دستیار ویژه رئیس سازمان اتمی: مدار ثانویه راکتور اراک تا 2 هفته آینده راه‌اندازی می‌شود

دستیار ویژه رئیس سازمان اتمی گفت: طی دو هفته آینده مدار ثانویه راکتور درحال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد.
علی اصغر زارعان دیروز در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه باهنر کرمان در ارتباط با وظایف سازمان انرژی اتمی گفت: این سازمان یک سری وظایف حاکمیتی را دنبال می‌کند اما وظیفه اصلی آن در تولید برق پاک، سامانه‌های پرتودهی، تولید رادیوداروها، لیزر و داشتن چرخه سوخت است.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است و این درحالیست که برخی از کشورها پنهان کاری می‌کنند لذا ما سعی کردیم به اهداف تعریف شده در این راستا برسیم.
وی افزود ادامه داد: انرژی هسته‌ای موضوع خاصی است اما دشمنی دشمنان ما کم نمی‌شود و هسته‌ای تنها یک بهانه است، دشمن با ما مشکل ایدئولوژیکی دارد لذا اگر مسئله هسته‌ای هم مرتفع شود آنها مباحث دیگری مثل حقوق بشر، موشکی و... را مطرح می‌کنند.


زارعان گفت: در بحث هسته‌ای از سال 53 نیروگاه‌هایی ایجاد کردیم که نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از آنان است که درحال حاضر در مدار قرار دارد و روزانه مقدار قابل توجهی برق تولید می‌کند.
وی افزود: نیروگاه بوشهر روزانه 6.5 میلیون بشکه در حوزه نفت صرفه‌جویی انرژی دارد لذا هر چه در حوزه برق هسته‌ای پیشرفت داشته باشیم می‌توانیم در ذخایر استراتژیک کار کنیم و برق ماندگار و پایدار داشته باشیم.
زارعان تصریح کرد: جمهوری اسلامی با عملیاتی کردن چرخه سوخت و اکتشاف و استخراج سوخت بومی جزو 10 کشور برتر دنیا در این حوزه قرار دارد لذا این موفقیت موجب عصبانیت غربی‌ها و حتی برخی از کشورهایی که با ما رابطه‌ای دوستانه دارند شده است.
وی یادآور شد: از ابتدای شروع فعالیت‌های هسته‌ای تا به امروز با حمایت همه دولت‌ها و حمایت مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای کشور بومی شده لذا همه در ادوار مختلف کمک کرده‌اند تا بتوانیم این چرخه را بومی‌سازی کنیم و با یک باد نلرزد.
زارعان با بیان این که صددرصد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بومی شده است، ابراز داشت: امروزه در ساخت و طراحی انواع سانتریفیوژ به خودکفایی رسیدیم و مشکلی نداریم و این تکنولوژی هایتک و خاص است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در گذشته کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما بدهند و حتی تحمل این که یک سانتریفیوژ در کشور ما بچرخد را نداشتند اما درحال حاضر هزاران سانتریفیوژ در فوردو و نطنز مشغول به کار هستند.
وی افزود: کیک زرد مهمتر از سانتریفیوژ است زیرا یک ماده اولیه و استراتژیک بوده و همه دنیا می‌توانند آن را خریداری کنند اما این ماده مهم را به ایران نمی‌فروشند و ما اکنون این ماده مهم را در اختیار داریم.
زارعان عنوان داشت: در راستای حرکت به سوی فناوری‌های نوین در دنیا باید ریسک کرد و هزینه پرداخت زیرا اگر کشور نخواهد زیر سلطه برود باید هزینه کند.
وی ادامه داد: ما با اسکن بخش اعظمی از مساحت کشور به این نتیجه رسیدیم که چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و امسال از 50 تن اورانیوم بومی بهره خواهیم برد. سالانه ما به 27 تن اورانیوم غنی شده برای یک نیروگاه قدرت نیازمندیم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: انرژی هسته‌ای به صنایع دیگر خدمات ارائه می‌کند لذا ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید میکنیم و این اقدام ما درقدرت چانه زنی درعرصه بین‌المللی بسیارموثر است.
وی افزود: ما به دنبال ساخت بمب و انبار کردن آن نیستیم و فتوای مقام معظم رهبری برای ما ملاک است زیرا ما فناوری داریم که موجب اقتدار ما شده است و قدرت چانه زنی ایران را در دنیا بالا برده است.
زارعان تصریح کرد: در مذاکرات تلاش شد تا کاربری راآکتور اراک را تغییر دهند لذا در کنار این رآکتور آب سنگین فعالیت می‌کند و سالانه 20 تن آب سنگین تولید می‌کنیم که به بعضی از کشورها صادر می‌شود و تا ظرفیت 25 تن هم بر حسب نیاز می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم.
وی یادآورشد:برخی کشورها می‌گفتند ایران بلوف میزند و جالب اینکه خودشان خریدار آب سنگین ما شده‌اند.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز داشت: طی دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور درحال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال آینده نیز تست‌های سرد انجام می‌گیرد و ما شاهد راه‌اندازی کامل رآکتور اراک تا سال 1400 خواهیم بود که یک اقدام اقتدارآفرین و کاری جهادی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ در روزهای آتی رونمایی می‌شوند، گفت: اگر ما در مذاکرات 100 در صد اعتماد می‌کردیم اکنون در این جایگاه قرار نداشتیم لذا با کار جهادی و بصیرت توانستیم این کارها را انجام دهیم.
وی افزود: سایت فوردو یک سایت پدافندی است و درحال حاضر هزار و 44 سانتریفیوژ در فوردو و همچنین پنج هزار و 60 سانتریفیوژ در نطنز داریم.
زارعان تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان انرژی اتمی تولید رادیو دارو است در هفته 190 بیمارستان و مرکز درمانی از رادیو دارو بهره‌مند می‌شوند که این طرح 63 میلیون یورو هزینه به همراه دارد حتی ما به برخی از کشورها نیز رادیو دارو صادر می‌کنیم.
وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی مرکز درمان قطعی سرطان را در دست ساخت دارد که قریب به 200 میلیون یورو هزینه دارد.
زارعان اظهارداشت: ما پژوهشگاه ملی مواد را راه‌اندازی کرده‌ایم که از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است با این اقداماتی که انجام شده ما شانه به شانه کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا حرکت می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در پیامی به رئیس جمهورو نخست وزیر عراق صورت گرفت: قدردانی رئیس‌جمهور از ملت و دولت عراق در میهمان‌نوازی از زائران اربعین حسینی رئیس کل بانک مرکزی: تا کی میخواهید به این خودرو سازی «فشل» ادامه دهید؟ می‌خواهند تعطیلات را به 128 روز برسانند! ایران، نیازمند کار است نه تعطیلی دستیار ویژه رئیس سازمان اتمی: مدار ثانویه راکتور اراک تا 2 هفته آینده راه‌اندازی می‌شود عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: کشف حداقل 200 مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی! دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: 820 میلیون گرسنه و هدر رفتن یک میلیارد تن مواد غذایی در جهان روزنامه کویتی القبس: فضای مثبتی میان ایران و عربستان ایجاد شده است درس‌های تازه برای متحدین آمریکا در منطقه خطوط مترو تهران به بیش از 500 کیلومتر افزایش می‌یابد ایجاد 780 شغل ازسوی بنیاد برکت در روستاهای استان قم معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت: مجوز استخدام 2هزار نیروی هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شد