سخنگوی قوه قضائیه: بعد از «زم» کسی دستگیر نشده است؛ به یکدیگر اتهام نزنید

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی‌جهت گمانه‌زنی نشود. توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در دوازدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم پرونده زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شده است؟ گفت: در این پرونده حکم بدوی صادر شده و منتهی به محکومیت شده و محکومیت سنگین است.
وی افزود: از آنجا که پرونده جزو پرونده‌های عادی بود و جزو پرونده‌های ویژه اقتصادی دادگاه انقلاب نبود و قطعیت نیافته، از بیان جزئیات معذوریم. ان‌شاءالله با قطعی شدن حکم توسط دیوان عالی اطلاع‌رسانی می‌شود.
اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در فضای مجازی ادعاهایی مطرح شده که افرادی از ریاست جمهوری و قوه قضائیه با روح‌الله زم و آمدنیوز در ارتباط بودند و دستگیر شدند، ‌ آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: لازم است بار دیگر از این اقدام هوشمندانه، دقیق، اطلاعاتی و عملیات فریبی که سربازان گمنام امام زمان‌(عج) در سازمان اطلاعات سپاه انجام دادند تشکر کنم.


وی خاطرنشان کرد: تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی‌جهت گمانه‌زنی نشود. توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اجازه بدهید دستگاه‌های امنیتی و قضایی بررسی دقیق خود را انجام دهند. البته ما اطلاعات ذی‌قیمتی در این حوزه به دست آوردیم، اما بعد از دستگیری زم هیچ دستگیری جدیدی انجام نشده است.
وی یادآور شد: قبلا در بخش‌هایی که اطلاع‌رسانی شد و مستند ایستگاه پایانی دروغ پخش شد، افرادی در آن فرآیند دستگیر شده بودند و قبل از این قصه رسیدگی و محکوم شدند، اما در برهه اخیر دستگیری جدید نداشتیم.
اسماعیلی گفت: به همه فریب‌خوردگان در داخل و خارج کشور که با اعتماد به سرویس‌های بیگانه و اعتماد به دشمن اقداماتی را علیه مردم و کشور و نظام انجام می‌دهند و به دول خارجی دلگرم هستند، توصیه می‌کنم که آنها از این قصه درس عبرت بگیرند و بدانند سرویس‌های بیگانه قابل اعتماد نیستند. ما ثابت کردیم که در هوا پهپاد دشمن را شناسایی و پهپاد رادار گریز را تحت تعقیب قرار می‌دهیم و خود سرویس‌ها را مدیریت می‌کنیم، ‌ بنابراین با ریسمان پوسیده دول خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آنها خود را به چاه نیندازند و به فکر بازگشت به آغوش ملت و کشور باشند و‌الا در آینده‌ای نه چندان دور سرنوشتی مشابه روح‌الله زم در انتظار آنهاست، این بزرگ آنها بود که به دام افتاد.
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم پرونده شهرام جزایری صادر شده است؟ گفت: در پرونده جدید شهرام جزایری حکم قطعی صادر و نهایی شده است و نامبرده به جهت کلاهبرداری به‌ ۷ سال حبس محکوم و قطعی شده و در حال تحمل حبس است. البته علاوه بر آن محکومیت جزای نقدی هم دارد.
وی افزود: نامبرده یک محکومیت ۶ ماه حبس هم دارد ولی به جهت اشد مجازات حکم ۷ سال حبس او قطعی شده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی در‌خصوص ورود قوه قضائیه به حادثه لردگان گفت: اولا دولت ورود پیدا کرده و بررسی‌های کارشناسانه‌ای در رابطه با علل این پدیده انجام می‌دهد و بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده با پیشرفت علم این بیماری قابل علاج است.
