نشــــــــــــســـت‌خبری دیر هنگام رئیس‌جمهور

آرمان ملي: رئيس‌جمهور روز دوشنبه در نشست خبري خود با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي، به سوالاتي پيرامون برجام، کاهش تورم و درصد بيکاري، سفر عمران خان به ايران و همچنين ماجراي حمله به نفتکش ايراني پاسخ داد. دکتر حسن روحاني سخنان ابتدايي خود را به راهپيمايي اربعين اختصاص داد و از همه نهادهاي دولتي و غيردولتي و نيروهاي مسلح در جهت خدمت‌رساني به زائران قدرداني کرد. وي همچنين از دولت و ملت عراق به دليل ميزباني از زائران ايراني تشکر کرد. روحاني گفت: حضور ملت ايران در راهپيمايي اربعين از هر سال ديگر پررنگ‌تر و شکوهمندتر است. وي افزود: بسيار خوشحالم در هفته‌اي در محضر اصحاب رسانه هستم که ما يک شرايط بسيار سخت و تاريخي اقتصادي و سياسي و امنيتي را پشت سر گذاشتيم. دولت تدبير و اميد در 55 ماه اول يعني از آغاز دولت يازدهم در خرداد 92 تا دي 96 مسيري را طي کرد که همه شاخص‌هاي سياسي امنيتي و منطقه‌اي و به ويژه اقتصادي مسير صحيح و درست و مثبت داشته است. اما از دي ماه 96 ما وارد شرايط جديدي شديم، کبريت اين شرايط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد و ما با شرايط بسيار سخت و مشکل وارد سال 97 شديم. حسن روحاني با اشاره به پيش‌بيني‌ها درباره اقتصاد ايران گفت: در سال 97 پيش‌بيني‌هاي خارجي‌ها و برخي تحليلگران اقتصادي داخل اين بود که سال بسيار سختي داريم و سال بسيار سخت‌تري در 98 خواهيم داشت. حتي برخي تحليلگران اقتصادي بحث تورم سه رقمي را براي ايران مطرح کردند. اما خوشبختانه در اين 18 ماه ملت بزرگ ايران دولت و ساير ارکان نظام توانستند از اين طوفان عبور کنند.
کاهش درصد بيکاري يعني موفقيت اقتصادي
رئيس‌جمهور تصريح کرد: از ارديبهشت 98 تورم نقطه به نقطه از 52 درصد به 34 درصد رسيده است و شاخص‌ها مسير درستي را طي مي‌کنند و تورم به سرعت کاهش پيدا کرده و پيش‌بيني‌هاي ما اين است که تا پايان سال روند کاهشي خود را ادامه خواهد داد. البته در تورم 12 ماهه حرکت کندتر آغاز شده است ولي در عين حال تورم 12ماهه هم با يک تاخيري از تورم نقطه به نقطه تبعيت خواهد کرد. رشد اقتصادي که در سال گذشته منفي بود، پيش‌بيني مي‌کنيم در 6 ماهه اول سال مثبت خواهد بود. اشتغال در تابستان امسال رکورد بسيار خوبي را به نمايش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داشتيم. و بيکاري ما از بالاي 12 به 10 و نيم درصد کاهش پيدا کرده است. اين يعني موفقيت ايران در بخش اقتصادي.
صدا‌و‌سيما برخي مواقع از سخنان ما خوشش نمي‌آيد


حسن روحاني در نشست خبري با خبرنگاران و اصحاب رسانه درباره عملکرد دولت در برابر فشارهاي اقتصادي گفت: از لحاظ سياسي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران شرايط بسيار قوي‌تر و مستحکم‌تري دارد. در سازمان ملل براي ما مشخص بود که همه کشورها اذعان داشتند ايران 98 از ايران 97 قوي‌تر بود و همه نسبت به ايستادگي ملت ايران را تحسين مي‌کردند. البته 18 ماه بسيار سختي بر مردم ما گذشت. مردم شرايط اقتصادي خوبي نداشتند و فشارها زياد بود. وي افزود: به ويژه آنها که حقوق ثابت داشتند فشار بيشتري تحمل کردند اما اين کار عظيم دولت در اين 18 ماه بود که توانسته شاخص‌ها را به‌رغم فشار تحريم برگرداند. او خاطرنشان کرد: تلاش دولت اين است که در دو سال باقيمانده پايان دولت آرامش و ثبات اقتصادي را به زندگي مردم بازگرداند. از مردم درخواست کمک داريم تا در اين راه پيروز و موفق باشيم.
