ارتش و سپاه دو برادرند که خواب را از چشم دشمنان گرفته‌اند

مهدی امامقلی24 مهرماه، سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بهانه‌ای را فراهم آورد تا در خصوص رویکرد و عملکرد این سازمان موفق با حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی به گفت‌و‌گو بنشینیم. او که بیش از 30 سال از خدمت خود را در ارتش گذرانده، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ سازمانی که به گفته حجت‌الاسلام محمدحسنی 40 ساله شده و یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح کشورمان است. وی در بخشی از مصاحبه، موبایلش را از جیبش درآورد تا ویدئویی را نشانم دهد که در آن یک سرباز با ادبیاتی حماسی در حال رجزخوانی برای دشمنان است. حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی که پیش از انقلاب جزو سخنرانان فعال و مبارز  علیه رژیم منحوس پهلوی بوده، با شور و حال خاصی از قوت و قدرت روزافزون ارتش و آمادگی صددرصدی این بخش مهم از نیروهای مسلح کشورمان سخن می‌گوید و معتقد است که حذف دشمنان برای جمهوری اسلامی کار سختی نبوده و نخواهد بود.
ازنظر حجت‌الاسلام محمدحسنی، هر دو نیروی ارتش و سپاه دو لبه تیز یک ذوالفقارند در دستان ولایت. او با بیان اینکه «ارتش و سپاه دو برادرند که خواب را از چشم دشمنان گرفته‌اند» می‌گوید «این دو نیرو برای زدن شاهرگ بدخواهان نظام در بهترین حالت همبستگی و هم‌افزایی قرار دارند». آنچه در پی می‌آید ماحصل این
گفت‌‌وگوست.کیهان: برای آغاز گفتگو و به مناسبت سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌طور مختصر از ضرورت و فلسفه تأسیس سازمان برایمان بگویید.
- بسم‌الله الرحمن الرحیم. انقلاب اسلامی ایران از 40 سالگی خود عبور کرده و سازمان عقیدتی سیاسی هم تقریباً 40 ساله شده است. تأسیس سازمان به پیشنهاد حضرت آقا (زمانی که نماینده امام (ره) در وزارت دفاع بودند) و تصویب و تأیید حضرت امام خمینی(ره) بود. این ابتکار در ارتش جمهوری اسلامی با نخستین حکم صادره حضرت امام (ره) برای ریاست اداره عقیدتی سیاسی ارتش عینیت پیدا کرد؛ زمانی که امام (ره) آقای حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی را به ریاست اداره سیاسی ـ ایدئولوژیک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند و در آن حکم انتصاب بر «مکتبی کردن ارتش در تمام زمینه‌ها و قسمت‌ها» تأکید کردند. خب، تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و البته ارتش هم در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش مهمی داشت- این را همیشه گفته‌ام که دقت کنیم ارتش ما مسلمان بوده و خاستگاه ارتش ما هم همین مردم مسلمان بوده است- اما همان‌طور که شما هم می‌دانید در دوره طاغوتی که تحت تأثیر فرهنگ استعماری بود بخش‌های قابل‌توجهی از همین ارتشِ مسلمانِ ما تحت تأثیر فرهنگ رژیم منحوس گذشته، دست‌کاری و تخریب شده بود. فلذا نیاز به ترمیم و بازسازی و همین‌طور تقویت باورهای دینی آن‌هم مطابق با ارزش‌های اسلامی و انقلابی بود و سازمان عقیدتی سیاسی برای تحقق همین منظور تأسیس شد. در مقدمه و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر «ارتش مکتبی و اسلامی» اشاره شده است.


 بنا بر همین دلایل و ضرورت‌ها بود که امام‌(ره) در نخستین حکم انتصابی به ««مکتبی کردن ارتش» اشاره کردند. علاوه بر کارکنان و خانواده‌های ارتشی، بخش قابل‌توجهی از جوانان ما دوره سربازی‌شان را در ارتش سپری می‌کنند. ضرورت تأسیس این سازمان هم، همان‌طور که در قوانین موضوعه آمده است ترویج، تبلیغ و نهادینه‌سازی موضوعات دینی در میان کارکنان ارتش و خانواده‌های آن‌ها است.
