پارک کنید، پنچر می‌شود!

محمد ماکویی‪-‬ همه ما آنقدر به مشاهده "پارک کنید، پنچر می‌شود" مندرج در مقابل پارکینگ خودروها خو کرده‌ایم که کاملا از یاد برده‌ایم درج این عبارت نوعی خودزنی بوده و برخی ویژگی‌های منحصر به فرد ما ایرانی‌ها را که انصافا خصیصه‌های خوبی هم نیستند،
به زیست‌کنندگان خارج از کشورمان
معرفی می‌نماید:
الف- وقتی کسی "پارک کنید، پنچر می‌شود" را به اطلاع عموم مردم می‌رساند، به طور ضمنی بیان می‌دارد که خیلی با قانون کاری ندارد و در صورتی که کسی برای او هزینه‌ای بتراشد راسا جهت تنبیه مجرم اقدام خواهد نمود.


ب- عبارت "پارک کنید، پنچر می‌شود" نه تنها همیشه به این صورت نقش نمی‌بندد، بلکه معانی مختلفی را راهی اذهان متخلفین و ماشین‌ها و آدم‌های گذری می‌نماید.
در این باره باید گفت که در مواجهه با آن‌هایی که با پارک کردن بیجای اتومبیل خود برای صاحبان پارکینگ‌ها ایجاد مزاحمت کرده‌اند، نمی‌توانند خیال خود را تخت "تناسب جرم با کیفر" نمایند و بنابراین میزان لطف و انصاف مجریان قانون!؟ را کاملا متفاوت شامل حال خویش خواهند دید. به عنوان مثال در حالی که برخی از خسارت دیدگان زمانی که به سبب دیر رسیدن به سر کار بخشی از حقوق و مزایای خود را کاملا از دست رفته می‌بینند، تنها اقدام به پنچر کردن یک چرخ می‌کنند، دیگران جهت محکم کاری " پارک بیجا= چهار چرخ پنچر" را درج نموده‌اند.
جدا از این دو گروه، نگارنده چند باری شاهد درج عبارت " شیشه و بدنه!" بوده وکاملا مستحضر اینکه چگونه یک لحظه غفلت می‌تواند یک عمر پشیمانی به بار آورد
گشته است.
ج- معمولا کسانی که کار خود را خوب انجام می‌دهند، از این موضوع ناراحت می‌شوند که کسی که اینکاره نیست کار ایشان را به انجام برساند، زیرا این امر بطور ضمنی به ایشان پیام "کارت را خوب انجام نمی‌دهی" را مخابره می‌نماید.
در کشور ما برخی افراد خود مجری قانون شده و این موضوع را به بهترین وجه اطلاع‌رسانی کرده و مسایل و مشکلات کوچک زندگی را خود حل و فصل کرده و بابت هر چیز بی‌اهمیتی پای مسئولان را به معرکه باز نکرده‌اند.
به عبارت ساده و خودمانی، مردمی که از کودکی و در مواجهه با مسایل کوچک زندگی یاد می‌گیرند که بی‌خیال قانون شده و خودشان حق و حقوق قانونی (و بیش از قانونی) خود را از حلقوم متجاوزین به حق و حقوقشان بیرون بکشند، در بزرگسالی و در برخورد با مسائل و مشکلات بزرگ زندگی هم راسا اقدام کرده و علاوه بر خود و خانواده محترم، برای جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند هزینه‌های گزافی خواهند تراشید!