بازی با جان مردم!

آفتاب یزد: گروه اقتصادی: خبر تکان دهنده است. تنها 5 آسانسور در 150 بیمارستان استان تهران استاندارد هستند.این را اداره استاندارد استان تهران می‌گوید. عمق فاجعه به جایی بر می‌گردد که بدانیم بیشتر بیمارستانها ومراکز درمانی کل کشور دراستان تهران متمرکز شده، بنابراین غیرایمن‌بودن آسانسورهای این بیمارستانها یعنی بازی با سلامت مردم و به خطر افتادن جانشان. موضوعی که نباید از آن سرسری گذشت.
بیشتر بیمارستانهای استان تهران قدیمی ساز هستند،یعنی شاید بین 20تا 40 سال از زمان ساختشان می‌گذرد. قانون استاندارد اجباری استاندارد آسانسورها در سال ۸۲ تدوین شده است، در حالی که ساختمان بیشتر بیمارستان‌های تهران پیش از این تاریخ احداث شده‌اند. بنابراین استاندارد آسانسور این بیمارستانها مربوط به 20 تا 40 سال قبل است و نیازمند باز‌سازی واستانداردسازی هستند.
اداره استاندارد استان تهران در بازرسی از 800 دستگاه آسانسور 150 بیمارستان در استان تهران متوجه شد که تنها 5 دستگاه از این آسانسورها منطبق بر استاندارد بودند ومابقی استاندارد لازم را نداشتند. شاخص‌های استاندارد در آسانسورها به دو مسئله فنی و ساختمانی مرتبط است که اکنون بیشترین مورد، مسئله ساختمانی است.
> اخطار به روسای بیمارستانها


مسئول آسانسور و پله برقی اداره کل استاندارد استان تهران در این خصوص می‌گوید: بازرسی از ۱۵۰بیمارستان در استان تهران بیش از ۸۰۰دستگاه آسانسور مورد بررسی قرار گرفت که تنها پنج دستگاه منطبق با استاندارد بوده است.
سید محمد امین موسوی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اجرای طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) اظهار داشت: قانون اجباری استاندارد آسانسورها در سال ۸۲ تدوین شد این در حالیست که ساختمان بیشتر بیمارستان‌های تهران پیش از این تاریخ احداث شده‌اند.وی افزود: اکثر بیمارستان‌های تهران با بازسازی و یا تعمیر آسانسورها به دنبال مطابق‌سازی شاخص‌های استاندارد هستند.
مسئول آسانسور و پله برقی اداره کل استاندارد استان تهران ادامه داد: اکنون با هماهنگی‌هایی که با معاون دادستانی صورت گرفته است اخطاریه‌هایی به روسای بیمارستان‌ها برای استانداردسازی آسانسورها صادر شده است تا اقدام شود.
> تنها 25 درصد بیمارستانها
با اداره استاندارد همکا ری کردند
وی با بیان این‌که ۲۵ درصد بیمارستان‌ها همکاری کرده‌اند گفت: با شهرداری‌ها مکاتباتی انجام شده است تا زمانی که ساختمان‌ها گواهینامه تاییدیه آسانسور دریافت نکنند پایان کار ساختمان‌ها صادر نخواهد شد.
موسوی تاکید کرد: علاوه بر نصب آسانسور و دریافت تاییدیه استاندارد، بازدید سالانه نیز از آسانسورها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دو سال گذشته استاندارد آسانسورهای دستگاه‌های اجرایی مورد بازرسی قرار گرفت بیان داشت: وضعیت این آسانسورها نیز به خاطر قدمت ساختمان‌ها مانند آسانسورهای بیمارستان‌ها بود.
مسئول آسانسور و پله برقی اداره کل استاندارد استان تهران خاطرنشان کرد: طرح طاها از سال ۸۹ آغاز شده است و در هر طرح حدود ۷۰۰ تا یک هزار مورد بازرسی از مکان‌های مختلف انجام می‌شود تا ایمنی‌های آسانسورها پیگیری شود.
موسوی ابراز داشت: شاخص‌های استاندارد در آسانسورها به دو مسئله فنی و ساختمانی مرتبط است که اکنون بیشترین مورد مسئله ساختمانی است.به گفته وی، سالیانه ۱۷ هزار گواهینامه استاندارد در حوزه‌های مختلف در استان تهران صادر می‌شود.
> بیمارستانهای قدیمی و آسانسورهای غیر ایمن
علیرضا یوسفی دبیر کمیته طرح وبرنامه سندیکای فروشندگان آسانسور وپله برقی تهران در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: بیشتر بیمارستانهای ما قبل از دهه 80 ساخته شده‌اند و بعضا عمرهای 20 تا 30 تا 40 سال دارند. طبیعی است به دلیل قدیمی بودن این بیمارستانها وضعیت استانداردهای آنها هم از استانداردها خارج و نیازمند بازدید ادواری هستند.
