سخنگوی وزارت خارجه: ایران آماده ورود به گام چهارم است

سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌ها در‌خصوص ضرب‌الاجل اخیر FATF به ایران با بیان اینکه‌ موضوع FATF علی‌رغم روشنگری‌های صورت گرفته پیرامون آن هنوز در داخل کشور خوب جا نیفتاده و یا اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد، گفت: وزارت خارجه در این خصوص صرفاً دیده‌بان است و برخی از منتقدین نگرانی‌هایی را نسبت به این لوایح مطرح می‌کنند که ما خیلی از این انتقادها را از روی آگاهی نمی‌دانیم. برخی از دوستان منتقد می‌گویند پیوستن ایران به این موضوع خود تحریمی است. ولی ما معتقدیم که با عدم پیوستن به این کنوانسیون که به نوعی لازم‌الاجرا است ما خودمان را تحریم می‌کنیم و دست به خود تحریمی می‌زنیم.
راه حل مشکلات منطقه لشکرکشی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله ترکیه به شمال سوریه که منجر به کشته و آواره شدن تعدادی از غیر‌نظامیان از جمله افراد کرد در آن منطقه شده است، گفت: ما مواضع خود را در این مسئله اعلام کردیم. راه حل مشکلات در منطقه را لشکرکشی نمی‌دانیم.
ایران تاکید دارد که باید به حاکمیت ارضی و ملی سوریه احترام گذاشته شود و اگر اختلافی وجود دارد از طریق مکانیزم‌های مشخصی که هست حل و فصل شود که یکی از مکانیزم‌های مهم در این زمینه توافق آدانا است.


104 ایرانی در ایام اربعین جان خود را از دست دادند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در برخی از اخبار گفته شده که تعدادی ایرانی در جریان اعتراضات اخیر عراق کشته شده‌اند، گفت: من در این زمینه گزارش رسمی دریافت نکردم. متاسفانه در ایام اربعین حدود ۱۰۴ نفر از هموطنان‌‌مان که برای زیارت به عراق رفته بودند بر اثر حوادث گوناگون از جمله تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند ولی این‌که در حوادث گذشته عراق قبل از اربعین چنین اتفاقی افتاده باشد ما گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.
گام چهارم طراحی شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و این که آیا مواردی که روز یکشنبه از سوی برخی از مقامات سازمان انرژی اتمی مطرح شد شامل این امر خواهد بود یا نه‌؟ اظهار کرد: گام چهارم طراحی شده است و بخشی از آنچه سازمان انرژی اتمی اعلام کرد شامل این موارد است. موارد دیگری نیز وجود دارد، البته ما امیدواریم که به گام چهارم نکشد و شاهد اجرای تعهدات برجامی از سوی کشورهای عضو برجام به خصوص کشورهای اروپایی باشیم.
باید بین حقوق و تکالیف ایران در برجام توازن وجود داشته باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی اخبار منتشر شده در توافق اولیه که بین ایران و فرانسه انجام شد آنها تلاش داشتند در طرح خود امکان تجارت بین ایران و اروپا را فراهم کنند ولی در طرح ژاپنی- فرانسوی که اخیرا مطرح شده است گفته شده که این طرح در راستای ارائه یک وام جهت تامین غذا و دارو از سوی ایران است و آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: بحث وام مطرح نیست. آنها اعلام کرده بودند که تعهدات خود را در قالب خط اعتباری و پیش‌خرید نفت و مسائلی اینگونه عملیاتی و اجرایی کنند که اصلا این پیشنهادات به مسائل فنی نرسید و قبل از رسیدن به این مرحله دچار اخلال و یا خوداخلالی شد و آنها قادر نبودند آنچه را که گفته‌اند، اجرایی کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی ایران به طرح فرانسوی‌ها گره خورده است؟ گفت: گره نخورده است. آن چیزی که گره خورده، کاری است که فرانسوی‌ها یا اروپایی‌ها کردند که ابتکاراتی که در ذهن‌شان برای اجرای تعهدات‌شان در برجام بود را به خواست این و آن و اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر گره زدند. وی افزود: در حال حاضر ایران به کلیت برجام پایبند است و اعلام کردیم این روند قابل دوام نیست و گفتیم بین حقوق و تکالیف ایران در برجام‌ باید توازنی برقرار باشد و این توازن بعد از خروج آمریکا از برجام به هم خورد و اروپایی‌ها هم حداقل اعلام و وانمود کردند می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱ گانه‌ای را دادند. تا این لحظه ابتکارات آنها به نتیجه نرسیده و راهکارهایی که ما جلوی پای آنها گذاشتیم هم به نتیجه نرسیده است. ما کماکان امیدواریم در فرصت باقی مانده بتوانند به تعهداتی که روشن و صریح است بازگردند و آنها را اجرا کنند. اگر نکنند ایران گام‌های خود را طراحی کرده و تا آخر ادامه می‌دهد که این توازن بین حقوق و تکالیف ما در برجام ایجاد شود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه: ایران آماده ورود به گام چهارم است محمدرضا ستاری نقشه جدید آمریکایی‌ها برای برجام «ابتکار» از رویکرد جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات گزارش می‌دهد لیست حداقلی و مشارکت منطقه‌ای گفت‌و‌گو با کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس جمهوری چگونه داماد حسن روحانی شدم چه کسانی به بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز فشار می‌‌آورند؟ الاکلنگ «ثبات» و «رکود» «ابتکار» لزوم توجه به هنر تجسمی در سنین کودکی را بررسی می‌کند رنگ خوش آینده در دست‏های کودکان آیین‌نامه جدید تصویب‏نشده جذب پرستاران باز هم خبرساز شد از شایعه تا واقعیت پرستاران وارداتی در میان گمانه‌زنی‌های مختلف در‌خصوص تنش‌زدایی میان تهران و ریاض مطرح شد چراغ سبز ظریف برای سفر به عربستان رئیس قوه قضائیه: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: تند شدن لحن FATF نسبت به ایران نشان‌دهنده فشارهای سنگین سیاسی است پروانه سلحشوری: وزیر ارشاد از سوی برخی از نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است معاون اول رئیس‏جمهوری: باید با رونق صادرات کمبودهای ارزی کشور را جبران کنیم