نارضایتی مسافران از تأخیر پرواز‌های اربعین

سرویس جامعه جوان آنلاین: سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی امسال با سروصدای زیادی اعلام کردند که نرخ پرواز‌های اربعین نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است. سازمان هواپیمایی کشور طی ایام اربعین روزانه آمار افزایشی پرواز‌های فوق‌العاده اربعین را اعلام کرد و روز شنبه هم اعلام شد که تعداد مجوز‌های صادره از سازمان هواپیمایی کشوری ۱۴۸۰ پرواز رفت و برگشت (۲۹۶۰ سورتی پروازی) بوده است.
افزایش دوبرابری تعداد پرواز‌های امسال اربعین در حالی است که به اذعان گزارش‌های میدانی مهر و تماس‌های مکرر مردمی، ضعف برنامه‌ریزی ایرلاین‌ها و سستی نظارت سازمان هواپیمایی کشوری موجب شد مسافران بسیاری از پرواز‌ها با تأخیر‌های چند ساعته و سرگردانی در فرودگاه نجف مواجه شوند. این تأخیر‌ها به‌ویژه در پرواز‌های روز‌های پایانی هفته گذشته و دیروز بیشتر به چشم آمد و بسیاری از زائران اربعین که جهت سهولت و تسریع در بازگشت به کشور، بار مالی پرواز هوایی را به جان خریده بودند، در بازگشت به کشور با تأخیر‌های تا ۱۲ ساعت مواجه شدند.
در حالی که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد طی روز‌های مذکور فقط پرواز‌های یک شرکت هواپیمایی به موقع انجام شده و پرواز‌های مابقی ایرلاین‌ها با تأخیر‌های چند ساعته مواجه بوده است. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیروز در بازدید از مرکز مدیریت پایانه‌های مرزی در ستاد مرکزی اربعین، از وجود کمترین تأخیر در پرواز‌های اربعین امسال خبر داده بود!
رکورد تأخیر؛ ۱۲ ساعت!


مسافر یکی از پرواز‌های شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در خصوص میزان تأخیر پرواز‌ها گفت: پرواز چهار شنبه ۲۴ مهر از فرودگاه نجف که قرار بود ساعت ۱۹ انجام شود، با ۱۲ ساعت تأخیر به ۷ صبح پنج شنبه ۲۵ مهر موکول شد.
البته مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت که «ایرلاین‌ها تأخیر‌های پروازی را از طریق پیامک و پیش از مراجعه مسافران به فرودگاه، به اطلاع آن‌ها رسانده‌اند». اما این در حالی است که به‌دلیل هزینه بالای تماس‌های رومینگ تلفن همراه، بسیاری از زائران اربعین جهت مدیریت هزینه، تلفن‌های همراه‌شان را در حالت خاموش قرار داده بودند؛ مشکل دیگر، ضعف شبکه تلفن همراه عراق بود که موجب شده بود حتی در صورت روشن بودن گوشی تلفن همراه، پیامک‌ها به مقصد نرسد و تماس‌ها با موفقیت برقرار نشود.
همین مسئله موجب شده بود بسیاری از مسافران پیامک‌های مربوط به تأخیر پروازشان را دریافت نکنند و با حضور در فرودگاه، ساعت‌ها سرگردان شوند.
بسیاری از پرواز‌ها طی روز‌های گذشته از فرودگاه نجف به مقصد فرودگاه امام خمینی تهران با تأخیر انجام شد که نمونه آن، تأخیر ۸ ساعته پرواز ۲۱:۳۰ پنج شنبه ۲۵ مهر قشم ایر بود که ساعت ۴:۳۰ بامداد جمعه ۲۶ مهر انجام شد. تعدادی از پرواز‌های ایران ایر نیز با تأخیر چهار تا پنج ساعته انجام شد و به گفته برخی مسافران، دو پرواز روز چهار شنبه نیز کلاً کنسل شد و مسافران با پرواز سوم و پس از ساعت‌ها معطلی در فرودگاه، به تهران منتقل شدند.
به نظر می‌رسد یکی از دلایل بروز این تأخیر‌ها و افزایش میزان نارضایتی مسافران و زائران اربعین از تأخیر‌های پروازی، اصرار ایرلاین‌ها به اخذ مجوز‌های بی حساب از سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز‌های نجف به‌رغم کمبود ناوگان هوایی بوده است. گمان دیگری که مطرح است، ضعف شدید برنامه‌ریزی برای برقراری پرواز‌های فوق‌العاده است.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری در توجیه بروز تأخیر‌ها گفت‌: پرواز‌ها در مسیر «رفت» به خوبی انجام شد، اما در پرواز‌های «برگشت» در روز‌های پنج شنبه و جمعه هفته گذشته یکی دو نقص فنی رخ داد که سبب تأخیر برخی پرواز‌ها شد. هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ که به نقص فنی خورد، قشم ایر یک فروند ایرباس ۳۲۰ به نجف اعزام کرد که برخی مسافران هواپیمایی که دچار نقص فنی شده بود، در فرودگاه باقی ماندند. آن دسته از مسافرانی که به تهران رسیدند، قشم ایر در سی‌ای پی از آن‌ها پذیرایی کرد، در فرودگاه نجف هم از مسافران پذیرایی و از آن‌ها عذرخواهی شد.
وی درباره سودده بودن پرواز‌های اربعین گفت: اگرچه بسیاری از پرواز‌های امسال بر خلاف سال‌های قبل، دو سر پُر بود، اما در برخی پرواز‌ها ایرلاین‌ها با نرخ کمتر از قیمت مصوب (۱/۱ میلیون تومان) اقدام به بلیت فروشی کرده و صندلی‌های پروازی را با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه کردند. فقط در روز‌های پیک پُرتقاضا بلیت‌ها با قیمت ۱/۱ میلیون تومان فروخته شد.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکت هواپیمایی نباید ضرر کند؛ آن فردی که زائر است هم قطعاً چنین قصدی ندارد که هزینه‌های سفرش را فرد دیگری تقبل کند. شرکت‌های هواپیمایی هم در این ایام دنبال سودجویی نبودند!