وی افزود: به موازات دولت، قوه قضائیه هم تیمی از پزشکی قانونی را برای علت حادثه مامور کرده است و هنوز گزارش تیم پزشکی ما تکمیل نشده است. فردی که در این قضیه ابتدا بازداشت شده بود آزاد شده است و علت بازداشتش شکایت افراد بود. بعد از شکایت پرونده تشکیل شد و نهایتا با صدور تامین آزاد شد. تعدادی از کسانی که در خرم‌آباد اقدامات خرابکارانه‌ای انجام دادند هم آزاد شدند. گفته شد که یکی از منسوبان رژیم طاغوت بازداشت شده که اصل خبر و بازداشتش درست بود ولی نمی‌دانم آزاد شده است یا خیر؟
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون و اینکه او قبل از ورود به اوین اعتراضی داشته مبنی بر ادعای شنود دفتر ریاست جمهوری و دو نفر دیگر که در پرونده بوده‌اند، گفت: حکم پرونده صادر و در حال اجرا است. در فرآیند قضایی داشتن نسبت خانوادگی با اشخاص و مقامات و تشکیلات و احزاب رسمی و قانونی کشور نه امتیاز است و نه مانع برای رسیدگی قضایی.
وی افزود: در این پرونده از حیث دلایل و مدارک از منظر قضات رسیدگی کننده به پرونده تا امروز در مراحل مختلف در دادسرا و دادگاه بدوی و تجدیدنظر و اعمال ماده ۴۷۷، حدود ۱۰ نفر قاضی روی آن کار کرده و رای و نظر قضایی دادند. هم دلایل کافی وجود دارد و هم برخی متهمان اقرار دارند و هم مستندات مکتوب در رابطه با اعمال مجرمانه و هم مستندات قانونی وجود دارد و براین اساس رای صادر شده و فارغ از هرگونه شائبه بوده است.
وی افزود: این پرونده متهمان متعدد داشته و شاید مردم و به تبع شما نسبت به برخی افراد حساسیت دارید زیرا ما امروز متهم و پرونده و زندانی زیاد داریم ولی مورد سوال شما نیست. عدد متهمان در پرونده بیش از اینها است و پرونده برخی متهمان در این رابطه در دادسرا مفتوح است و هنوز به دادگاه نیامده است.‌‌
وی افزود: در این پرونده نسبت به ۷ نفر دادگاه بدوی رای صادر کرد. دادگاه بدوی برای ۲ نفر از این ۷ نفر حکم برائت صادر و ۵ نفر‌ را محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر نیز یک نفر از این ۵ نفر را که دادگاه بدوی محکوم کرده بود حکم برائت برایش صادر کرد و حکم ۴ نفر دیگر را تایید کرد و در این تایید، حکم دو نفر را بدون هیچ‌گونه تغییری تایید و حکم یک نفر را به صورت کامل تعلیق و حکم فریدون را تقلیل داد.
وی یادآور شد: متهمان دیگری در پرونده بودند و کسانی هستند که هنوز محاکمه نشدند و کسانی هم تبرئه و کسانی هم محکوم شدند.
سایر اخبار این روزنامه
پای آگهی‌های بازرگانی از شبکه «کودک» بریده شد کودکان منهای تبلیغات جلال خوش‌چهره نسل جوان خاورمیانه موافقان و مخالفان طرح 9 ساله استقلال شهرری چه می‌گویند؟ دو روی سکه جدایی ری از تهران «ابتکار» تاثیر طرح مسکن ملی بر بازار مسکن را بررسی می‌کند تکرار طرح‌های تکراری! سخنگوی قوه قضائیه: بعد از «زم» کسی دستگیر نشده است؛ به یکدیگر اتهام نزنید جهانگیری: لوایح FATF در جلسه سران سه قوه تصویب شده و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است بنیامین نتانیاهو فرمان تشکیل دولت را به رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند نتانیاهو در آخر خط رئیس‌جمهوری: اخذ مالیات باید همراه با شفافیت باشد سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با آناتولی: آماده گفت‌و‌گوی دو‌جانبه یا چند‌جانبه با عربستان هستیم وزیر ارتباطات اعلام کرد‌ بازگشت ۲۶ میلیارد تومان به زائران اربعین وزیر کشاورزی: گوشت ۲ دلاری یا ۳۰ هزار تومانی وجود ندارد اعتبار آمریکا گروگان اظهارنظرهای متناقض ترامپ