ثبات به بازار برمی‌گردد؟

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: بورس تهران سه‌شنبه گذشته افتی تاریخی را تجربه کرد. ۱۰۸۹۲ واحد افتی که شاخص کل را وارد کانال ۳۰۸ هزار کرد و باعث ترس و نگرانی سهامداران به خصوص تازه واردین این بازار مالی شد. گرچه دیروز چهارشنبه شاخص کل بازار بورس 667 واحد رشد کرد وبه رقم ۳۰۹ هزار و ۶۴۶ واحد رسید اما هراس تازه واردین این بازار برای عدم تکرار این افت تاریخی بر دامنه نگرانی فعالین این بخش
افزوده است.
روز گذشته حجم عرضه‌ها در برخی سهم‌ها کمتر شد و شاخص کل توانست به روند رشد خود بازگردد اما شاخص کل هم وزن به روند کاهشی خود ادامه داد. دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران توانست پس از یک روز کاهشی دوباره به روند رشد بازگردد و ۶۶۷واحد افزایش یابد، اما در عین حال شاخص کل هم وزن با ۲۱۱۳واحد کاهش تا رقم ۸۴هزار و ۶۶۲پایین رفت.شاخص آزاد شناور نیز با ۸۲۵واحد کاهش رقم ۳۵۲هزار و ۸۴۷واحدی را پشت سر گذاشت.اما شاخص بازار اول با ۱۵۸۴واحد افزایش رقم ۲۲۵هزار و ۱۰۷ را تجربه کرد. شاخص بازار دوم نیز با ۳۵۵۴واحد کاهش تا رقم ۶۲۹ هزار و ۴۳۵ پایین رفت.
> هراس تازه کارها


اما تازه واردینی که پس از ناامیدی از بازارهای مالی سکه و طلا و مسکن و خودرو و... به دنبال مامن امنی برای سرمایه‌گذاری، راه بازار بورس را در پیش گرفته‌اند، پس از ریزش شدید 10 هزار واحدی روز سه شنبه گذشته نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند.
هرچند وزیر اقتصاد در اظهارنظری نوسان‌ها در بازار بورس را امری پذیرفته شده خواند چه آنکه به گفته وی این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید.اما سخنان وزیر برای تازه واردین و کسانی که تمام سرمایه خود را در این بازار متمرکز کرده‌اند و با قاعده کار آشنایی کمتری نسبت به حرفه ای‌های این بازار دارند، می‌تواند چاره‌ساز باشد؟ فرهاد دژپسند می‌گوید سعی کردیم با عرضه سهام عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم و این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید.
وی درباره ریزش شاخص بورس گفت: در زمان رشد شاخص بورس برخی صاحبنظران ابراز نگرانی داشتند که روند رشد شاخص بورس، خیلی سریع، تند و حبابی است، اما به نظر ما حباب نبود.
وی گفت: نوسان‌ها در بازار بورس باید پذیرفته شود؛ این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات
خواهد رسید.
وی اظهار کرد: در بازار بورس نوسانات در حد فعلی به نظرم باید قابل قبول باشد؛ چرا که می‌دانید آن زمانی که بورس داشت رشد پیدا می‌کرد برخی از صاحب نظران دلسوز با من تماس می‌گرفتند و نگرانی خود را اعلام می‌کردند که این رشد خیلی سریع، تند و مستمر دارد رخ می‌دهد که البته آن هم واقعا حباب نبود؛ چرا که ما با عرضه سهام تلاش کردیم که عمق بازار را افزایش دهیم و الان هم موضوع مدیریت می‌شود تا به یک سطح قابل قبول در بازار بورس برسیم.
> خاطره بد تاریخی و هراس از تکرار آن
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تجربه ریزش شدید بورس در سال 92 نگاه نگران فعالین این بازار مالی را به سوی شاخص کل بورس دوخته است. سقوط شدید بورس در سال 92 باعث شد شدت فروش به حدی بالا برود که سازمان بورس مجبور شود برای فروشنده ها، قوانین محدود‌کننده اعمال کند تا هر کد سهامداری اجازه نداشته باشد روزی بیشتر از ۵۰ هزار سهم بفروشد. در آن روزها، بسیاری از سهامداران نه تنها سودی که از بازار گرفته بودند را پس دادند، بلکه بخشی از اصل سرمایه آن‌ها هم در ریزش‌های بازار از دست رفت. با افت شاخص بورس در روزهای گذشته باز هم همان ترس و وحشت در دل سهامداران زنده شد.
