رئیس قوه قضائیه: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی است

رئیس قوه قضائیه گفت: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور و نهادینه‌سازی شفافیت است.
به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای‏عالی قوه قضائیه، با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: براساس آنچه امام راحل‏(ره) و مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کرده‌اند، تعامل سازنده و همکاری با دولت‌ها و ملت‌ها و همچنین مقاومت و ایستادگی فعال در مقابل دشمنانی نظیر آمریکا، راهبرد اصلی و اساسی جمهوری اسلامی در همه این سال‌ها بوده است و همچنان خواهد بود.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم و دولتمردان نیز همواره به این راهبرد پایبند بوده‌اند و امروز همین راهبرد می‌تواند موجب توانمندی همه ملت‌های مسلمان باشد، خاطرنشان کرد: دشمنانی که امروز دم از مذاکره می‌زنند، دنبال رفع مشکل ملت ما نیستند بلکه با تحمیل توافق‌های ظالمانه در پی کاهش نقش جمهوری اسلامی در منطقه، شکست راهبرد مقاومت و ایجاد اختلاف در داخل کشورند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پیشگیری از مفاسد اقتصادی تاکید کرد و گفت: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی کشور و نهادینه‏‏سازی شفافیت است. بر این اساس، سامانه‌های مربوطه در بخش گمرکات، بانک‏ها، امور مالیاتی و‏... باید فعال و به یکدیگر مرتبط شوند تا کارآفرین، سرمایه‌گذار، بازرگان و تسهیلات‌گیر، در یک بستر هوشمند، نظارت‌پذیر شوند.


رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم نظارت‌های هوشمند و رصد به هنگام و دائمی، به قانون ارتقای سلامت نظام اداری اشاره و اظهار کرد: این قانون، بسیار قانون خوبی است که البته در بعضی حوزه‌ها عملیاتی نشده است. ما از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که زمان اجرای این قانون را تمدید کنند.
رئیسی با اشاره به نقش هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در پیشگیری از مفاسد نیز گفت: این هیئت‌ها ابزاری برای خود ادارات و دستگاه‌ها هستند که البته نباید فقط به کارمندان پایین، بلکه در همه سطوح باید توجه لازم را داشته باشند و فعال کردن این هیئت‌ها می‌تواند بسیار کارآمد باشد. از سوی دیگر، فعال شدن حراست‌ها به عنوان چشم بینای مدیران بسیار مهم است و باید با بینایی، شنوایی، حساسیت و پیگیری جدی، اجازه شکل‌گیری فساد را ندهند. به هر حال نظارت‌های درون سازمانی بهترین راهکار برای دیدن مسائل و رفع کاستی‌ها و نواقص پیش از تبدیل شدن مسئله به بحران و معضل است. همه این اقدامات در کنار رسیدگی‌های منصفانه و عادلانه دستگاه قضایی می‌تواند در مقابله با فساد موثر باشد و ما امیدواریم نظام اداری ما روز‏به‏روز بیشتر در تراز انقلاب اسلامی و به دور از هر فسادی باشد.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه هر چه بیشتر به زندان‌ها و بهبود وضعیت زندانیان در سراسر کشور تاکید کرد و بار دیگر از همه مراجع قضایی خواست که با بهره‏مندی از ظرفیت‌های قانونی، در جهت سیاست حبس‏زدایی و کاهش جمعیت کیفری حرکت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه: ایران آماده ورود به گام چهارم است محمدرضا ستاری نقشه جدید آمریکایی‌ها برای برجام «ابتکار» از رویکرد جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات گزارش می‌دهد لیست حداقلی و مشارکت منطقه‌ای گفت‌و‌گو با کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس جمهوری چگونه داماد حسن روحانی شدم چه کسانی به بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز فشار می‌‌آورند؟ الاکلنگ «ثبات» و «رکود» «ابتکار» لزوم توجه به هنر تجسمی در سنین کودکی را بررسی می‌کند رنگ خوش آینده در دست‏های کودکان آیین‌نامه جدید تصویب‏نشده جذب پرستاران باز هم خبرساز شد از شایعه تا واقعیت پرستاران وارداتی در میان گمانه‌زنی‌های مختلف در‌خصوص تنش‌زدایی میان تهران و ریاض مطرح شد چراغ سبز ظریف برای سفر به عربستان رئیس قوه قضائیه: اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد، شفاف‌سازی نظام اقتصادی است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: تند شدن لحن FATF نسبت به ایران نشان‌دهنده فشارهای سنگین سیاسی است پروانه سلحشوری: وزیر ارشاد از سوی برخی از نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است معاون اول رئیس‏جمهوری: باید با رونق صادرات کمبودهای ارزی کشور را جبران کنیم