نگاه فيلتري پايان مي يابد؟

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: همواره در ماه‌هاي منتهي به انتخابات‌ها شايعات زيادي مطرح مي‌شود که چند وقتي است رفع فيلتر تلگرام و توئيتر در آستانه انتخابات دهان به دهان مي‌چرخد و البته تکذيب مي‌شود. تلگرام رفع فيلتر ميشه؟ ميخوان اينستاگرام رو فيلتر کنن؟ الان مسئولان خودشون مدام توئيت منتشر مي‌کنن پس چرا توئيتر فيلتر است؟ اين سوالات از جمله موضوعاتي است که هر روز مطرح مي‌شود و البته پاسخ قانع کننده‌اي که سبب پايان طرح اين سوالات شود ارائه نمي‌شود. نکته قابل تامل آنجاست که برخي اوقات خبري مبتني بر تصميم رفع فيلتر تلگرام منتشر مي‌شود اما پس از چند ساعت تکذيب مي‌شود. از سوي ديگر در ابتداي مهرماه، حکم بازداشت بازپرسي که دستور فيلتر تلگرام را داده بود، صادر شد و همين مساله، اين احتمال را به وجود آورده بود که احکام صادره از سوي وي نيز زير سوال رود. اما سخنگوي قوه قضائيه در همين رابطه گفته بود: «اين موضوع ربطي به اينکه قبلا چه احکامي ايشان صادر کرده است ندارد.»
فعلا کاري نميشه کرد!
ديروز هم رئيس کميسيون امور داخلي و شوراهاي کشور با بيان اينکه در حال حاضر فقط دو فرآيند اخذ و تجميع رأي الکترونيکي نيست، گفت: وزارت کشور زيرساخت‌هاي لازم براي برگزاري تمام فرآيندهاي انتخابات به صورت الکترونيکي را فراهم کرده است. محمدجواد کوليوند در خصوص آخرين تصميم‌ها براي برگزاري الکترونيکي انتخابات گفت: اين موضوع بايد توسط شوراي نگهبان تأييد شود، الان تمام فرآيند انتخابات به جز اخذ و تجميع رأي الکترونيکي است. کوليوند افزود: وزارت کشور در اين خصوص با شوراي نگهبان ارتباط گرفته و منتظر نتيجه نهايي هستيم. وي خاطرنشان کرد: سخت افزار و نرم افزارهاي لازم براي الکترونيکي شدن کامل انتخابات آماده شده و وزارت کشور با بخش آي‌تي شوراي نگهبان هم مراوداتي داشته است، اميدواريم دو موضوع اخذ و تجميع رأي هم نهايي و تمام فرآيند الکترونيکي شود. اين نماينده مجلس در پاسخ به اينکه در صورت الکترونيکي شدن اخذ رأي، مشکل افرادي که هنوز کارت‌ ملي هوشمند خود را به‌رغم ثبت‌نام دريافت نکرده‌اند چگونه حل خواهد شد، اعلام کرد: براي رأي دادن به صورت الکترونيکي شماره ملي مهم است ولي پيگيري‌هايي در خصوص کارت ملي هوشمند انجام داده‌ايم و با ثبت احوال هم جلسه داشتيم و از محدوديت‌هاي آنان مطلع شديم و در حال پيگيري براي رفع مشکل هستيم. رئيس کميسيون امور داخلي کشور و شوراها درخصوص احتمال رفع فيلتر تلگرام با توجه به اتفاقات اخير در ارتباط با اين پيامرسان هم گفت: فعلاً اين احتمال وجود ندارد، بحثي هم در خصوص تلگرام مطرح نشده و مسدود است و فعلاً کاري نمي‌توان کرد.
