بااعتداليون ائتلاف نمي كنيم

برر سي معيارهايي فعاليت نمايندگان
علي شکوري در بخش ديگري اظهار داشت: «براساس معيارهايي فعاليت نمايندگان را بررسي کرده‌ايم. در مورد تهران معتقديم وضعيت نمايندگان از مجموع کل کشور بهتر بوده ‌است. افراد شاخصي بوده‌اند که مطالبات مردم را بيان کرده‌اند. نام نمي‌برم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهيم کرد. معمولا نمايندگان علاقه دارند دوره بعد هم حضور داشته باشند. از نظر ما در مورد نمايندگان تهران نيمي از نمايندگان فعلي ملاک لازم براي حضور مجدد در ليست را دارند. در تهران افرادي انتخاب شدند که از سبد تاييد صلاحيت‌ها قابل انتخاب بودند. شرايط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانيم ليست انتخاب کنيم اما در شهرستان‌ها متاسفانه اينگونه نبود و بعضا افرادي انتخاب شدند که بدوا نمي‌توانستند در ليست باشند. در انتخابات مجلس ائتلاف دقيقه نودي شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضي نبودند اما مصلحت بود. در انتخابات رياست جمهوري دوره دوم و شوراها ائتلافي صورت نگرفت. اهم اظهارات دبيرکل حزب اتحاد در ادامه آمده است:
سال گذشته فضا براي انتخابات بسيار منفي بود اما امروز به مرحله‌اي رسيده‌ايم که بخشي از مردم آمادگي دارند درباره انتخابات صحبت کنند. پس شرايط نسبت به سال گذشته براي ما بسيار بهتر شده اما به هيچ وجه مطلوب نيست. هرچه به انتخابات نزديک‌تر شويم گوش‌ها هم شنواتر خواهد شد. ما رويکردهايمان روشن است اگر مفهوم انتخابات شکل بگيرد حتما شرکت مي‌کنيم اصل بر شرکت است اما همانطور که آقاي خاتمي گفتند شرکت در انتخابات لزوما به معناي ارائه ليست نيست.
سال 64 يا 65 من شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه تهران بودم که رفتيم ديدار مفصل دو ساعته‌اي با مقام رهبري که آن زمان رئيس‌جمهور بودند. آن زمان آقاي طبرزدي مشغول معارضه با تحکيم بود، ما از طبرزدي شکايت کرديم آيت‌ا... خامنه‌اي گفتند شما رفتيد از يک دانشجو شکايت کرديد؟ خيلي ما را تخطئه کردند و گفتند دانشجو بايد حرفش را بزند. اما امروز برخوردهاي امنيتي سنگيني با دانشجويان مي‌شود. دانشجو تهديد امنيتي نيست. کشوري که دانشجو تهديد امنيتي‌اش شود بايد يک فکري به حال امنيتش بکند. من نمي‌فهمم 6 سال زندان براي يک دانشجو چه معني دارد؟ جمعيت دانشجوي ما چند برابر اول انقلاب است اما نقش‌آفريني آنها يک بيستم آن است.


ما اصلاح‌طلب‌ها مساله اصلي‌مان نظارت استصوابي و امکان حضور نامزدهاي اصلي در انتخابات است. ما مشکل چنداني براي انسجام نداريم. فرايند رسيدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرايان است. مشکل اصلي آنها به‌دست آوردن انسجام است و هيچ سازوکاري براي آنها ندارند.
