راهپیمایی اربعین؛ پیام‏آور صلح در منطقه سیده فاطمه ذوالقدر

ایدئولوژی و تفکر شیعه با نگرش عدالت‏خواهانه‏، پویایی را برای تغییر و تحول لازم در سیاست بین‏الملل در عصر حاضر فراهم آورده است. این مسئله به معنای ایجاد پیوندی فرهنگی- اقتصادی بین ایران و عراق است، چرا که دو کشور‏ شیعه با تهدیدات و منافع مشترک به دنبال گسترش روابط خود برآمدند. ایران در سال‏های گذشته به روش‏‏های مختلف برای ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی به عراق کمک کرده است، به همین دلیل، امنیت دو کشور به میزان زیادی به هم وابسته است. پیوستگی جغرافیایی و همسایگی ایران و عراق در ساختار جدید جهانی که در آن امنیت یک کالای همگانی است، باعث می‏شود‏ گره‏خوردگی امنیت عراق و جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود.
در چند سال گذشته، کشورهای متخاصم سعی داشته‏اند تا از هر فرصتی برای به تقابل کشاندن مردم ایران و عراق نهایت استفاده را بکنند، غافل از اینکه «اربعین» خود به تنهایی برای به شکست رساندن هر نوع فتنه‏ای در جهت جدایی بین مردم ایران و عراق کفایت می‏کند.
این حضور و راهپیمایی مردمی، به این شکل و روش و با این هدف بلند و والا چیزی است که اهل دنیا را به حیرت و شگفتی واداشته و مردم به حقیقت تشیع و روحیه پایداری و مقاومت و محبت در آن پی برده‏اند. همچنین این اجتماع عظیم نشان می‏دهد که شیعیان و محبان اهل ‏بیت(ع) با مدیریتی قوی و سازماندهی تشکیلات خود، از اصول و عقاید خویش محافظت می‏کنند و از این حیث، دیدگاه واحد دارند؛ چندان که قدرتمندان و حاکمان زورگو نتوانند در این تشکیلات نفوذ کنند و اثر بگذارند و این عامل معنوی اثرگذار، پیوندی قوی میان کشورهای ایران و عراق برقرار می‏کند که علاوه بر همدلی ملت‏های این دو کشور، همکاری بیش‏از‏پیش دولت‏ها را نیز باعث می‏شود.
در واقع، کربلا به‏‏عنوان مرکز و ثقل مقدسی برای تجمع شیعیان عاشق از اقصی نقاط جهان می‏تواند موجب وحدت و یکپارچگی و تقویت روحیه جهاد، شهادت و مقاومت و صبر و ایثار در بین شیعه شده و آرمان‏های شیعه را فارغ از تقیدات قومی، منطقه‏ای، قبیله‏ای، عشیره‏ای و عرب و غیر‏عرب دنبال کند.


این راهپیمایی معنوی عظیم، شکلی از اتحاد و یکپارچگی شیعیان را به وجود آورده است، به‏طوری‏که اربعین حسینی به روز جهانی وحدت مسلمانان در مقابل جریان‏های استکباری و تکفیری تبدیل شده است. نکته مهم این است که هر سال بر تعداد شرکت‏کنندگان و همچنین تعداد کشورها و مذاهب دیگر نیز در این مراسم افزوده می‏شود. این امر باعث اتحاد و یک نماد صلح جهانی در بین مسلمانان و محبان اهل بیت رسول‏الله‏(ص) تبدیل شده است و نقش گسترده‏ای بر قدرت نرم شیعیان و اتحاد آنها دارد.
مردم کشور عراق نیز طی چند دهه اخیر نشان دادند که نسبت به سیاست‌های توطئه‏آمیز علیه ایران هوشمندانه برخورد می‌کنند و برنامه‏ریزی‌های دشمن بر آنها تاثیری ندارد. بجاست که برای بهره‏برداری از این ظرفیت بی‏بدیل، قرارگاهی دائمی با بهره‏گیری از توان تمامی دستگاه‏ها تشکیل و ارتباط مدام دو کشور در سطح سران و دیگران و به خصوص با انعکاس گسترده رسانه‏ای بین‏المللی، ساماندهی و همچنین در نهایت، صلح پایدار را در منطقه پیگیری کنند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد از دانشگاه به خاطر نرخ رو‌به‌رشد بیکاران تحصیل‌کرده چه کسانی مهارت را به دانشگاه‌ها می‌برند؟ جلال خوش‌چهره سرنوشت محتوم ارتش ترکیه راهپیمایی اربعین؛ پیام‏آور صلح در منطقه سیده فاطمه ذوالقدر چه آینده‌ای در انتظار اقتصاد ایران است؟ اقتصاد در گرداب تورم سیاست‌های غلط موجب مشکلات کشاورزی می‌شود طرح الگوی کشت، حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی «ابتکار» برخی نمایشگاه‌های هنری هفته پیش رو را مرور می‌کند هنر با طعم پاییز «ابتکار» از رویکرد انتقادی اخیر رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد مبارزه در وقت اضافه «‌ابتکار» سفر ولادیمیر پوتین به عربستان و امارات را بررسی می‌کند نمایش قدرت تزار در خاورمیانه ظریف در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی: صبر راهبردی ایران رو به پایان است تشریح مواضع دولت درباره «پالرمو» توسط معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اگر به لیست غیر همکار بازگردیم هزینه‌ها را بالا‌تر برده‌ایم لاریجانی: آمریکا به بی‏نزاکتی در سطح بین‏المللی دامن می‌زند ‏تغیّر و تغییر سیاست خارجی آمریکا در مواجه با کردهای شمال سوریه ارزیابی میدانی یک کارزار سیاسی – نظامی‏ راهپیمایی اربعین؛ پیام‏آور صلح در منطقه سیده فاطمه ذوالقدر