلسه علني داشت که نوبت صبح به سوال از وزير کشور گذشت و نوبت بعد از ظهر به بحث انتقال آب خزر به فلات مرکزي و نمايندگان استان‌هاي درگير به بيان تذکر و نطق پرداختند. در اين راستا نماينده سمنان در تذکري شفاهي با اشاره به بحث پروژه انتقال آب در مجلس اظهار کرد: مبنا براي قضاوت در مورد پروژه‌هاي ملي کار کارشناسي و علمي است اين پروژه توسط مجلس رديف بودجه‌اي دارد؛ مورد تاييد کميسيون ماده 215 و مورد تاييد سازمان محيط زيست است. اين علايم نشانگر کارشناسي و علمي بودن اين پروژه است. احمد همتي گفت: در شرايطي که کشورهاي حاشيه درياي خزر از آب سرزميني ما استفاده مي‌کنند ما نبايد خودتحريمي کنيم. پس از وي نوبت به لاهوتي نماينده لنگرود رسيد که وي در تذکري به رئيس‌جمهور گفت: انتقال آب خزر غيرممکن و يک شعار تبليغاتي است.
ادامه صفحه3