کیهان: این نقش «مکتبی کردن ارتش» که امام(ره) به آن تأکید و شما هم به آن اشاره کردید، چقدر محقق شده است؟
- خوشبختانه امروز ما از یک ارتش صد درصد مکتبی برخورداریم. اصلاً 99 درصد هم در حق ارتش جفاست. حضرت آقا در دیدار با فرماندهان ارتش که فروردین ماه امسال به مناسبت روز ارتش خدمتشان شرفیاب شده بودیم و بنده هم افتخار حضور داشتم، ارتش را ارتشی «مکتبی» و «نمایشگاهی از ارزش‌های اسلامی» عنوان کردند و فرمودند که امروز ارتش از هرروز دیگر «متدین‌تر» و «کارآمدتر» است و در یک جمله دیگری فرمودند که «بحمدالله زمام ارتش در دست نیروهای متدین و انقلابی است.»
کیهان: در همان دیدار فروردین‌ماه که اشاره کردید، حضرت آقا به نقش ارتش در مدیریت بحران سیل فروردین‌ماه و شعار «ارتش فدای ملت» هم اشاره کردند. اساساً وظایف و مأموریت‌های ارتش به‌ویژه کارکرد آن در فعالیت‌های جهادی و یا در مدیریت بحران‌های اجتماعی چگونه بوده است؟
- در قانون اساسی کشور به‌ویژه در اصول 143 و 147، چهار مأموریت اساسی برای ارتش تعریف شده است.‌ پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و اصل نظام جمهوری اسلامی کشور و همچنین کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی یا به عبارتی امدادرسانی و مردم یاری.
در خصوص پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی به این بسنده می‌کنم که بنده تاریخچه قراردادهای ننگینی که در آن‌ها بخش‌هایی از ایران جدا شده و به دشمنان واگذار شده است- آن‌هم در قالب قراردادها و امتیازهای استعماری- را دقیق مطالعه کرده‌ام. اگر می‌دانستم کار به اینجا می‌کشد برخی اسناد را می‌آوردم تا عمق ماجرا و کارنامه عملکرد ارتش مکتبی جمهوری اسلامی ایران مشخص شود. انسان، این‌ها را که مرور می‌کند واقعاً گریه‌اش می‌گیرد. شما فکر می‌کنید که در طاغوت‌های قبل از انقلاب اسلامی چقدر از پیکره سرزمینی و جغرافیایی ما واگذار شده؟ من عرض می‌کنم که در 200 سال منتهی انقلاب اسلامی، 3 میلیون و نیم کیلومترمربع از کشور ما به این‌وآن واگذار شده است که آخرینش هم همین بحرین بود. وقتی به مسئولان وابسته و سرسپرده به غرب آن زمان گفتند که چرا بحرین را واگذار کردید پاسخ مسخره‌ای دادند و گفتند که بحرین دختر ایران بود و ما شوهرش دادیم! 3/5 میلیون کیلومتر یعنی بیش از 2 برابر مساحت کشور فعلی‌مان که برخی از این بخش‌های جداشده از خاک کشور ما، الآن خودشان در حد یک کشور
بزرگ هستند.
کیهان: و این در حالی است که وسعت سرزمینی یکی از مؤلفه‌های مثبت برای یک کشور و حکومت است.
- بله، شما الآن ببینید که یکی از دلایلی که آمریکا و برخی کشورها، خودشان را دست برتر می‌دانند همین وسعت سرزمینی است. مؤلفه‌ای که یکی از عوامل برترساز است اما زمامداران بی‌عرضه و ترسوی طاغوت‌ها بخش‌هایی از سرزمین کشورمان را به ثمن بخس دادند. اگر ارتش آن زمان، مکتبی بود و برایشان تمامیت سرزمینی و استقلال مهم بود چنین وضعیتی نداشتیم.
کیهان: در همان دیدار فروردین‌ماه، رهبر انقلاب هم اشاره کردند که «افرادی که همواره عادت به تحقیر ملت و تکریم خائنان دارند، مدام از ارتش مدرن رضاخان دم می‌زنند، درحالی‌که آن ارتش به‌اصطلاح مدرن، حتی یک روز نتوانست در مقابل هجوم بیگانگان دوام بیاورد، اما ارتش مقتدر جمهوری اسلامی هشت سال در یک جنگ منظم، مقاومت و ایستادگی کرد و امروز نیز دانش، تجربه، روحیه، توانایی، تدین و امانت‌داری ارتش بیش از گذشته و مایه افتخار است.»