وی ادامه داد: افراد زیادی به صورت شبانه روز در بیمارستانها تردد می‌کنند و غیر استاندارد بودن آسانسورهای این بیمارستانها جان مردم را به خطر می‌اندازد.ما حوادث زیادی راجب آسانسورها وپله برقی داریم که اخبار آنها کمتر منتقل می‌شود تا مردم وبه خصوص مسئولین آگاهی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت آسانسورهای اماکن دولتی نیاز به یک کارگروهی دارد که در رابطه با وضعیت آسانسورهای بیمارستانها ومراکز آموزش عالی و... بررسی‌های لازم را داشته باشد چرا که ادارات ومراکز دولتی ما به صورت متشکل کار گروهی ندارند تا وضعیت آسانسورهای آنها را بررسی کند. قانون اجباری استاندارد آسانسورها در سال ۸۲ تدوین شده است، در حالی که ساختمان بیشتر بیمارستان‌های تهران پیش از این تاریخ احداث شده‌اند. در 20تا 30 سال پیش استاندارد آسانسور برای این مراکز اجباری نبوده است.
وی تصریح کرد: ساختمانهای دولتی باید بروند به سمت بازدیدهای ادواری که این کار مفید شروع شد، اما متاسفانه این مسئله پیگیری نشد.برای بازدید از این آسانسورها همکار ی چند سازمان ونهاد لازم است.
> بیش از 90 درصد آسانسورهای دولتی
استاندارد نیستند
وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد آسانسورهای دولتی استاندارد ندارند ویا اگر دارند، وضعیت آنها از استاندارد خارج شده ونیاز به بازدید ادواری دارند. در صورت تشکیل کارگروهی متشکل از سندیکایآسانسور و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی با همکاری شهرداریها تا ضمن بازدید‌های ادواری معایب استانداردی آنها برطرف شود. این مسئله نیاز به همکاری گسترده دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما دوسال پیش تفاهمنامه‌ای را داشتیم تا ساختمانهای دولتی به سمت بازدیدهای ادواری بروند که کار خوب شروع شد، اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد وپیگیری نشد. اگر چند سازمان ونهاد مربوطه دست به دست هم دهند، می‌توانیم با همکاری این کارگروه ودرخواست مسئولین بیمارستانها برای بازدید، معایب را اطلاع‌رسانی کنیم تا این بیمارستانها مجبور باشند در مدت زمان مشخص مشکلات آسانسورهای خود را
برطرف کنند.
یوسفی با بیان این که ما آسانسورهای بسیاری در سطح تهران داریم که چنین مشکلی دارند، گفت: حدود 8 سال پیش طرحی به نام طرح طاها تدوین شد که بر اساس آن در بخش آسانسور مسئولین سازمانهای دولتی وادارات از سازمان استاندارد دعوت می‌کردند که از آسانسورهایشان بازدید و معایب را منعکس کنند تا برطرف شود.اداره استاندارد توسط شرکتهای بازرسی تحت پوشش خود این کار را انجام می‌داد،اما چون این طرح الزام‌آور نبود ادامه پیدا نکرد.به عبارتی چون طرح الزام‌آور برای مسئولین بخشهای دولتی نبود خیلی‌ها زیر بار نرفتند و اجرای طرح به جایی نرسید ومتوقف شد.
وی افزود: در مورد بیمارستانهای دولتی نیز مشاهده می‌کنیم که هم اکنون بسیاری از آسانسورهای آنها استاندارد نیست و مسئولین آنها هم اهمیتی به این قضیه نمی‌دهند. در یک بیمارستان یا مرکز دولتی با وسعت 3000 متر یک آسانسور تنها مساحت 1.5در1.5 آنها را اشغال کند اما برخی از این مسئولین آسانسور واستانداردش در اولویت کارشان نیست.همان طور که بیمارستانها ومراکز درمانی وپزشکی به نظافت وبهداشت و...خود اهمیت می‌دهند، باید به بخش تجهیزات بیمارستانی که یکی از این تجهیزات آسانسور آنهاست نیز اهمیت بدهند.
وی گفت: تامین امنیت مردم وهمراهان آنها وحتی پزشکان و پرستاران وپرسنل خودشان نیز الزامی است.اشکال کار در این است که الزامی در رابطه با ایمن‌سازی آسانسورها وبازدید ادواری وحود ندارد. طبیعی است ما نقص در قوانین خود در این بخش داریم برای این الزام باید مردم ومسئوللین را آگاه کنیم چرا که همه مصرف‌کننده خدمات آسانسور هستیم.آگاهی بخشیدن به همگان باعث ایجاد احساس مسئولیت و آگاهی اذهان برای رفع این معضل می‌شود تا با جان انسانها بازی نشود.