بازهم تکذيب شد


17مهر برخي سايت‌هاي خبري نوشتند؛ ابوالحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي کشور: تمامي اعضا با رفع فيلتر تلگرام موافق هستند. اما چون فيلترينگ با دستور قوه قضائيه صورت گرفته، الزاما دستور رفع فيلتر نيز بايد از سوي قوه قضائيه صادر شود. با حضور جناب رئيسي در راس اين قوه مکاتبات جديدي صورت گرفته و اميدواريم که نتيجه مثبت بگيريم. متاسفانه آسيب‌هاي اجتماعي حاصل از فيلترينگ و گرايش جوانان و نوجوانان به استفاده از فيلترشکن بسيار بيشتر از قبل زمان فيلترينگ بوده. بسياري از کسب و کارهاي مبتني بر تلگرام نيز به‌شدت آسيب ديده‌اند. اميدواريم تا پايان ماه صفر فيلترينگ تلگرام برداشته شود. اما زمان زيادي نمي‌گذرد که مرکز ملي فضاي مجازي اعلام کرد: در پي انتشار خبري با عنوان «احتمال رفع فيلتر تلگرام» به نقل از دبير شوراي عالي فضاي مجازي کشور و انعکاس آن در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها به اطلاع مي‌رساند، اين خبر جعلي و ساختگي بوده و هيچ گونه مکاتبه‌اي با رئيس قوه قضائيه صورت نگرفته بنابراين صحت ندارد. در اين اطلاعيه همچنين آمده است که اين خبر در راستاي تشويش اذهان عمومي منتشر شده و جهت تنوير افکار عمومي متعاقبا پيگيري‌هاي لازم از طريق مراجع ذي‌صلاح انجام خواهد گرفت.
مواظب اينستاگرام باشيد فيلتر نشه
فارغ از بحث فيلتر تلگرام چند روز قبل موضوع فيلتر اينستاگرام هم مطرح شد. فارس نوشته بود: «معاون اول دادستان کل کشور تصريح کرد: در همين راستا فيلترينگ اينستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقاي خرم‌آبادي در معاونت امور فضاي مجازي دادستاني کل کشور به صورت جدي پيگير اين موضوع شده و بايد ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد. مصدق با بيان اينکه اين گونه اقدامات باعث بي‌اعتمادي به نهادهاي متولي امر کمک‌رساني به مردم شده است، گفت: ما بايد با عملکرد خودمان دست اين افراد را قطع و اعتماد را به جامعه بازگردانيم.» که غلامحسين اسماعيلي در نشست خبري سخنگوي قوه‌قضائيه در پاسخ به سوالي درباره مطرح شدن برخي اخبار مبني بر فيلترشدن اينستاگرام به نقل از معاون اول دادستان کل کشور، گفت: انتظار بر اين است که جامعه رسانه‌اي ما اخلاق حرفه‌اي و سازماني خود را به نحو شايسته مراعات کنند. مايه تاسف و تعجب است که اخباري تحت عنوان اخبار قضايي نقل مي‌شود که به هيچ عنوان چنين خبري ابراز نشده است. در مقطعي که دادستان کل کشور معاون اول ندارد و هنوز فردي براي اين سمت انتخاب نشده، خبري منتسب به معاون اول دادستاني کل نقل مي‌شود که بيانگر اين است که برخي افراد فعال در رسانه‌ها و فضاي مجازي، اخلاق حرفه‌اي را مراعات نمي‌کنند. اين خبر صحت ندارد و چنين خبري هم اعلام نشده است. بر فرض اگر چنين کسي مي‌بود و چنين خبري را اعلام مي‌کرد، مواضع قوه قضائيه به شمار نمي‌آيد. موضع قوه‌قضائيه آن است که سخنگوي قوه قضائيه يا رئيس قوه قضائيه در ملاقات‌ها و ديدار‌هاي خود اعلام کنند و ساير مطالبي که مديران قضايي اعلام مي‌کنند، نظر شخصي خودشان است. وي افزود: اجازه دهيد اخبار قضايي از مجاري رسمي اعلام شود و گمانه زني‌ها کمکي به اطلاع‌رساني افکار عمومي نمي‌کند.