- بنده این نکته مهمی که حضرت آقا تأکید فرمودند را به عینه لمس کرده‌ام؛ در یکجا اشک امیر ارتشی را دیدم که هر وقت به یادم می‌افتد به خودم می‌بالم که امیر ارتش ما این‌جوری است؛ در پادگان تیپ 37 زرهی شیراز، امیر حمیدی که 8 سال در جنگ بود در زمان تودیع خود گفت: «بنده دارم از ارتش خداحافظی می‌کنم اما یک افتخار را با خودم می‌برم و آن این است که بنده 8 سال جنگیدم و یک سانتی‌متر از کشورم را ندادم و این را از برکت مدیریت عالی و متعالی و اقتدارآفرین ولی‌فقیهی به نام امام دارم که حتی 1 روز دانشگاه جنگ را ندیده اما بیشتر از همه جنگ را می‌فهمید.» این ارتش مکتبی است که آقا اشاره کردند نه آن ارتش پهلوی. حفظ استقلال و تمامیت ارضی که در قانون اساسی هم آمده فقط از ارتش مکتبی برمی‌آید. بنده دو هفته پیش در یکی از بازدیدهای منطقه‌ای و برای دیدن نیروهای ارتشی به مرزها رفتم. در سراسر مرزهای غربی و شرقی که به ملاقات نیروها و همکارانمان می‌رفتم بالاتفاق در موارد متعدد به بنده  می‌گفتند که «شما سلام ما را به آقا برسانید و بگویید که خاطرتان از مرز جمع باشد.»
کارکرد و نقش ارتش در اینجاست که بااینکه دورتادور ما در منطقه آتش جنگ است اما ایران کانون امنیت است و این از برکت همین ارتش مکتبی و انقلابی است.
کیهان: در خصوص سایر کارکردها که اشاره شد، چطور؟
- بحث دیگر در مورد امداد و نجات در بحران‌های اجتماعی است. این تعبیر و جمله مردم زلزله‌زده سر پل ذهاب است که عرض می‌کنم؛ زلزله‌ای که تقریباً 30 ثانیه طول کشیده بود و متأسفانه خسارت‌های زیادی در پی داشت. آن‌ها می‌گفتند که «ارتش با زلزله بالای سرِ ما بود». یعنی عملکرد ارتش این‌گونه بود. البته نیروهای سپاه هم با قدرت و آمادگی کاملی حضور داشتند. حضرت آقا در همان 28 فروردین فرمودند که من خبر دارم که در سیل گلستان، ارتش قبل از ستاد بحران به داد مردم رسید. [در سیل اخیر، نیروهای مسلح با همه وجود و امکاناتِ در اختیارشان به کمک مردم شتافتند، به‌طوری‌که در استان گلستان، ارتش حتی قبل از حضور ستاد مدیریت بحران، در محل حادثه حاضر شد.]
شما در وقایع سیل فروردین‌ماه آن ویدئو را دیدید که چطور در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شد و در آن یک سرهنگ ارتش خم شده بود تا پیرمردی پایش را روی دوش او بگذارد و بتواند سوار کامیون شود که آقا هم در همان دیدار گفتند این‌ها جلوه‌هایی از صداقت ارتش در بیان شعار «ارتش فدای ملت» است. امدادرسانی ارتش جمهوری اسلامی در مناطق سیل‌زده در قالب ۲۱ یگان عمده و تخصصی صورت گرفت؛ این کارکرد ارتش در داخل است که در بحران‌های اجتماعی ارتش در کنار مردم است.
در مثال حادثه دنا (سقوط هواپیمای شرکت هوایی آسمان و مرگ 66 مسافر در زمستان 96) که تکاوران ارتش تا 24 ساعت در دمای 40 درجه زیر سفر حضور داشتند، نیز از همین مأموریت‌ها و وظایف امدادی است.
کیهان: در طول این سال‌ها که حدود 30 سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران چه کار کرده؟ آیا آن آمادگی‌های جبهه و جهاد وجود دارد؟ نقش سازمان در این سال‌ها چه بوده است؟
- شما فرمودید که جنگ تمام شده، اما جنگ برای ملت تمام شده است نه برای نیروهای مسلح. معتقدیم که جنگ ادامه دارد و یک نیروی نظامی و ارتشیِ مکتبی همواره در حالت آماده‌باش است. الآن شما مدافعان حرم را ببینید که ترکیبی از ارتش و سپاه است. جنگ نه برای سپاه تمام شده و نه برای ارتش. آن آمادگی و جهاد و روحیه انقلابی که گفتید و به آن‌هم اشاره کردیم هنوز که هنوز است بر فضای نیروهای مسلح ما حاکم است. علاوه بر آن وضعیت «آماده‌باش» و تولید «امنیت پایدار»، اقدامات آموزشی نیروهای مسلح و همچنین خودکفایی ارتش در حوزه صنایع و تجهیزات نظامی یکی از عملکردهای این نیرو است. شما ببینید وقتی‌که پهپاد آن‌ها را می‌زنیم، یا کشتی آن‌ها را توقیف می‌کنیم و آن‌ها دست از پا خطا نمی‌کنند این به خاطر وجود یک آمادگی و عقبه قوی نظامی است که ارتش در کنار سپاه، نقش مهمی در آن عقبه نظامی دارد.
