روحانی: اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم همه‌پرسی کنیم

حجت‌ الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، با اشاره به موضوع خودکفایی دانشگاه‌ها گفت: در آینده می‌شود دانشگاه به خودکفایی برسد. دانشگاه را باید به بخش خصوصی وصل کرد. بخش خصوصی آن کسی است که نیمه شب هم برای کسب درآمد بیرون می‌رود، منتظر صف و مشتری است اما کارمند ساعت کاری دارد و منتظر تمام شدن مشتری است. کار خصوصی و دولتی فرق دارد و ما باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم. وی با بیان اینکه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، افزود: فضای دانشگاه هست که انتخابات را گرم می‌کند. عمدتا در زمان انقلاب هم دانشگاه و حوزه فضا را گرم می‌کردند. سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات‌ها روشن می‌کند. با همه نقص و اشکال بهترین کار صندوق است. برای اصلاح، شایسته سالاری و حاکم شدن افکار بحق مردم به صندوق نیاز داریم. ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو اینکه بگویید اشکال و ایرادی هست. علی ‌رغم همه آن‌ها تنها راه آینده کشور انتخابات است. هر کسی عاقل‌تر و فهیم‌تر است و برای کشور آماده فداکاری است مرد یا زن، برگزینیم. هر کسی که خودش را شایسته می‌داند خودش را کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه نشود، چه بگویند تو صالحی و چه بگویند صالح نیستی. وی تصریح کرد: اگر یک انتخابات باشکوه و پر رونق با حضور اکثریت مردم را شاهد باشیم قدرت سیاسی ما بالا می‌رود. دشمنان می‌فهمند مردم به کشور و نظام و آینده امید دارند. همه چیز ما با امید درست می‌شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: در کشور مسائلی داریم که خیلی حل و فصل‌اش طول نمی‌کشد. مشکل آب، محیط زیست، راه و امثال آن‌ها با چند سال تلاش برطرف می‌شود، اما یکسری مسائل داریم بلند مدت است و اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتری دارند و آن استراتژی پیشرفت کشور است. وی افزود: پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیا است یا تعامل؟ این مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است به جواب این سوال نرسیدیم. یک عده می‌گویند تعامل سازنده یک عده می‌گویند تقابل. یک عده می‌گویند دشمن ما خبیث است و اینجا دوئل است و باید آن را بشکنیم. عده‌ای هم می‌گویند اکثر مشکلات را با تعامل می‌شود حل کرد. روحانی گفت: این موضوع با دعوا و ایجاد دو صف برای تقابل حل نمی‌شود. اگر رسانه ملی به طور مساوی برای همه قرار بگیرد کار بزرگی انجام می‌شود. دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید جواب سوال طرح شده به افکار عمومی را بدهند. الان همه دعواها سر این موضوع است. یکی می‌گوید برجام خیلی خوب بود، یکی می‌گوید خیلی بد بود. دعوا بر سر برجام نیست. عده‌ای می‌گویند عمر را با تعامل هدر می‌کنید، باید ایستادگی کنیم مقابل غرب و غرب خودش بعدا متوجه می‌شود.
رئیس جمهور افزود: عده‌ای به ما می‌گفتند با آژانس بین‌المللی اتمی وقت تلف می‌کنید، آژانس دست آمریکا است. خیلی وقت گرفت، ما به نقطه‌ای رسیدیم که پی‌ام دی را با همین آژانس حل کردیم و اعلام کردند تمام شد. خیلی ناراحت شدند. عده‌ای هم خوشحال شدند و گفتند ما که از اول گفتیم. با 1+5 مذاکره می‌کنیم می‌گفتند چرا این کار را می‌کنید. برای خیلی‌ها گران تمام شد. حقوقدان و سیاستمدار می‌فهمد؛ یعنی چه شش قطعنامه به اتفاق آرا علیه ما صادر شد را پس گرفتند. بعد هم گفتند شما در فعالیت هسته‌ای حق دارید. تنها کشوری که در قطعنامه آمده حق دارد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کند ایران بوده است.
وی ادامه داد: سران یکی از کشورها در سفر اخیر نیویورک گفت که ما حیرت کردیم همه شرکت‌های اقتصادی دنیا به ایران آمدند. بعد از برجام در سال ۹۱ رشد ما در دنیا اول شد. وقتی تورم را تک رقمی کردیم و رشدمان شد ۱۲.۵درصد، دنیا را به تعجب وا داشتیم. می‌گویند مدیریت ضعیف است؟ این هم مدیریت است. تورم ما سه سال تک رقمی بود. در بنزین و گندم خودکفا شدیم. روحانی گفت: از آن توافق با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا خارج شدند. برجام که بد بود. بیایید مقایسه کنید قبل و بعد برجام را. وی ادامه داد: به ما می‌گفتند مگر عقلتان را از دست دادید که به دادگاه لاهه رفتید. ما رفتیم و سه نوبت هم پیروز شدیم. کسی فکر نمی‌کرد لاهه قبول کند در موضوع برجام صلاحیت
رسیدگی دارد. پیروزی دیگر رای موقت


عدم اجرای تحریم آمریکا بود.
رئیس جمهور گفت: می‌گویند در اقتصاد روی پای خود بایستیم، درست است. اما می‌شود بدون تعامل با دنیا اقتصاد را پیش برد؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا با قفل بودن بانک‌ها و واردات و صادرات قفل می‌شود. همین الان هم که داریم اداره کنیم باید از برخی کشورهای همسایه و دوستانمان در دنیا تشکر کنیم که به تحریم آمریکا بی‌توجه بودند. در همین شرایط داریم با اوراسیا مشارکت می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دانشگاه باید به مسائل استراتژیک وارد شود، حتی اگر در مسائل استراتژیک سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم باید برویم همه پرسی و از مردم بپرسیم،‌ راهش این است. ما که نمی‌توانیم با هم دعوا کنیم، چهل سال است داریم بحث می‌کنیم. باید راه را انتخاب کنیم؛ بنابراین از دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم ما را در بخش‌های علمی اقتصادی و استراتژیک کمک کنند.
رئیس جمهور: حریم خصوصی مردم و اطلاعات باید کاملاً محفوظ بماند
جلسه ارتقاء زیرساخت‌های پایه‌ای و عمومی کشور در حوزه سایبری به ریاست رئیس جمهور و با حضور روسای دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برگزار شد. به گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه با اشاره به تحولات تکنولوژیک ارتباطی و سایبری در دنیای امروز، گفت: زندگی امروز مردم در تمام دنیا وابستگی و آمیختگی زیادی با فناوری‌های ارتباطی و سایبری پیدا کرده و روز به روز هم این وابستگی بیشتر می‌شود.رئیس جمهور اظهارداشت: از آنجایی که بخش عمده این آمیختگی در حوزه‌های خدماتی است، لذا نباید اجازه بدهیم خدمت‌رسانی به مردم از طریق این حوزه دچار اختلال و یا کندی شود.دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت ارتقاء فناوری‌های مرتبط با این حوزه، اظهار داشت: تضمین امنیت فضای سایبری کشور و ارتقاء صیانت از این فضا به نوعی پاسداری از امنیت مردم و خدمات مورد نیاز آنها است.رئیس جمهور با اشاره به وابستگی خدمات مورد نیاز مردم به اینترنت گفت: دقیقاً باید میزان نیاز کشور، برای ارایه خدمات از طریق شبکه ملی اطلاعات مورد توجه بیشتر قرار گیرد و حریم خصوصی مردم و اطلاعات باید کاملاً محفوظ بماند.