همه‌پرسي يک اصل در قانون اساسي است و ديده شده که مردم اساس و پايه نظام را تشکيل دهند و انتخاب مردم شرط مشروعيت است. عده‌اي به لفظ همه‌پرسي حساسيت دارند. جايي که در سازوکار عادي درون کشور به نتيجه نرسيم به نظر مردم رجوع مي‌کنيم به ويژه جايي که دو گزينه داريم. همه پرسي هم مي‌تواند افتخار آميز باشد. بگذاريم اين حقانيت از جانب مردم صورت بگيرد. حساسيت نشان دادن درست نيست. بر اساس تفسيرهاي شوراي نگهبان قانون اساسي از شکل خود خارج شده. يکي از آنها اختيار رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي است آن را طوري تفسير کرده‌اند که عملا رئيس‌جمهور کاري نمي‌تواند انجام دهد. اين تهي کردن نظام از پشتوانه خودش است. چطور اصلا پيش‌بيني نشده که اعضاي شوراي نگهبان قسم بخورند به قانون اساسي وفادار باشند؟ چرا همه بايد قسم بخورند الا اعضاي شوراي نگهبان؟
احمدي‌نژاد اصولگرايان را منفجر و آنها را به شاخه‌هاي مختلف تقسيم کرد. بعد از آيت‌ا... مهدوي کني هم آنها نتوانستند ديگر کسي را پيدا کنند که اين نقش را ايفا کند.
براي ما مهم است مردم با آمادگي بيايند تا جدي‌تر به انتخابات فکر کنند.
ارزيابي من از عملکرد شوراي شهر عملکرد موفقي است. دوره پنجم شوراي تهران مقارن شده با وضعيت فعلي اقتصادي کشور و عملکرد دولت. اين شورا شوراي موفقي است و کساني که به خصوص در آن عضو هستند کارنامه موفقي داشتند. اما اگر انتخاب شهردار را بگوييم بله مشکلاتي پيش آمد. انتخاب اول انتخاب مثبتي بود که به خاطر فشارهاي بيروني و اشتباه فردي خود او مشکل پيدا کرد. انتخاب دوم هم فرد شايسته‌اي بود اما مجالي پيدا نشد براي خدماتش و شهردار سوم هم رو به جلو در حال حرکت است. به هر حال اينها ميراث‌دار 12سال شهرداري قاليباف هستند. سه دوره شوراي شهر داشتيم و اصلا کسي از عملکرد آنها خبري نداشت چون فضاي پرسشگري وجود نداشت امروز اين فضا وجود دارد.
اصلاحات واژه‌اي کلي است براي اينکه يک احساس عمومي اين بود در سال 57 آرمان‌هايي براي انقلاب وجود داشت که بر اساس آن انقلاب صورت گرفت. احساس مي‌شد آن ارکان در ريل خودش نيست. دوم خرداد 76 نو شدن دوباره آن آرمان‌ها بود. مردم تحقق همان آرمان‌ها را مي‌خواستند. علت اين انگيزه هم عملکردها و رويکردهايي بود که از آرمان‌ها فاصله گرفته بود.
{در پاسخ به سوالي درباره سرليست اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس سال جاري و احتمال انصراف محمدرضا عارف}: من مستقيما از آقاي عارف چنين چيزي را نشنيدم اما شنيده‌هايي وجود دارد و احتمالا آقاي ناصري بر اساس شنيده‌ها اين را گفتند چون از کارهاي عارف بي‌اطلاع نيستند. برداشت من هم همين است که عارف سرليست اصلاح‌طلبان نمي‌شود. ما هنوز ليستي را تعيين نکرديم که به دنبال سرليست بگرديم و نمي‌دانيم کدام يک از گزينه‌هاي ما باقي مي‌ماند.
اگر ببينيم شرايط مناسب است حتما در بينشان چند نفر خواهند بود که سرليست اصلاح‌طلبان باشند
معيارهاي اصلي انتخاب نامزدها عبارتند از؛ اصلاح‌طلب بودن- عملکرد اصلاح‌طلبانه روشن، کارنامه مالي روشن- بري بودن از هرگونه رانت و فساد مالي، اشتهار اخلاقي روشن و مثبت، منافع ملي نزد او بر منافع قومي، محلي، جناحي، حزبي و شخصي ترجيح داشته باشد.
موارد فوق با صراحت و دقت قبل از اعلام حمايت از نامزدها بررسي خواهد شد و هرگونه عدم شفافيت موجب عدم حمايت خواهد بود. حزب ستاد انتخابات خود را شکل خواهد داد و در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان نيز مشارکت فعال خواهد داشت.