کیهان: در حکم انتصابی که حضرت آقا برای جنابعالی صادر فرموده‌اند بر «ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده آنان» تأکید شده است. سازمان عقیدتی سیاسی در این خصوص چه عملکرد و برنامه‌هایی داشته است؟
- ماده 14 قانون آجا، وظایف و مأموریت سازمان عقیدتی سیاسی را تعریف کرده است. حضرت آقا هم در همان راستا، سه محور کلیدی را از ما خواسته‌اند؛ یکی، «ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی آحاد کارکنان»، دیگری هم «تعامل اثربخش با سامانه فرماندهی» و سومی «افزایش صمیمیت بین ارتش و سایر نیروهای مسلح»
بعدازآنکه بنده مفتخر به حکم حضرت آقا شدم، برای عملیاتی کردن این محورها اتاق اندیشه‌ورزی را تشکیل دادیم. در مورد محور اول خروجی این اتاق اندیشه ورزی، 16 طرح فرهنگی «مصباح» شد. طرح‌هایی که درواقع قطب‌نمای فرهنگی سازمان و چراغ راه است و به هر یگانی که وارد شوید از صدر تا سرپنجه این طرح‌ها با تدوین شرح وظایف، در حال عملیاتی شدن هستند.
کیهان: چه‌کارهایی در قالب همین طرح‌ها انجام گرفته است؟
- یکی از اقدامات که شاه‌کلید همین طرح‌های مصباح است، بحث «قرآن و فعالیت‌های قرآنی» است. در حال حاضر ما 12 هزار و 222 نفر حافظ قرآن و هزاران نفر نیروی ارتشی فعال در حوزه مفاهیم قرآنی داریم. این را هم اضافه کنم که سه‌شنبه‌های هر هفته، یک ساعتِ اول در کل ارتش، «کلاس‌های قرآن» برگزار می‌شود؛ چیزی در حدود 700 کلاس قرآن که مبلغین و نیروهای سازمان، متصدی این امور هستند. یا مثلاً ما «صبحگاه‌های فرهنگی دینی» داریم که در قالب سخنرانی، ارتقای بصیرت و آگاه‌سازی‌های سیاسی به‌ویژه در حوزه اخبار و تحولات منطقه و جهان و همچنین تعلیمات و تبیین‌های دینی و مناسبتی هم مدنظر قرار می‌گیرد. علاوه بر آن‌ها، «اساتید و مبلغین» دینی و انقلابی در حوزه‌های مربوطه به یگان‌ها اعزام می‌شوند و همچنین برای یگان‌های کل کشور در قالب اردوهای تشکیلاتی و تربیتی در قم و مشهد «دوره‌های بصیرت افزایی» برگزار شده است؛ مثلاً در سال 97 بیش از 180 هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. این را هم اضافه کنم که در موضوع معنویت افزایی که امام راحل یک جایی فرمودند که «اگر بروید ارتش، می‌بینید که مثلاً به مسجد رفته‌اید»، در کل ارتش روزانه حدوداً یک هزار «نماز جماعت» برگزار می‌شود. جالب است بدانید که برابر اعلام شورای توسعه قرآنی، ما در مقایسه با سایر سازمان‌های فعال قرآنی جزو 5 سازمان برتر هستیم. یا مثلاً نهاد کتابخانه‌های کشور، رتبه اول کتاب‌خوانی را به خانواده‌های ارتشی اعطا کرده است. در کنار این‌ها ما نشریات و مجلاتی مانند «صف»، «سرباز» و «ذوالفقار» را داریم که برای پر کردن خلأهای معرفتی، معنوی و سیاسی برای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها، بخشی از فعالیت‌های سازمان را به خود اختصاص می‌دهد. امسال در جریان اشراف، همین مجله «صف» ما مقام برتر را در میان نیروهای مسلح به دست آورده است.
کیهان: با این توصیفاتی که فرمودید، ارتش ما واقعاً مظلوم است به‌ویژه اینکه این فعالیت‌ها و آمادگی‌ها را در بوق و کرنا هم نکرده است.
