تهدید مسئولان از سوی خودروسازان!

انتقادهای همتی با واکنش تند خودرویی‌ها و خط و نشان آنان مواجه شد. آنان مدعی هستند تعطیل شویم باید 15 میلیارد دلار برای واردات خودرو بدهید
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: سخنان همتی رئیس بانک مرکزی برای انتقاد از پرداخت نقدینگی به خودروسازان با واکنش شدید آنها مواجه شد. مسوولان انجمن خودروسازان برای رئیس کل بانک مرکزی خط و نشان کشیدند و گفتند اگر به خودروسازان تسهیلات پرداخت نشود، تولید داخل تعطیل می‌شود و باید ۱۵ میلیارد دلار بابت واردات خودرو هزینه شود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش با انتقاد از پرداخت نقدینگی به خودروسازان گفته بود: من قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار خودروسازان قرار دهیم، زیرا مطمئن بودم که مانند سالهای گذشته آن را هدر می‌دهند. وی گفته بود: خودروسازان همیشه به ما قول می‌دهند که شش ماه دیگر همه چیز درست می‌شود، 10 بار هم این را گفته‌اند که شش ماه دیگر همه چیز درست می‌شود، اما در پایان مدت، نه تنها چیزی درست نشده، بلکه همه چیز بدتر شده است. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت:‌اما با این وجود سال گذشته برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، 4 هزار میلیارد تومان (ریالی) و 840 میلیون یورو (ارزی) به خودروسازان اختصاص دادیم و به آنها اعلام کردیم که این پول به صورت قرض به شما داده می‌شود، اما در پایان مدت به صورت ریالی و ارزی، این قرض باید به بانک برگردانده شود، اما آنان در پاسخ به ما گفتند؛ چرا ما باید ریسک یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید طی این مدت ارز گران‌تر شود.
همتی بیان داشت: من به آنها گفتم به عنوان یک تولیدکننده که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، نمی‌خواهید ریسک ارز را بپذیرید؟ و حتی ریسک ارز شما را باید بانک مرکزی بپذیرد؟
وی گفته بود خودروسازان این قضیه را یک سال طول دادند و از این ارز استفاده نکردند تا اینکه ارز تمام شد، زیرا ارز را بانک مرکزی نمی‌فروشد، بلکه بانک‌های عامل، فروشنده ارز هستند.


همتی گفت: این در حالی است که خودروسازان مدام می‌گویند ما کارگر داریم و اگر به ما پول ندهید فردا بحران ایجاد می‌شود. تا کی اینگونه می‌خواهیم این خودروسازان فشل را تا آخر ادامه دهیم؟ من چرا به عنوان بانک مرکزی باید تاوان خودروسازان را بدهم؟ وی افزود: 40 سال است که می‌گویند شرایط حساس است و شما به خودروسازان کمک کنید. خب اینها کی می‌خواهند درست شوند؟
> واکنش شدید خودروسازان به سخنان همتی
با انتقادات تند وصریح رئیس کل بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی به این صنعت، خودروسازان نیز درصدد پاسخگویی برآمدند. دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به سخنان همتی گفت: اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد. احمد نعمت بخش در توضیح شرایط کنونی صنعت خودرو گفت: این که داریم زیان می‌دهیم، به‌خاطر این است که مواد اولیه تولید گران شده است.
وی افزود: حمل کالاها از اول ۹۷ تاکنون ۳ برابر شده است، مواد اولیه کاتالیست به طور عجیب گران شده است. قطعه‌ساز هم تا یک حدی توان دارد، در این شرایط قطعه‌ساز یا باید تعطیل کند یا از کیفیت بزند. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که فکر نکنید ما درخواست افزایش تعرفه نداریم، تصریح کرد: اول تعرفه را کاهش دهید و خودروسازان را از قیمت‌گذاری معاف کنید.نعمت بخش با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال گفت: در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم که این افت به قیمت‌گذاری دستوری باز می‌گردد.
وی با بیان این که در سال گذشته قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت و کمیته خودرو واگذار شد، افزود: سازمان حمایت با استخراج هزینه‌ها و ارایه آن در کمیته خودرو نشان داد همه خودروها با زیان به فروش می‌رسند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اما با این وجود به دلیل عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صمت خودروها با قیمت قبل به فروش رسید و این امر منجر به سرکوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هرکدام از خودروسازان شد این در حالیست که در نیمه نخست امسال نیز هر یک از خودروسازان حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند که این رقم معادل بدهی آن‌ها به قطعه سازان است.
وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل۴۴قانون اساسی گفت: براساس این ماده دولت باید نسبت به پرداخت کمک زیان ناشی از قیمت‌گذاری به خودروساز پرداخت کند، اما این امر در حالیست که رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرده که خودروسازان هر روز افزایش قیمت دارند. در این شرایط این پرسش از وی مطرح می‌شود در صورت تعطیلی صنعت خودرو باید ۱۲ تا ۱۵میلیارد دلار خودرو وارد شود که در این شرایط امکان اداره بانک مرکزی با شرایط فعلی وجود دارد؟
میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان نیز در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفت: چرا همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانک مرکزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است.وی افزود: متاسفانه سخنرانی همتی بسیار غیرکارشناسی و عوام گرایانه بود. با وجود این که از شیوه قیمت‌گذاری اطلاع دارند، اما باز هم می‌گوید هر روز خودروسازان قیمت‌ها را بالا می‌برند.
