شب‌های ناآرام بارسلون

خیابان‌های بارسلونا بامداد دوشنبه برای هفتمین شب متوالی شاهد حضور صدها تن از معترضان استقلال طلب کاتالان بود. نخست‌وزیر اسپانیا گفته است امروز به بارسلونا می‌رود.به گزارش رویترز، جمعیت گسترده‌ای از معترضان استقلال طلب خیابان نزدیک به مقر دولت اسپانیا در کاتالونیا را مسدود کرده و به طرف ون‌های پلیس زباله پرتاب می‌کردند. همچنین گروه کوچکی از معترضان استقلال طلب یکی از خیابان‌های اصلی به طرف شرق بارسلونا را مسدود کردند.
با این حال هیچ نشانه‌ای از خشونت و درگیری که در روزهای اخیر به ویژه روز جمعه بارسلونا را گرفتار خود کرده بود مشاهده نشد. در روز جمعه جوانانی که صورت‌های خود را پوشانده بودند صدها سطل زباله را به آتش کشیده و به طرف نیروهای امنیتی سنگ و بطری پرتاب کردند. بر روی یکی از پلاکاردهای معترضان استقلال طلب نوشته شده بود «ما مردم حامی صلح هستیم».
گرند مارلاسکا، وزیر کشور موقت اسپانیا به خبرنگاران اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها ۲۸۸ افسر پلیس زخمی شده، ۲۶۷ خودرو پلیس آسیب دیده و ۱۹۴ تن بازداشت شدند. چند صد تن از معترضان نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند.
وی افزود: آشوب‌ها رو به کاهش هستند اما ما در تلاشیم تا این آشوب‌ها به طور کامل متوقف شود. آدا کولائو شهردار بارسلونا گفت: وضعیت یک افسر پلیس و یک معترض همچنان وخیم است و چندین تن به خاطر گلوله‌های پلاستیکی پلیس بینایی خود را از دست داده‌اند. پدرو سانچز، نخست‌وزیر موقت اسپانیا گفته است احتمالا امروز (دوشنبه) برای دیدار با افسران پلیسی که در اعتراضات زخمی شدند به بارسلونا سفر خواهد کرد. سانچز همچنین با افسران نیروهای امنیتی منطقه دیدارهایی خواهد داشت.


از سوی دیگر دفتر پدرو سانچز اعلام کرد که نخست‌وزیر به تلفن رهبر کاتالونیا که خواستار رای‌گیری مجدد استقلال کاتالونیا شده پاسخ نداده است.دولت سانچز گفته است که حاضر به گفتگو با یواخیم تورا، رهبر کاتالونیا تا زمانیکه دولت وی قاطعانه و بطور جدی خشونت‌ها را محکوم نکرده  نیست. تورا نخست‌وزیر سانچز را بی‌مسئولیت خوانده و در بیانیه‌ای گفت که همواره خشونت را محکوم می‌کند اما بر دفاع از حق کاتالونیا در خودمختاری اصرار دارد. او گفت که هدفش استقلال این منطقه از اسپانیا تا ۲۰۲۱ است. اما معاون نخست وزیر اسپانیا نیز از  رییس منطقه کاتالونیا خواست دروغگویی به مردم این منطقه را با دادن وعده استقلال پایان دهد. او همچنین احزاب راستگرای اسپانیا را به «بی‌مسئولیتی، عدم وفاداری و خودخواهی» متهم کرد. کارمن کالوو، معاون نخست وزیر دولت سوسیالیست اسپانیا از واکنش این دولت به خشونت‌ها و اعتراضات اخیر بر سر محاکمه رهبر استقلال‌طلب کاتالونیا دفاع کرد و آن را «بسیار متناسب» دانست و افزود، دولت در نظر دارد از خشونت‌ پلیس جلوگیری کند.
به گزارش روزنامه گاردین، کالوو گفت، دولت هر چه در توان دارد به کار می‌گیرد تا مطمئن شود وضعیت وخیم‌تر نخواهد شد. وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که اکنون اشتباهی نکنیم که مانعی برای مذاکرات سیاسی آینده در چارچوب قانون اساسی ایجاد کند. این موضع بسیار مسئولانه و در عین حال پیچیده است. معاون نخست وزیر اسپانیا گفت: یواخیم تورا، رییس منطقه کاتالونیا باید دست از بیان دروغ‌های غیرممکن مانند این که در بهار قانون اساسی کاتالونیا تنظیم خواهد شد یا تا بهار این منطقه از اسپانیا جدا می‌شود، بردارد. او بزرگترین مشکل جنبش استقلال طلب کاتالونیا را «دروغگویی» به مردم این منطقه  دانست و تاکید کرد، آنان «حقی برای جدایی یک‌جانیه» ندارند.
کالوو همچنین احزاب محافظه‌کار اسپانیا را به ایجاد تنش با کاتالونیا و دامن زدن به اختلافات با این منطقه متهم کرد و گفت، پیامدهای اقدامات آنان دولت را درگیر خود کرده است. استقلال یکی از موضوعات شدیدا تفرقه انگیز در کاتالونیا است که ثروتمندترین منطقه اسپانیا محسوب می‌شود و جمعیتی برابر با ۷.۵ میلیون تن دارد.
نظرسنجی صورت گرفته در ماه ژوئیه نشان داد که میزان حمایت از استقلال کاتالونیا از اسپانیا به پایین‌ترین حد خود در دو سال گذشته رسیده به طوری که ۴۸.۳ درصد از مردم مخالف استقلال کاتالونیا و ۴۴ درصد موافق آن هستند.
آلبرت ریورا یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مخالف با استقلال کاتالونیا روز یکشنبه یک راهپیمایی در برابر راهپیمایی معترضان استقلال طلب برگزار کرده و خواستار پایین خشونت‌ها و درگیری‌ها شد.
ریورا در جریان سخنرانی در جمع صدها تن از طرفداران که پرچم اسپانیا را به دست داشتند دولت سوسیالیست موقت اسپانیا را به عدم انجام اقدامات کافی برای توقف آشوب‌ها در یکی از مراکز توریستی اروپا متهم کردند. وی گفت: مردم نمی‌تواند فرزندان خود را به مدارس ببرند و مغازه‌های خود را باز کنند  ما به یک دولت اسپانیایی که از ضعفا حمایت می‌کند نیازمندیم.