چهره‌های متفاوت دموکرات‌ها برای انتخابات الکترال

در آمریکا، نماینده کنگره است؛ کهنه‌سرباز ارتش آمریکا است؛ یک زن است و بعد از این‌که نامزدِ دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، او را «مهره روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰» خواند، شدیداً به هیلاری کلینتون تاخت و او را «ملکه جنگ‌طلبان و تجسم فساد» خطاب کرد. تولسی گَبرد، عجیب‌ترین چهره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال حاضر است و بعد از دعوای لفظی او با هیلاری کلینتون بر طرفدارانش در حزب دموکرات افزوده شده است. او حتی در بحبوحه جنگ سوریه با بشار اسد دیدار کرده است!
به گزارش «مردم سالاری آنلاین»، از دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در اردوگاه دو حزب اصلی این کشور، چهره‌هایی دیده می‌شود که چندان سیاستمدار متعارف در آمریکا محسوب نمی‌شوند و مواضع آن‌ها با سیاست‌های آمریکا در دهه‌های گذشته، گاهاً زاویه بسیاری دارد. پیش از این، در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، تنها در احزاب بسیار کوچک، نظیر حزب سبز آمریکا، شاهد چنین چهره‌هایی می‌بودیم؛ اما حالا دو دوره است که این چهره‌های عجیب در رقابت‌های انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هم دیده می‌شوند.
عجیب‌ترین چهره فعلی در رقابت‌های انتخاباتیِ درون‌حزبیِ دموکرات‌ها، بی‌شک تولسی گَبرد است. تولسی گبرد نماینده‌هاوایی در مجلس نمایندگان آمریکا است. او که متولد سال ۱۹۸۱ است، یک کهنه‌سرباز ارتش آمریکا است و حتی در جنگ عراق نیز حاضر بوده است. با این حال، تولسی گبرد به شدت «ضدجنگ» است و با چیزی که «جنگِ بی‌پایانِ تغییر رژیم» توسط آمریکا می‌خواند، مخالف است.
در اوایل سال ۲۰۱۷ بود که تولسی گبرد فاش کرد که به سوریه رفته است و با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، دیدار کرده است. وی در آن زمان گفت که شورشیان مورد حمایت آمریکا در جنگ سوریه، تروریست هستند و همچنین عنوان کرد که برای کشف حقیقت، به سوریه سفر کرده است.


در کمپین انتخاباتی تولسی گبرد، بیشترین کلمه‌ای که در رابطه با سیاست خارجی به چشم می‌خورد، «جنگ تغییر رژیم» است. او می‌گوید، آمریکا یکی پس از دیگری در کشورهایی نظیر عراق، لیبی و سوریه، «جنگ تغییر رژیم» به راه انداخته و این وضعیت باید پایان یابد.
 تولسی گبرد و اتهام همکاری با روسیه
برخی از رسانه‌های آمریکایی، بعد از این‌که تولسی گبرد، کمپین خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا را آغاز کرد، او را متهم کردند که مورد حمایت روسیه است و حتی نیویورک تایمز در مطلبی نوشت که او یک «دارایی روسیه» در انتخابات آمریکا است!
در اواخر هفته گذشته، هیلاری کلینتون نامزد شکست‌خورده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، بدون ذکر نام، شدیداً به تولسی گبرد حمله کرد، او را «یک دارایی روسیه» در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا خواند و گفت او قصد دارد از طرف یک حزب سوم، در انتخابات سال ۲۰۲۰ شرکت کند تا با تضعیف آرای دموکرات‌ها، ترامپ پیروز انتخابات سال ۲۰۲۰ شود. تولسی گبرد بعد از این سخنانيِ هیلاری کلینتون شدیداً به او تاخت و گفت که او «ملکه جنگ‌طلبان» و «تجسم فساد» است. او گفت که «دستان هیلاری کلینتون به خون آغشته است» و او تجلی فسادی است که «حزب دموکرات را از مدت‌ها پیش، بیمار کرده است».
بعد از حمله متقابل گبرد به هیلاری کلینتون، امروز اسوشیتدپرس گزارش داده که جایگاه گبرد در حزب دموکرات بهبود یافته و او طرفداران جدیدی به دست آورده است. در کل، هیلاری کلینتون در بخش بزرگی از حزب دموکرات آمریکا، چهره محبوبی محسوب نمی‌شود.
تولسی گبرد در حوزه سیاست داخلی، مواضعی شبیه برنی سندرز، سناتور دموکرات، دارد و طرفدار بیمه خدمات درمانی عمومی برای تمام کسانی است که بیمه نیستند یا بیمه آن‌ها، کفاف هزینه‌های درمانی آن‌ها را نمی‌دهد. او در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ از برنی سندرز حمایت کرده بود.
از ترامپ تا برنی سندرز
در میان نامزدهای دموکرات، یک چهره عجیب دیگر نیز وجود دارد و او برنی سندرز است. البته از آن‌جا که برنی سندرز در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها حضور داشت، مواضع متفاوت او تا حد زیادی برای رسانه‌ها عادی شده است.
دونالد ترامپ نیز در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، چهره غیرمتعارفی به حساب می‌آمد و حتی در کل عمرش، پیش از آن زمان، به‌طور حرفه‌ای در حوزه سیاست فعالیت نکرده بود. ترامپ، برخلاف سیاست تمام دولت‌های آمریکا در دوره بعد از جنگ جهانی دوم، در رقابت‌های انتخاباتی با تجارت آزاد مخالفت می‌کرد و علاوه بر این، چندان اعتقادی به نهادهایی نظیر ناتو، سازمان تجارت جهانی و همچنین پیمان‌هایی که آمریکا امضاء کرده بود، نداشت. او با همین مواضع، توانست در اولین منصب سیاسی‌اش، رئیس‌جمهور آمریکا شود!در این دوره هم تولسی گبرد و برنی سندرز دو چهره متفاوت در انتخابات آمریکا هستند. عقاید آن‌ها چندان در حزب دموکرات، متعارف محسوب نمی‌شود و به همین دلیل است که این دو توانسته‌اند خصوصاً در بین جوانان طرفدار حزب دموکرات، محبوبیت به‌دست آورند. باید دید آیا تولسی گبرد یا برنی سندرز این شانس را پیدا می‌کنند که در انتخابات سال آینده با ترامپ، که او نیز یک سیاستمدار غیرمتعارف در آمریکا است، رقابت کنند.