نبود کتاب، توزیع کتاب قاچاق کتاب!

حالا که یک‌ماه از بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی می‌گذرد، گلایه‌ها و سوالاتی از سوی والدیـن دانش‌آموزان، در زمینه توزیع کتاب‌های‌درسی، با صفحه حرف‌مردم برای انعکاس و پیگیری مطرح می‌شود که با هم، مهم‌ترین‌هایش را مرور می‌کنیم و پاسخ می‌گیریم.
 دانش‌آموزان پایه دهم، هنوز کتاب ندارند
  « فرزند من در پایه دهم مشغول به تحصیل است اما با وجود گذشت حدود یک ماه، متاسفانه هنوز کتاب‌های درسی‌اش که قرار بود از سوی آموزش و پرورش و مدرسه به دستش برسد، تامین نشده و بچه‌ها بی کتابند. آموزش و پرورش هم با اعلام این که این، یک مشکل کشوری است و در پی حلش هستیم، از پاسخ گویی دقیق شانه خالی می کند. تکلیف بچه‌های کلاس‌دهمی با میزان زیادِ درس‌های دشوار در حالی که زمان‌شان دارد از دست می‌رود، چیست؟»
«علی ابری‌اول» معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان، درباره کمبود شدید کتاب پایه دهم، توضیح می‌دهد: «همان‌طور که شهروندِ محترم هم اشاره کردند، این کمبود، یک مشکل سراسری است و تنها مربوط به استان ما نیست. دلیلش هم تغییراتی است که باید در کتاب های پایه دهم ایجــاد و بعد از انجام این تغییرات، کتاب ها چاپ و به استان ها ارسال می شد که به دلایلی این تغییرات و چاپ و توزیع مجدد، با تاخیر مواجه شد، اما این مشکل به زودی برطرف می شود و کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان کلاس دهمی می‌رسد.»


 دلیل ناهماهنگی طرح توزیع کتاب و برخی گران‌فروشی‌ها چیست؟
  «در سال‌های گذشته، تکلیف ما والدین دانش‌آموزان برای دریافت کتاب درسی بچه‌ها روشن بود؛ سامانه ای وجود داشت که مشخصات دانش آموز در آن ثبت می‌شد و ابتدای سال تحصیلیِ بعد، کتاب‌هایش را از سوی آموزش و پرورش و مدرسه دریافت می‌کرد. ولی از وقتی فرزندم به مقطع متوسطه رفته، گیج شده‌ایم. در حالی که کتاب‌های پایه های هفتم، هشتم و نهم را باید از لوازم تحریری های شهر بخریم، کتاب‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را باز خودِ آموزش و پرورش در اختیار بچه‌ها می‌گذارد. سوال این است که خب این دوگانگی چه معنی دارد و چرا کتاب‌های هر دو دوره، توسط لوازم‌تحریری ها یا فقط آموزش و پرورش تامین نمی‌شود؟ از طرفی فروش کتاب های دوره اول متوسطه، در بازار آزاد باعث گران فروشی هایی شده است و همه این‌ها، والدین را به دردسر می‌اندازد.»
«ابری‌اول» در پاسخ به این سوالات، توضیح می‌دهد: «آموزش و پرورش این امکان را نداشت که همه کتاب های همه مقاطع را، خودش به صورت متمرکز  توزیع کند. در سال‌های گذشته کتاب‌های مقطع ابتدایی، هنرستان و پیش دانشگاهی، توسط خود آموزش و پرورش بین دانش‌آموزان توزیع می شد و این احتمال وجود دارد که سال آینده، کتاب های دوره اول متوسطه هم مثل بقیه، توسط خودمان به دست بچه‌ها برسد. در سال گذشته 50 درصد کتاب های درسی توسط آموزش و پرورش و 50 درصد توسط کتاب فروشی ها توزیع می شد. امسال کتاب فروشی ها تنها 25 درصد از کتاب ها را توزیع کردند و در سال آینده، احتمالا 25 درصد باقی مانده را هم آموزش و پرورش توزیع خواهد کرد. «اسدا... قبادی» مدیرعامل شرکت تعاونی کتاب و نوشت افزار مشهد هم درباره ادعای گران فروشی کتاب‌های درسی پایه هفتم، هشتم و نهم می گوید: «ما قطعا با افرادی که کتاب هایی به جز کتاب‌های درسی این سه پایه را توزیع کنند یا کتاب‌های این سه پایه را، با قیمتی بیشتر از قیمت پشت جلد ارائه دهند، برخورد می کنیم و تاکید کرده‌ایم فروش این کتاب ها ، نباید گران تر از قیمت پشت جلد باشد.»
خروج کتاب‌های درسی از مرز ایران ادعا یا واقعیت؟
  «از گوشه و کنـار شنیدیم کتاب‌های درسی که در ایران، با قطع درختان و مقدار انبوه کاغذ و هزینه‌های دیگری مثل جوهر و سلفون و صحافی با یارانه دولتی که در واقع بیت‌المال است، چاپ می‌شود، از مرزهای کشور رد و با همان قیمتِ مناسب، به شکل غیرقانونی استفاده می شود. این موضوع صحت دارد؟ چرا جلوی این اسراف گرفته نمی‌شود؟»
 «علی ابری‌اول» معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی، ضمن تایید این موضوع، می گوید: «متاسفانه همین‌طور است. بسیاری از کتاب‌های درسی ما برای فارسی زبانانی که در کشورهای اطراف مثل تاجیکستان و افغانستان زندگی می کنند، برای علم آموزی به صورت خودآموز، کاربرد فراوانی دارد و از آن جا که این کتاب‌ها به دلیل یارانه ای که به آن ها تعلق می گیرد، به قیمت تمام شده ارائه نمی شود، بسیار ارزان‌تر است و این موضوع، به دلیل همین اختلاف قیمت اتفاق می‌افتد و خوب نیست. منتها جلوی این مسئله با توزیع کامل کتاب‌های درسی همه مقاطع و پایه‌ها، توسط آموزش و پرورش، به زودی گرفته خواهــد شد.