گزارش همدلی از بهبود روابط ایران و امارات دست دوستی ابوظبی به تهران

همدلی| امارات متحده عربی یکی از متحدان اصلی عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس گام به گام به ایران نزدیک تر می‌شود.
بعد از خبر سفر مقامات ارشد امنیتی این کشور به تهران در هفته‌های گذشته حالا خبر رسیده که این کشور در حالی که تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران همچنان برقرار است، ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. این یک گام عملی و جدی امارات متحده عربی برای بهبود روابط خود با تهران است.
اکبر ترکی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دیروز خبر داده که روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و این کشور ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. به گزارش «خانه ملت» او افزود: امارات خود را سوئیس خاورمیانه معرفی می‌کند، اما تجارت، بانکداری، انرژی و هواپیمایی این کشور وابسته به امنیت است و می‌داند در صورت نبود امنیت نمی‌تواند کاری کند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: امارات از عربستان و آمریکا دوری کرده و روابط خود را با ایران اصلاح و ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و به همین روی در دوبی صرافی‌های بسته شده ایرانی دوباره فعال شده اند.


سفر مخفیانه مشاور امنیت ملی امارات به ایران
در این میان هفته گذشته هم «میدل‌ایست‌آی» مدعی شد «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچک‌تر ولیعهد این کشور با هدف کاهش تنش در منطقه به صورت مخفیانه به تهران سفر کرده است. به گزارش پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی «طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچک‌تر ولیعهد این کشور به صورت مخفیانه به تهران سفر کرده و با طرف ایرانی درباره کاهش تنش در خلیج فارس رایزنی کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: تهنون بن زاید بالاترین مقام اماراتی است که از زمان بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه به ایران سفر کرده است. در ماه‌های گذشته امارات سیاست‌هایی مغایر با دولت سعودی علیه ایران اتخاذ کرده است.
اما رییس جمهوری ایران در نشست خبری خود رسما این خبر را تایید کرد و خیلی صریح تر درباره آن سخن گفت. حسن روحانی با تایید روابط ایران و امارات، در جمع خبرنگاران گفت: «ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.»
این وضعیت درحالی است که یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات به دنبال این هستند که سطح درگیری‌های خود با ایران را از سطح نظامی به بعد سیاسی کاهش دهند و این امر در راستای کاهش تنش صورت می‌گیرد.
نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که مجموعه شرایط و تحولات در منطقه در چند وقت اخیر به سمتی رفته که شاهد ارسال پالس‌های مثبتی از سوی امارات و عربستان به سمت ایران برای کاهش تنش هستیم ، ادامه داد: در واقع آنها تلاش کرده‌اند که سطح تقابل و درگیری‌شان با ایران را از بعد نظامی به بعد سیاسی تقلیل دهند.
او با بیان این که موضوعاتی مانند درگیری نفتکش‌ها، ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی ایران و برخی از موضع گیری‌های ترامپ در مورد موضوع امنیت در خلیج فارس در این قضیه موثر بوده است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس می‌بینند که رویکرد اصلی ترامپ همه معطوف به خود آمریکا است و علاقه‌مند نیست که هزینه‌ای را برای تامین امنیت این کشورها پرداخت کند. از دیگر سو از نظر سیاسی نیز ترامپ برای انتخابات 2020 مجبور است به وعده‌های خود در ارتباط با موضوع خاورمیانه و کاهش دخالت‌های این کشور در منطقه حتی به صورت ظاهری عمل کند. بنابراین در همین چارچوب تلاش می‌کند هزینه‌ای را در مورد مسائل خاورمیانه به بودجه آمریکا تحمیل نکند و تا جایی که ممکن است ، درگیر جنگ نشود.
ازتقابل تا مصالحه سیاسی
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که این تحولات باعث شده که کشورهای حوزه خلیج فارس به گونه‌ای عمل کنند که خود را از ترکش رویارویی احتمالی بین ایران و آمریکا نجات دهند و در لبه تیغ قرار نگیرند، ادامه داد: آنها در همین چارچوب به دنبال جایگرینی برای آمریکا در راستای دفاع از خود هستند. چنان که در جریان سفر اخیر پوتین به امارات و عربستان شاهد بودیم که قراردادهای چند میلیاردی با این کشور امضا کردند. آنها در واقع به گونه‌ای فعالیت‌های آتی خود را طراحی کردند که خودشان را در برابر تحولات آتی منطقه بیمه کنند و در همین چارچوب در تلاش هستند که سطح درگیری و تقابل با ایران را به سطح مصالحه سیاسی کاهش دهند.
فضای بیشتری برای ایرانیان مقیم امارات باز شده است
تاجیک با بیان این که در این زمینه امارات جلوتر از عربستان است، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب شاهد افزایش مراوادات ایران و امارات بودیم چنان که نسبت به چند وقت اخیر فضای بیشتری برای ایرانیان مقیم امارات باز شده است و طبق برخی از اخبار پرونده ایران از بحث محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به محمد بن راشد حاکم دوبی واگذار شده است.
این کارشناس مسائل غرب آسیا، همچنین به برگزاری نمایشگاه XPO 2020 در امارات اشاره کرد و گفت: اماراتی‌ها برای برگزاری این نمایشگاه سرمایه گذاری عظیمی انجام دادند و در همین چارچوب تلاش دارند که تنش‌های خارجی خود را با کشورهای منطقه از جمله ایران کاهش دهند وحتی شاید بتوان تغییر رویکرد امارات درباره موضع یمن را به این مسئله مرتبط دانست. او در پایان گفت: تعامل، نگرش، سیاست گذاری و چگونگی تعامل ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله دو کشور امارات و عربستان می‌تواند در راستای کاهش تنش ها و استفاده از روندی که در منطقه در این زمینه آغاز شده موثر و تاثیرگذار باشد.
آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه
ترمیم رابطه ایران و امارات در حالی است که برخی از کشور‌ها می‌کوشند میان ایران و عربستان کانال دیپلماتیک بگشایند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق یکی از این چهره‌هایی است که می‌کوشد میان مقامات ایرانی و سعودی میانجیگری کند.
همچنین هفته گذشته عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سفری دو روزه به تهران آمد و برخی منابع خبری اعلام کردند که او حامل پیام دولت عربستان برای ایران به منظور کاهش تنش میان دو کشور است. آنچه که مشخص است این است که ایران آمادگی خود را برای بهبود روابط با کشورهای همسایه اعلام کرده و در جهت رفع چالش‌ها، آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه است.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از چرایی عدم استقبال مردم از رسانه های داخلی رویش فیک نیوزها در شوره زار عدم شفافیت فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با همدلی : گام چهارم به معنای خروج از برجام نیست گزارش همدلی از بهبود روابط ایران و امارات دست دوستی ابوظبی به تهران سوشیانس شجاعی‌فرد در تشریح جایگاه طنزنویسی در ایران: رابطه طنزپرداز با حکومت، بزن در رویی است بندبازی روی بند نامرئی! ارزیابی «همدلی» از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره صنعت خودرو چرخه بی پایان بحران خودرو سازی گزارشی از پیامدهای تظاهرات مردم لبنان عقب نشینی در برابر انقلاب واتس آپی در اقتصاد بیمار نه می‌توان تولیدکننده بود و نه وارد کننده آیا پایان برجام نزدیک است؟ چهار گام به جلو، بازگشت به نقطه اول به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت دارایی مسئولان انجام شد سامانه ثبت دارایی مسئولان روی شبکه ملی قرار گرفت به بحرین در تهران درس اخلاق بدهیم کره جنوبی، متاثر از سیاست‌های آمریکا