ریزش سهام در بازار بورس بزرگترین نگرانی سرمایه‌گذاران است؛ دو مفهوم رشد یا ریزش قیمت سهام برای سرمایه‌گذاران بورسی اهمیت بسزایی دارد؛ در واقع سود و زیان سرمایه‌گذاران به همین دو مفهوم مرتبط است. زمانی که شاخص کل بورس رشد می‌کند، قاعدتاً اکثر سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی کسب کرده و هنگام ریزش قیمت سهام شاخص نیز اغلب این افراد با زیان مواجه می‌شوند.
سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نظیر مدیران «صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک» در شرایط ریزش قیمت سهام، بازار بورس هم چندان متضرر نمی‌شوند، زیرا این گروه از سرمایه‌گذاران با مطالعه عوامل بنیادی تاثیرگذار بر صنایع و شرکت‌ها و همچنین بررسی نمودارهای مختلف به‌خوبی می‌توانند شروع دوره‌های منفی بازار را پیش‌بینی کنند. اما تازه واردین این بازار به خاطر عدم شناخت دقیق از این بازار مالی ممکن است با تصمیماتی هیجانی، اولین ضرررا با فروش سهام خود تجربه کنند.
> قیمتها در حال استراحت است؟
یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریزش اخیر بازار بورس گفت: صف خرید در بازار با شناسایی سود و عرضه سهام از طرف سهامداران حقیقی شروع شد و درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار در حال اصلاح و استراحت است، چون قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و سپس می‌توان انتظار داشت تا قیمت‌ها به محدودیت جذابیت بازگردند و خریدها مجدد آغاز شود، این ماهیت تمام بازارها است.
همایون دارابی بیان کرد: از ابتدای سال تا هفته گذشته شاخص و نمادهای بورسی بیش از ۸۰درصد رشد کرد و نرخ بیشتر سهام‌ها دو برابر و بعضا سه برابر شد به همین دلیل طبیعی است که بازار به طور متوالی رشد نداشته باشد.
وی در خصوص علت ریزش شاخص طی چندروز اخیر افزود: صف خرید در بازار با شناسایی سود و عرضه سهام از طرف سهامداران حقیقی شروع شد و درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار در حال اصلاح و استراحت است، چون قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند می‌توان انتظار داشت تا قیمت‌ها به محدوده جذابیت بازگردند و خرید در بازار مجدد آغاز شود، این ماهیت تمام بازارها است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریزش بازار سرمایه درونی است، گفت: بازار سهام در تمام جهان بازار پر نوسانی است که دلایل آن سیاسی، مالی و اقتصادی و یا دلایل داخلی بازاری است که درحال‌حاضر دلایل ریزش بازار بورس دلایل داخلی است زیرا یک آرامش نسبی در تمام بازارها
حاکم است.
دارابی تاکید کرد: زمانی که بازار از ابتدای سال شروع به رشد کرد نرخ دلار در حال افزایش بود، ولی درحال‌حاضر علاوه بر بازاردهی عالی بورس از سایر بازارها نیز پیشی گرفته و این نشانه‌ای بر شروع استراحت و اصلاح قیمتی بر بازار سرمایه است و در این میان افرادی که در سود هستند سود خود را شناسایی و سهم‌ها دوباره به محدوده قیمت‌های اصلی باز می‌گردند.
وی خاطرنشان کرد: معمولا سهامداران باید با دید بلند مدت به بازار سهام نگاه کنند و نوسانات مقطعی نباید بر تصمیمات آنها تاثیر بگذارد.
مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در این خصوص به سرمایه گذاران جدید گفته بود سرمایه‌گذاران جدید بازار سرمایه، به هیچ وجه دنبال روی شایعات و اخبار فضای مجازی نباشند و بر اساس آن
تصمیم نگیرند.
صحرایی گفت: سرمایه گذاران بازار سرمایه، فقط پس انداز خود را وارد این بازار کنند و دارایی‌های ثابت و روزمره خود را به عنوان سرمایه‌گذاری وارد بورس نکنند و از مشاوره افراد مورد اعتماد
استفاده کنند.
وی افزود: توصیه می‌کنم سرمایه گذاران جدید به هیچ وجه دنبال روی شایعات و اخبار فضای مجازی باشند و براساس آن تصمیم نگیرند.
به گفته صحرایی، در صورتی که مشاور خوبی را نمی‌شناسند از شرکت‌های مشاوره که شناسنامه دار و مورد تایید سازمان هستند کمک بگیرند.وی اظهار داشت: بازار سرمایه امسال وضع خوبی داشته و خوشحالیم که تعداد زیادی از سرمایه گذاران سود خوبی نصیبشان شده است.
صحرایی با اشاره به ویژگی‌های بازار سرمایه گفت: در این بازار منابع مالی که وارد می‌شود تورم زا نیست و به اقتصاد ملی کمک می‌کند درحالیکه سایر بازارهای موازی با بورس مانند مسکن، طلا و ارز آثار مخربی بر اقتصاد کشور دارند و
تورم زا هستند.