آموزش و پرورش وارد میدان شد و با معلم و مدیر خاطی برخورد کرد

آفتاب یزد- گروه شبکه: شنیدن خبر تنبیه «دانش‌آموزی» همیشه ناراحت‌کننده است. معمولا هم در چنین شرایطی با فرد خاطی برخورد یا او را از کار برکنار می‌کنند. این بار نیز با چنین مسئله‌ای مواجه هستیم اما با یک تفاوت، آنهم در شیوه اعتراض دانش‌آموز است.
نامش زرتشت و دانش‌آموز کلاس یازدهم مدرسه‌ای در منطقه یک تهران است. این دانش‌آموز از سوی معلم خود مورد تنبیه فیزیکی قرار می‌گیرد و وقتی به مدیر مدرسه‌شان از معلم خاطی شکایت می‌کند او را دیگر به مدرسه راه نمی‌دهند! زرتشت هم برای اینکه اعتراض خود را به گوش مسئولان آموزش و پرورش برساند به مدت دو روز با کاغذ نوشته‌ای که در آن ماجرای پیش آمده را شرح داده است، کنار خیابان ولیعصر(عج) می‌نشیند.
در ویدئویی که منتشر شده زرتشت ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: «روز سه‌شنبه با دبیر شیمی کلاس برگزار شد. اواخر زنگ به من گفتند شما چه‌قدر حرف می‌زنید؟ نه تنها من، بلکه اطرافیانم به ایشان گفتند آقا او صحبتی نکرده. اما ایشان با حالت خیلی عصبانی گفتند تو غلط کردی و من دیدم که داشتی حرف می‌زدی. نزدیکم شدند و اول چند بار به من لگد زدند که نادیده گرفتم و یک باره ناغافل به من کشیده زدند و بعد رفتند به سمت صندلی که بچه‌های کلاس واسطه شدند و منصرف‌شان کردند. شکایت کردم و صرفا به خاطر شکایتی که کرده بودم، اجازه ندادند بروم سر کلاس!» سپس خبرنگار آن سوی دوربین می‌پرسد: «به هر حال این‌ها ادعای شما است، آیا مستنداتی داری که این ادعاها را ثابت کند؟» او پاسخ می‌دهد: «این اتفاق توی کلاس افتاده و بچه‌های دیگر هم آن‌جا بودند. من یک سال مبصر کلاس بودم با معدل و انضباط خوب. من تا وقتی که با فرد خاطی و مدیر برخورد قاطع نشود، حاضرم تحصنم را ادامه بدهم.»
> اعتراض دانش‌آموز پاسخ داد


اما خیلی زود اعتراض زرتشت جواب داد. چرا که هم او به مدرسه بازگشت و هم اینکه مسئولان آموزش و پرورش از برخورد با معلم خاطی خبردادند. سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این باره گفته است: «در پی انتشار تصاویری از اعتراض این دانش‌آموز در فضای مجازی بلافاصله بررسی‌های اولیه آغاز و با حضور مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش، دیداری حضوری با مدیر مدرسه و ولی دانش‌آموز در منطقه یک آموزش و پرورش برگزار شد.» مسعود ثقفی گفت: «در این جلسه ابعاد مختلف موضوع که ۱۶ مهر رخ داده و سه‌شنبه هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده است، به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.» وی افزود:« براساس بررسی‌ها مشخص شد، دبیر درس شیمی به دانش‌آموز سیلی زده و در واکنش دانش‌آموز هم الفاظ ناپسندی به کار برده است.» مشاور مدیرکل و سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: «متاسفانه پس از این اتفاق رفتارهای درستی از سوی مسئولان مدرسه برای حل مسئله صورت نگرفته و موجب اعتراض دانش‌آموز به شکل رسانه‌ای شده است.» ثقفی افزود: «همچنین در جلسه مقرر شد دانش‌آموز به مدرسه بازگردد و تخلفات صورت گرفته از سوی دبیر مربوطه و مدیر مدرسه نیز به صورت قانونی پیگیری شود.»
> واکنش کاربران
این اتفاق در حالی رخ داده که هر گونه تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است ولی با این وجود هر از گاهی در خبرها می‌خوانیم که دانش‌آموزی توسط مدیر با معلم مدرسه خود تنبیه شده است. از طرفی هم اتفاق رخ داده برای زرتشت به ویژه نوع اعتراضش با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران نوشته است:« درود بر تو دانش‌آموز بهترین اقدام را به عمل آوردی اینکارت از درس خواندن مفیدتر و با ارزش‌تر است»
دیگری نوشت:« معلم انسانیه که در محیط پرورش و آموزش انسان‌ها کار میکنه پس نه‌تنها باید به رفتارش تسلط داشته باشه بلکه باید کلی آموزش دیده باشه که چطور صبر و خودکنترلی داشته باشه»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «چقدر زیبا این دانش‌آموز اعتراض خودش رو اعلام کرد»،‌«یکی از ابتدایی‌ترین وظیفه و هنر معلم کنترل کلاسه اگه معلمی رو اعصابش کنترل نداشته باشه مناسب این شغل نیست»،‌ «خشونت و برخورد فیزیکی از طرف هر کسی غیر قابل قبول است به ویژه معلمین محترم»،‌ «آفرین، بچه‌ها باید یاد بگیرن در کنار حفظ حرمت معلم، اعتراض خود را اعلام کنن و این تمرینی باشه برای آینده شون!»،‌«کار اون معلم بسیار بد بوده اگر واقعیت همینی باشه که روایت شد،ولی عزیزان بپذیرید که معلم‌ها هم انسانند با تمام خصوصیات یک انسان،گاهی عصبی می‌شوند و رفتاری ناشایست انجام می‌دهند، ولی باور کنید معلم‌ها غیر از موفقیت دانش‌آموزانشان هیچ نمی‌خواهند»