تغییر آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان با کنار زدن عارف؟

طاهری- همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات، جبهه های سیاسی هم در حال منسجم تر شدن و شفاف کردن سازوکارهای خود هستند. در این میان اظهارنظرهای اصلاح طلبان درباره تشکیل ستاد انتخاباتی این جریان حاکی از تلاش در کنار گذاشتن محمدرضا عارف و جایگزین کردن افرادی مانند حسین مرعشی برای سروسامان دادن به وضعیت انتخاباتی آنان است.
تلاش کارگزاران برای کنار گذاشتن عارف
به گزارش خراسان، طی روزهای گذشته بار دیگر انتقاد از عملکرد محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید داغ شده است. موضوعی که شاید بی ارتباط با انتخاب رئیس و اعضای ستاد انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان نباشد. در این باره نقش حزب کارگزاران شاید از بقیه احزاب پررنگ تر باشد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت و گوی تازه خود با روزنامه اعتماد، بار دیگر از عارف انتقاد کرده و گفته است: «آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد یا آقای سیدجواد طباطبایی را از معاونت پژوهشی برداشت یا روزی دیگر برخوردهایی با انجمن اسلامی داشته چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده و از او برای هر منصب و مقامی صحبت می‌شود. » علاوه بر این برخی دیگر از چهره های منتقد شورای عالی سیاست گذاری و فراکسیون امید هم  با تلاش ها برای کنار گذاشتن عارف همراه شده اند. عبدا...ناصری از جمله این افراد است که به تازگی درمصاحبه ای اعلام کرده آقای عارف به رغم همه ویژگی های مثبتی که دارد، کمتر عمق سیاسی تحولات را می بیند و مدیریت اش هم نشان داد که نمی تواند یک مجموعه درون پارلمان را پویا و فعال نگه دارد.  
مرعشی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان می شود؟


از سوی دیگر، علی محمدنمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران پیش بینی کرده بود حسین مرعشی که سخنگوی حزب کارگزاران هم است، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان شود. جواد امام از دیگر چهره های اصلاحات که نزدیک به رئیس دولت اصلاحات است هم با اشاره به این که مرعشی می تواند از گزینه های مطرح برای این مسئولیت باشد اعلام کرد که اگر وی این مسئولیت را بپذیرد، اصلاح‌طلبان از وی استقبال می کنند. با این حال به نظر می رسد دیگر اصلاح طلبان خیلی موافق گزینه کارگزاران نباشند و در این باره اختلاف نظر وجود دارد. روزنامه آفتاب یزد متعلق به طیف دیگری از اصلاح طلبان با نامناسب دانستن مرعشی برای این مسئولیت نوشت: حسین مرعشی فارغ از جریان حزب کارگزاران، خود نیز به وضوح نشان داده که گاهی در لفافه علیه جریانات و شخصیت‌های اصلاح‌طلب سخن گفته است. حسن رسولی از اعضای شورای سیاست گذاری هم در گفت و گویی دیگر ریاست مرعشی را تأیید نکرد.
تقویت احتمال حضورنیافتن عارف در انتخابات
دامنه گمانه زنی ها درباره تغییرات در آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان حتی تا آن جا پیش رفت که گفته شد عارف در انتخابات آینده نامزد هم نخواهدشد. عبدا... ناصری به تازگی این خبر را اعلام کرده است. ادعایی که البته با واکنش خامسیان مسئول روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان روبه رو شد. البته خامسیان در واکنش خود به صراحت حضور نیافتن عارف در انتخابات را تکذیب نکرد و تنها تأکید کرد که عارف خود تصمیم اش را در این باره اعلام می کند. سخنان روز گذشته دبیرکل حزب اتحاد ملت هم گمانه زنی درباره حضور نیافتن رئیس فراکسیون امید در انتخابات یازدهم مجلس را تقویت کرد. شکوری راد در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: من مستقیم از آقای عارف چنین چیزی را نشنیده‌ام، ولی شنیده‌هایی وجود دارد که براساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش بنده میزبان ایشان بودم و خانم منصوری هم که از سوی حزب ما عضو هیئت رئیسه شورای عالی هستند جلسه نزدیکی با آقای عارف دارند، اما مستقیم چنین چیزی شنیده نشده است،  برداشت این است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خیلی دور از این خبر نیست.
هنوز درباره اعضای ستاد مرکزی انتخابات جمع بندی صورت نگرفته است
با این حال هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم در جلسه یک شنبه شب این شورا به اعضا اعلام کرده که هنوز درخصوص اعضای ستاد مرکزی انتخابات این شورا جمع بندی نهایی صورت نگرفته است و اسامی که گاه در رسانه ها مطرح می شود گمانه زنی است و قطعیت ندارد. درعین حال ایسنا این موضع را از زبان عارف منتشر کرد. به این ترتیب به نظر می رسد، روزهای آینده برای جریان اصلاح طلب، روزهای حساس و پرچالشی در شکل دادن به ستاد مرکزی انتخابات این جریان خواهد بود.