پایان صبر راهبردی ایران در قبال اروپا

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی با سخنرانی دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و خانم دکتر نالدی پاندور وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست به روابط خوب سیاسی و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در مورد مسئله فلسطین، حقوق بشر، ضرورت بازنگری در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری‌های جنوب-جنوب و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و تلاش‌های ارزشمند دو کشور برای صلح و ثبات جهانی اشاره کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد با حضور فعال بخش‌های دولتی و خصوصی، روابط اقتصادی و تجاری، فنی و علمی میان دو کشور تقویت شده و دستاوردهای خوبی در جهت توسعه روابط محقق گردد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته‌ای کشورمان و گروه 1+5، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است. ظریف با تشریح پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و فرصت دادن ایران به اروپا برای عمل به تعهدات خود برای جبران این خروج تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند 26 و 36 آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد و در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف‌ها، سایر اقدامات لازم در گام‌های بعدی نیزمحقق خواهد شد. دکتر ظریف همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس و طرح پیشنهادی رئیس جمهور کشورمان موسوم به پویش صلح هرمز و دعوت رئیس جمهور از کشورهای منطقه برای پیوستن به ائتلاف امید را تشریح کرد.
خط و نشان پاریس
در همین حال، اگنس واندر مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ایران باید از گذر به مرحله بسیار نگران‌کننده‌ای از اقدامات جدید که می‌تواند به گسترش تنش‌ کمک کند، خودداری کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه این اظهاراتش را در پی سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه مطرح کرد که گفته بود تهران در حال کار کردن بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۹ برای غنی‌سازی اورانیوم است. این سانتریفیوژها در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ذکر نشده‌اند.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه درباره تعلل سه کشورهای اروپایی در عمل کردن به تعهدات برجامی‌شان با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول‌های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی‌دهیم.


پافشاری فرانسه روی چارچوب‌های مکرون
وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی به تشریح وضع فعلی برجام و عواقب ادامه یافتن این وضعیت پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه این کشور در گفت‌وگو با روزنامه لو فیگارو در پاسخ به این سوال که آیا طرح امانوئل مکرون درباره ایران[ایجاد خط اعتباری برای تبادلات تجاری با ایران] از بین رفته است، گفت: رئیس جمهور فرانسه[ امانوئل مکرون] در بیاریتز و سپس در نیویورک، اقداماتی برای تنش‌زدایی و تعیین کردن چارچوب‌هایی برای توافقی با دونالد ترامپ[رئیس جمهور آمریکا] و حسن روحانی [رئیس جمهور ایران] انجام داد. این موضوع درباره مجاب کردن ایران برای رعایت دوباره تعهدات توافق وین[برجام] به صورت کامل و آغاز مذاکرات برای گفت‌وگو درباره بحران منطقه و آینده این توافق پس از 2025 است. همزمان با این، تحریم‌های آمریکا به تدریج لغو خواهد شد و ایران می‌تواند منابع[مالی] نفتی‌‎اش را داشته باشد.
لودریان در ادامه گفت: با وجود این‌که فضای سیاسی به دلیل تهدید ایران برای کاهش دیگر تعهدات برجام در آغاز ماه نوامبر در حال محدود شدن است، این چارچوب‌ها هنوز هم وجود دارند. امروز، این برای هر دو طرف مهم است که از این فرصت مذاکره استفاده کنند. در غیر این صورت، وقتی که هیچ‌ یک از طرف‌های این بحران، به ویژه آمریکا و ایران نمی‌گویند که خواهان این[مذاکره] هستند، با گذشت زمان، فشار و خطر تنشی کنترل‌نشده افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، تلاش فرانسه برای مذاکره میان آمریکا و ایران در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل در این باره گفت: رویکرد دولت کنونی آمریکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه ۲۲۳۱ ، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه 
کشورهای جهان است.