لیست شکایت از خودروسازان

خودرو در ایران کالایی سرمایه ای است که همواره برای این کالا در کشور تقاضای کاذب وجود دارد. خودروسازان ما بیشتر به خاطر منافع مادی و احیانا منفعت طلبی ترجیح می‌دهند یک سوم پول خودرو را در ابتدا به عنوان پیش فروش از مشتری دریافت کنند و بعد چند ماه با تکمیل وجه خود، خودرو را به مشتری تحویل بدهند.
پیش فروش خودرو در ایران منع قانونی ندارد، بنابراین خودروسازان برای کسب منفعت اقتصادی به جای فروش نقدی به این روش روی می‌آورند. خودروسازان در توجیه پیش فروش کردن خودروهای خود می‌گویند خودرو ندارند.
اگر خودرو دارند که بیایند آنها را بفروشند و تحویل بدهند، اما اگر خودرو ندارند، چرا از مردم پول می‌گیرند و خودرو تحویل نمی‌دهند.
این مساله بیشتر برای گردش مالی آنهاست. به عبارتی پول مردم را می‌گیرند تا گردش مالی خود را افزایش دهند. اما درخصوص پرونده گرانفروشی و تقلب شرکت ایران خودرو که مورد اشاره مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران قرار گرفت، باید گفت گران فروشی در این شرکت در چند ماه اخیر بارها اتفاق افتاده است.


این شرکت یک افزایش قیمت بدون مجوز برای حواله ها وفروش خودرو داشته است. یکسری نیز دعوتنامه با قیمتهای گران برای تکمیل وجه خود داشته که این افزایش قیمتی بدون مجوز بوده تا جایی که وزارت صمت امسال مجبور شد جلوی این افزایشها را بگیرد.
حتی این افزایش قیمتهای بدون مجوز وگران فروشی های انجام شده ایران خودرو را مجبور کرد تا ارقام زیادی را که از مردم گرفتند ، برگردانند. هر چند این بازگشت هم با تاخیرهای یکماهه وچهل روزه بوده است.
اما در خصوص تقلبی که در شرکت ایران خودرو ذکر شده ممکن است موضوع تحویل خودرو به نمایندگی ها مطرح شود. نمایندگی هایی که با رانتهای خود خودروهای زیادی تحویل گرفتند ویا نمایندگی هایی که هیچ خودرویی را از این شرکت تحویل نگرفته اند. این موارد تخلف است که باعث ورود تعزیرات به این مساله شده است. اما در موضوع شرکت سایپا بیشتر خودروهایی که نتوانستند تولید کنند وجایگزینی برای آنها نداشتند، به عنوان مثال نتوانستند آریو یا سراتو تولید کنند وبه مردمی‌که متقاضی این خودروها بودند اعلام کردند تیبا 2، پراید و کوییک یا سانیاو... بگیرید.
یعنی به خاطر عدم تعهدات خود در روشی تهاتر گونه خودروی دیگری را به مردم می‌خواهند بدهند که این عدم تعهدات باعث شکایت وتشکیل پرونده برای این خودروساز شده است. حتی دیده شده خودروهای تبدیلی را هم با تاخیر به مردم تحویل می‌دهند. این مسایل سبب برخورد با موارد مطروحه و ورود قضایی به پرونده خودروسازان متخلف شده است.