> زیاندهی خودروسازان دولتی
مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: بانک مرکزی تا 100 سال دیگر هم به خودروسازان پول بدهد تا زمانی که این صنعت در دست مدیران نالایق است که بدون برنامه ریزی واستراتژی و افق واسناد بالادستی که سیاستگذاری‌های نظام است، رفتار می‌کنند چیزی از صنعت خودروسازی در نخواهد آمد. خودروسازی ما مصداق بارز مدیریت دولتی است که در صورت عدم حمایت دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی واقعی، از زیاندهی خارج خواهد شد. وی ادامه داد: این که مسئولان را بترسانیم که با تعطیلی خودروسازان باید 12 تا 15 میلیارد برای واردات خودرو بدهید، محلی از اعراب ندارد مانند آهویی که شیر ندیده ونمی داند دویدن وفرار چیست یا ماهی که در آکواریوم است وفکر می‌کند در اقیانوس شنا می‌کند. نباید مسئولان را ترساند که اگر ارز ندهید تعطیل می‌شویم یا کارگر بیکار می‌شود. 40 سال است که خودروسازان می‌گویند نقدینگی به ما تزریق نکنید ورشکسته و تعطیل می‌شویم و کارگران بیکار می‌شوند وجاده مخصوص را می‌بندد و...
وی افزود: اگر خودروسازی دولتی را بسپارند به بخش خصوصی واقعی یعنی به اهلش بسپارند، بخش خصوصی می‌تواند از زیاندهی جلوگیری کند. خودروسازی ما محصول مدیریتهای دولتی ناکارآمد است که به دلیل ناکارآمدی خودرویی را دست مردم می‌دهند که بی‌کیفیت وگران است. اگر بازار تعیین کند که قیمت چند باشد در فضای بازار رقابتی مردم پراید 50 میلیون تومانی را نخواهند خرید تا جایی که خودروساز مجبور می‌شود قیمتها را کاهش دهد.اما مدیریت دولتی خودروسازان چون دولتی است بنابراین دلهره‌ای ندارد که بازار تنظیم بشود یا خیر و درصدد است با زور به بازار قیمتها را دیکته کند.
> دست آقای همتی درد نکند
وی گفت: دست آقای همتی درد نکند که به خاطر ساماندهی شرایط ارزی کشور جلوی افزایش قیمت ارز را گرفته و ارزش ریال را حفظ کرده وحاضر نیست به خاطر کمبود ارز به خودروسازان نقدینگی بلاعوض تزریق کند. اگرچه ممنوعیت واردات خودرو در تضاد با منافع انجمن ماست، اما چون به خاطر حفظ منافع ملی است، ما دست ایشان را می‌بوسیم. سالهاست خودروسازان نقدینگی می‌گیرند و کیفیت خودروهایشان خودروهای فعلی است. دولت باید پایش را از خودروسازی بیرون بکشد وتمام مشکلات این صنعت به خاطر دولتی بودن آن است. خودروسازان ما 40 سال است عادت کرده‌اند از دولت پول بگیرند و جای دیگر خرج کنند. وی با اشاره به اظهارات خودروسازان برای قیمت‌گذاری دستوری از سوی وزیر گفت: وقتی خودروسازی دولتی است طبیعی است قیمت گذاری‌ها هم دستوری باشد. وقتی قیمت دستوری باشد، حکم وزیر هم دستوری است. وقتی حکم می‌دهند که شما پشت فرمان هزاران میلیاردی این صنعت بنشینید و سرمایه را بگردانید چرا نباید دستور دهند قیمتها را پایین آورید؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: خودروسازی مال شخصی کسی نیست. وقتی کلی سهام به شما می‌دهند و نقدینگی در اختیارتان می‌گذارند، بنابراین قیمت دستوری وزیر برای کاهش قیمتها هم حق دولت است چرا که دارد همه جوره شما را حمایت می‌کند.اگر می‌خواهند قیمت دستوری نباشد ارز هم از دولت نخواهند و بگذارند در شرایط آزاد در فضایی رقابتی خودرو تولید شود و بازار، قیمتها را تعیین کند.
مهدی دادفر با بیان این که فساد در صنعت خودروسازی همواره وجود داشته است، تصریح کرد: این مسئله موضوع جدیدی نیست. مدیران ما منصوب شده دولتها هستند وهمواره این صنعت طی 40 سال این مشکلات را داشته است.
وی گفت: اگر نگاهی به روزنامه جمهوری اسلامی مورخ 29 تیرماه سال 1368 بیندازید می‌بینید در آن سال هم مدیر عامل وقت خودروسازی داخلی، آقای تورج منصورچی را به خاطر گران کردن خودرو و سوءاستفاده از حواله‌های دولتی، خارج کردن ارز از کشور، فروش خودرو به قیمت آزاد ولطمه زدن به پول رایج کشور و ایجاد تورم و سوءاستفاده کلان و انجام معاملات ربوی و همچنین ایجاد سیستم دلالان فروش خودرو و تحویل خودرو خارج از نوبت محاکه کردند.یعنی از سال 68 هیمن بساط تاکنون بوده و هنوز هم هست. دادفر با بیان این که ما هی دور باطل می‌زنیم، گفت: یک جای کار ایراد دارد و آن این است که دولت باید پایش را از صنعت خودروسازی بیرون بکشد و تمام مفاسد این صنعت به خاطر دولتی بودن آن است.