- اتفاقاً چند روز پیش در جلسه با مراجع و آیات عظام وقتی گزارش اقدامات سازمان را اعلام می‌کردم، برخی می‌فرمودند که با این گزارش‌ها تحولی در جلسه ایجاد کردید و چرا جلوه‌های معنویت را نمی‌گویند! واقعیت این است که ارتش ازاین‌جهت مظلوم است چراکه همواره سعی کرده بیشتر به رزمش بپردازد تا به تبلیغات و در بوق و کرنا کردن. درواقع رسم ارتش، رزم است؛ به عبارتی ارتقای توان رزمی برای تقویت و پیگیری همان 4 مأموریت که عرض کردم.
کیهان: دشمن همواره درصدد اختلاف‌افکنی و مخدوش‌سازی وجهه نیروهای مسلح کشورمان در افکار عمومی بوده است. به‌ویژه که آن‌ها همواره سعی کرده‌اند در میان نیروهای مسلح به‌ویژه بین سپاه و ارتش اختلاف‌افکنی کنند. از شگردهای تبلیغاتی آن‌ها و خنثی کردن این تفرقه‌افکنی‌ها برایمان بگویید. مواردی که نمایش وحدت بین نیروهای مسلح (مشخصاً ارتش و سپاه) بوده و همچنین اینکه برای این تقویت این مسئله، چه تدبیرها و تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
- ارتش و سپاه در شرایط کنونی در بهترین حالت همبستگی و هم‌افزایی و به عبارتی همدلی حقیقی دارند. این دو نیرو که خواب را از چشم دشمنان گرفته‌اند، با همدیگر برادرند و خود را فرزندان نظام و رهبری می‌دانند و تعامل اثربخشی بین فرماندهان خردمند هر دو نیرو وجود دارد. امروز، ارتش و سپاه برای زدن شاهرگ بدخواهان نظام، دو لبه تیز تیغ ذوالفقارند در دستان ولایت. امیر سرلشگر موسوی فرمانده محترم کل ارتش در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه افسری امام علی (ع) در محضر حضرت آقا گفتند که ارتش و سپاه دست از دست یکدیگر درنخواهند آورد تا اینکه رژیم صهیونیستی به‌طور کامل نابود شوند؛ این حرف‌ها بارها در بین فرماندهان دو نیروی سپاه و ارتش رد و بدل شده است؛ این موضع ارتش در خصوص اتحاد با سپاه پاسداران است. سپاه هم انصافاً همین لطف را نسبت به ارتش دارند. جالب است بدانید در همایش سراسری که اخیراً فرماندهان سپاه داشتند و ویژه سپاه پاسداران بود، امیر موسوی، فرمانده کل ارتش دعوت شد و در آن همایش سخنرانی کرد. این ازلحاظ نظامی و راهبردی بسیار مهم است و نمونه کوچکی از این ارتباطات و افزایش صمیمیت بین ارتش و سپاه است. این پیامش به دشمن این بود که به کوری دشمنان نظام که دنبال ایجاد اختلاف هستند، ارتش و سپاه باهم یکی هستند. علاوه بر آن، همایش‌های مشترک داریم که این افزایش صمیمیت در آن‌ها ظهور و بروز دارد.
کیهان: بعد از گذشت 40 سال از حیات نظام اسلامی، اولویت‌ها و مأموریت‌های نوین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- در این خصوص یکی همان انتظارات و مطالبات رهبری و تحقق همان طرح‌ها و برنامه‌هایی است که عرض کردم؛ همچنان اولویت ما قرآن محوری و افزایش بصیرت است. همچنین در خصوص بیانیه گام دوم و تحقق وظایفی که بر عهده خود می‌دانیم نیز برنامه‌هایی داشته و داریم. همین روز گذشته اولین همایش را در خصوص گام دوم انقلاب داشتیم که در آن از یک کتاب هم رونمایی شد. به قول حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، سازمان عقیدتی سیاسی آجا، پیشتاز و اولین سازمان نظامی در تبیین بیانیه گام دوم است. موارد دیگر که دستور کار خود قرار داده‌ایم، ارتقای سواد رسانه‌ای و استفاده از بستر مجازی در تبلیغ مسائل دینی و همچنین چابک‌سازی در سازمان است.
کیهان: با آرزوی توفیق روزافزون در برنامه‌ها و اولویت‌ها، از اینکه وقتتان را در اختیار کیهان گذاشتید، سپاسگزاریم.
- من هم از شما تشکر می‌کنم.