هرچه سریع‌تر لوایح FATF تصویب شود

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ارایه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه ای برای تصمیم گیران کشور،‌ گفت: خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران قوا و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری  در جلسه هم اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با تاکید بر اینکه حل مسائل کشور راهکار بیرونی ندارد و راه حل همه مشکلات در داخل کشور است، گفت: راه برون رفت از مسائل اقتصادی ایران این است که از ظرفیت‌های داخلی کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم و این همان چیزی است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است. البته اقتصاد کشور حتماً باید بتواند با جهان تعامل داشته باشد وگرنه اقتصادی که نتواند با جهان تعامل داشته باشد حبس می‌شود و دچار شکست و فروپاشی خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق امری بی سابقه است و قطعاً‌ در تاریخ به ثبت خواهد رسید، خاطر نشان کرد: کشور قدرتمندی مانند آمریکا یک کشتی نفتی را به بهانه انتقال نفت به سوریه توقیف می‌کند که اساساً انتقال یک چنین محموله به کشور دیگر ارتباطی با آنها ندارد و از نظر قوانین بین المللی صلاحیت دخالت در این زمینه را نیز ندارند.
وی افزود: پس از رفع توقیف این کشتی دولت آمریکا به ناخدای این نفتکش ایمیل می‌زند که در مقابل پرداخت مبلغی پول، نفتکش را به بندری در یکی از کشورهای مورد نظر آمریکا منتقل کند که ناخدای کشتی با وجود آنکه ملیت هندی داشت این وعده را نپذیرفت و پس از آن تیم جدیدی از کشور ما اعزام شد تا هدایت کشتی را بر عهده بگیرد.


وی همچنین با اشاره به اعمال فشار و تحریم آمریکا بر صنایع مهم کشور نظیر خودرو و اخلال در صادرات محصولات ارز آور نظیر پتروشیمی، فولاد و مس گفت: همه این فشارها و تحریم‌ها باعث شد که اقتصاد کشور قدری با مشکل و تلاطم مواجه شد اما خوشبختانه امروز آرامش به کشور بازگشته است.
جهانگیری تصریح کرد: معتقدم که نظام، دولت و مجموعه مدیریتی کشور در سال 97 و 98 برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا عاقلانه ترین و مهمترین تدابیر را به کار گرفتند و همین باعث شدکه محاسبات و پیش بینی‌های آمریکا مبنی بر اینکه ایران قادر نخواهد بود جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را برگزار کند، نقش بر آب شد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به انتقادهای گسترده به ارز 4200 تومانی برای برخی اقلام و کالاهای ضروری خاطر نشان کرد: تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد مورد تایید همه ارکان نظام بود اما عده ای که به دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند بارها در رسانه‌ها تیتر زدند که 18 میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک بار هم توضیح ندادند که استدلالشان چیست؟
جهانگیری تصریح کرد: کسانی که ارز 4200 تومانی را زیر سوال می‌برند و می‌گویند که دولت منابع کشور را به باد داده همان کسانی هستند که در مقطعی 22 میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که 22 میلیارد دلار چه شد؟
جهانگیری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به موضوعات مطرح شده در سخنان تعدادی از حاضران،‌ گفت: فروش نفت کشور با وجود تلاش آمریکاییها برای به صفر رساندن آن متوقف نشده است اما بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت که در بودجه پیش بینی شده بود محقق نخواهد شد که با برنامه ریزی به دنبال راه‌های جایگزین هستیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ارایه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه ای برای تصمیم گیران کشور،‌ گفت: خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT  در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را تصویب کند.
وی ادامه داد: نمی‌توان دست و پای فردی را بست و از او خواست تا در دریا شنا کند. اما آنها می‌دانند که مدیران کشور با وجود تگناها این کار ناممکن را شدنی می‌کنند زیرا یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تربیت مدیرانی در بخش‌های مختلف است که دل در گرو کشور دارند مدیرانی که اگر می‌خواستند می‌توانستند با چندین برابر حقوق و دستمزد در کشورهای اروپایی و آمریکا فعالیت کنند.