ساخت 18 هزار واحد مسکونی در استان‌های محروم آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عزیزا... مهدیان با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی اظهار داشت: بنیاد مسکن به خانواده‌ها در ازای آسیب به هر واحد مسکونی خسارت پرداخت می‌کند و معیار پرداخت تسهیلات، خانوار هم نیست.
وی با بیان این‌که کار تعمیرات مسکن سیل زدگان در مناطق سیل زده کشور به اتمام رسیده است، اضافه کرد: کار تعمیرات واحدهای خسارت‌دیده از سیلاب در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان به اتمام رسیده است و از لحاظ احداثی لرستان نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد.
معاون باز‌سازی بنیاد مسکن ادامه داد: امیدواریم با جدیت کاری که ستادهای باز‌سازی معین اصفهان و اردبیل در پلدختر دارند تا پایان امسال شاهد اتمام پروژه‌های احداثی مسکن در نقاط سیل زده این شهرستان باشیم.
مهدیان با یادآوری این‌که روند ساخت مسکن سیل زدگان


در استان خوزستان به دلیل گرما کمی با تاخیر آغاز شده که این باعث شده کمی سرعت کار کاسته و از برنامه‌ها مقداری عقب هستیم‌،‌ گفت: ساخت حدود 18 هزار مسکن محرومان در استان‌های لرستان، سیستان بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی آغاز شده است.
به گفته وی، این واحدها  از محل تسهیلات و کمک‌های بلاعوض ساخته خواهد شد.
گفتنی است، دو روز پیش هم عملیات اجرایی 2000 واحد مسکن محرومان در روستای سیل‌زده مورانی شهرستان پلدختر آغاز شده بود.
همچنین دولت نیز ساخت «مسکن ملی» را در دستور کار قرار‌داده و قرار است با اجرای کامل این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ  بر ۴۰۰ هزار مسکن برای اقشار متوسط و پایین احداث شود؛ از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و  ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده ساخته خواهد شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را بر عهده‌ گرفته است.
در همین زمینه، حسام عقبایی، نایب‌رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد:‌ رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا تقاضاهای سرمایه‌ای از این بخش خارج شود. تا پیش از ورود بازار مسکن به دوره رکود غیرتورمی، 80 درصد تقاضاها در این بخش سرمایه‌ای و فقط 20 درصد مصرفی بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل افت شدید معاملات مسکن،‌ حدود 70 درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شده است. البته از 20 درصد تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون حدود 12 درصد به واسطه گرانی‌های یک‌سال اخیر، قدرت خرید در بازار مسکن را ندارند.
نایب‌رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد:‌ یکی از دلایل کاهش 30 تا 40 درصد قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، ظرفیت بسیار بسیار پایین خریداران بوده است.
عقبایی پیش‌ از این هم گفته بود: پیش‌بینی ما این بود که روند کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال آغاز شود اما از اوایل شهریور امسال کاهش نرخ‌ها در بازار مسکن شروع شد. در واحدهای مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل 30 درصد قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به‌ عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیرماه 750 میلیون تومان معامله می‌شد الان به حدود 500 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.