سفرهايي از امارات به ايران انجام شده است
رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزيره مبني بر نتايج سفر عمران‌خان به تهران و همچنين اخباري در خصوص سفر مقامات اماراتي به کشورمان اظهار داشت: بله يکي از اهداف نخست وزير پاکستان صحبت درباره منطقه بود، چون ايشان سه‌شنبه عازم عربستان هستند و خوشبختانه ايشان با مقام معظم رهبري نيز ديدار کردند. براي ايران و عربستان موضوع يمن مساله مهمي است، يکي از گره‌هاي منطقه مساله يمن است. رئيس‌جمهور تاکيد کرد: ما مشکلي نداريم که از طريق گفت‌وگو مسائل‌مان را با کشورها مخصوصا عربستان حل کنيم. البته آنچه در درياي سرخ اتفاق افتاد مشکلي براي گفت‌وگو ايجاد کرد و آنچه مشخص است يک رژيم با کمک چند کشور اين کار را کرده است. وي افزود: سفرهايي از امارات به ايران انجام شده و روابط ما بهتر شده است.
اجازه ندادم برجام از طرف ايران صدمه ببيند
خبرنگار ديگري از رئيس‌جمهور پرسيد: «آقاي رئيس‌جمهور مردم مي‌گويند آيا شما تغيير کرديد؟ راي مردم را فراموش کرديد؟» روحاني در پاسخ به اين سوال گفت: در انتخابات به مردم وعده‌هايي داده شد و مردم هم خواسته‌هايي مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده داديم در قالب برنامه ارائه شد. انتخابات در يک شرايط عالي برگزار شد. در منطقه يک آرامش نسبي بود، داعش شکست‌هاي سهمگيني را متحمل شده بود، برجام باعث شده بود شرايط اقتصادي بسيار خوبي پيش روي ايران باشد. بعد از اجراي برجام بالاترين رشد اقتصادي را در دنيا داشتيم و اين نشان داد که شرايط عالي داشتيم. من وعده دادم که کوشش خواهم کرد که برجام از طرف ايران صدمه نبيند و اجازه هم ندادم صدمه ببيند. وي افزود: طرح اول آمريکا اين بود که ايران پيش قدم شکستن برجام شود ولي وعده من اين بود که ما شرايط اقتصادي را با کمک مردم پيش مي‌بريم اما خب با يک شرايط جديدي مواجه شديم. يعني من خودم فکر نمي‌کردم در سال 96 عده‌اي کم‌خرد حادثه‌اي را در کشور رقم بزنند و ضدانقلاب روي آن موج سواري کند و چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود. روحاني ادامه داد: شديدترين تحريم‌ها در سال 97 و 98 عليه ايران اعمال شده است. در هيچ زماني اين شرايط را تجربه نکرديم. به نظر من بايد ما بايد کار و تلاش دولت را با شرايط موجود منطبق کنيم. در اين شرايط دولت و ملت در کنار هم کار بزرگ و عظيمي انجام دادند. رئيس‌جمهور تاکيد کرد: با اين وجود دولت نه خسته است نه ناکارآمد، دولت برنامه ريز و توانمند است و قادر است از سخت‌ترين بحران‌هاي اقتصادي در کوتاه‌ترين زمان ممکن خارج شود. ما در ظرف 5 روز از بحران اجتماعي سال 96 خارج شديم. در زمينه اقتصادي از آن حالت شبه بحران خارج شديم.
افتخار قرباني شدن براي منافع ملت ايران
روحاني به حضورش در نيويورک نيز اشاره کرد و گفت: ما در سفر سازمان ملل دو پيام رسا به جهان داديم. يک پيام اين بود که ايران دنبال صلح در منطقه است که پذيرفته شد، گفتيم که ما دنبال جنگ نيستيم. پيام دوم اين بود که گفتيم از مذاکره نمي‌ترسيم. حتي در اين سفر آماده بوديم اجلاس سران 1+5 در سطح سران برگزار شود به شرطي که جلسه 1+5 باشد نه جلسه انتخاباتي براي ترامپ. به سران اروپايي هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ايران در جلسه‌اي تامين مي‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو اينکه خود قرباني شوم و در آينده هم اين کار را خواهم کرد. وي اضافه کرد: به اروپايي‌ها هم گفتم که اگر بدانم هر زمان منافع ملت ايران تامين مي‌شود وارد مذاکره مي‌شوم و همه تبعات آن را هم به جان مي‌خرم و حاضر به فداکاري براي رسيدن مردم به منافع شان هستم هرچند که فداکاري و هزينه دادن در اين زمينه قطعا افتخار آميز است.
دولت آغازگر برخورد با «حقوق‌هاي غيرعادلانه» رئيس‌جمهوري، در ادامه اين نشست در پاسخ به پرسشي از خبرگزاري فارس مبني بر شفافيت در زمينه حقوق مسئولان و همچنين رويکرد شفافيت در انجام امور دولتي گفت: اصل موضوع مهم است...
ادامه در صفحه 6