تحقیق و تفحص درباره بودجه مقابله با ریزگردها

استان خوزستان با وجود بهره مندی از منابع زیرزمینی، خاک حاصلخیز و منابع فراوان اقتصادی، با مشکلاتی از جمله بیکاری دست به گریبان است. استانی با برخورداری از 85 درصد انرژی کشور همچنان محروم است و نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس. در این میان بودجه مقابله با ریزگردها هم به درستی تخصیص داده نشده و این امر اعتراضاتی را در پی داشته است.
«علی ساری» نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری، در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با بیان اینکه استان خوزستان 85 درصد انرژی، 38 درصد پتروشیمی ‌کشور را در اختیار دارد گفت: این استان همچنین با برخورداری از مهمترین و بزرگترین رودخانه‌های کشور و دارا بودن زمین‌های حاصلخیز با شرایط بسیار بدی دست و پنجه نرم می‌کند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب اشتغال در استان خوزستان افزود: ما در همه حوزه‌ها به طور جدی با مشکل اشتغال روبه‌رو هستیم، به ویژه در حوزه نفت انتظار می‌رود بیش از اینها اشتغال در صنعت نفت در این استان تقویت شود.
ساری معتقد است که اگر مشکلات تنها در یک حوزه متمرکز بود می‌توانستیم بگوییم که مدیران یک حوزه ضعیف عمل کرده‌اند، اما وقتی این ضعف در همه حوزه‌ها مشاهده می‌شود، باید به مدیریت اجرایی استان دقت کرد.


این عضو فراکسیون امید افزود: واقعیت امر گواه بر این دارد که در حال حاضر مدیریت اجرایی استان مدیریتی نیست که بتواند شرایط استان را از نقطه a به نقطه b جابه‌جا کند.
ساری با اشاره به اقدامات مجمع نمایندگان استان خوزستان در سال‌های اخیر گفت: پیگیری مجمع نمایندگان استان در حوزه ریزگرد‌ها باعث شد تا ردیف بودجه ریزگردها به مدت سه سال متوالی در مجلس مشخص شود. به گفته وی در حوزه آب و فاضلاب نیز توانسته‌اند تعدادی از پروژه‌های آب و فاضلاب را در داخل استان رقم بزنند،  بعضی از این پروژه‌ها نیز افتتاح شده است.
نماینده مردم اهواز در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه استان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد گفت: دولت تعهدات زیادی به استان ما داشته، به عنوان مثال در زمینه آب و فاضلاب قرار بود در طی سه سال موضوع آب و فاضلاب سروسامان پیدا کند، ولی این اتفاق نیفتاده است.
ساری با اشاره به موضوع طرح سوال از وزیر نیروگفت: وزیر نیرو با حضور در کمیسیون توضیحاتی را ارائه کرد و برای رفع مشکلات وقت خواستند، حالا وقت هم به سرانجام رسیده، اما مشکلات ما همچنان پابرجا است. از من خواسته شد تا با وزیر نیرو در دفتر هیات رئیسه جلسه داشته باشم، اما من اصرار دارم که این سوال در صحن علنی مطرح شود. در خصوص موضوع کشاورزی و ریز گردها کارهایی انجام شده است اما دولت باید به مدت 5 سال اجرا کند و این پروژه را به سرانجام برساند. 
این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری همچنین از طرح تحقیق و تفحصی از کارگروه ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: این طرح تحقیق و تفحص در کمیسیون کشاورزی انجام شد و برای اعضای کمیسیون مسجل شد که دولت منابع موجود در ردیف ملی ریزگرد را تمام و کمال در اصل ردیف مطرح نکرده است و مثل گوشت قربانی به موسسات مختلف که کمبود اعتبار دارند اختصاص داده شده است.  
به گفته ساری همچنین مبلغی که دولت به کشاورزی اختصاص داده بود، مطابق با آن چیزی که مشخص شده بود عمل نشده و انحراف معیار زیادی بین گزارش حوزه کشاورزی با واقعیت‌های موجود وجود داشت.
نماینده مردم اهواز در خانه ملت خاطر نشان کرد: به همین دلیل رئیس کمیسیون کشاورزی تصمیم گرفتند که  موضوع تحقیق و تفحص را با توجه به اهمیت موضوع ریزگرد‌ها، به صحن ارائه شود و از صحن می‌خواهیم که با قید فوریت به آن رسیدگی کند. همچنین این موضوع را از طریق ماده 234نیز پیگیری خواهیم کرد.
ساری معتقد است بیشترین مشکلات به مدیریت کلان استان خوزستان برمی‌گردد، به گفته وی در موضوعاتی مثل آموزش که اجازه داده‌اند سال‌های سال شخصی در آن سمت بماند و حالا شاهد هستیم که آموزش و پرورش استان را نابود کرده‌اند که باید در سطوح مختلف آن را بازسازی کرد و مدیران جدید تربیت کرد.
نماینده مردم اهواز در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: در حوزه مربوط به نفت نیز پیگیری‌های ویژه‌ای انجام شده است، برخی به ثمر نشسته است و برخی مانند موضوع آلایندگی بخشی از آن انجام شده است؛ از وزیر نفت انتظار دارم با توجه ویژه به این موضوع مابقی بودجه نیز به آن اختصاص پیدا کند تا هرچه زودتر به سرانجام برسد.