یک ایران قوی چندان خوشایند ما نیست اما اجتناب‌ناپذیر است

مقاومت همیشه جواب می‌دهد و درخت مقاومت همواره میوه‌های شیرینی به بار می‌آورد. نتیجه سر تسلیم فرود آوردن در برابر سلطه‌جویان عالم را باید در لحن ‌ترامپ جست‌وجو کرد وقتی از آل‌سعود سخن می‌گوید. زمانی نه چندان دور سخن از تهدید ایران به حمله نظامی ‌بود اما نتیجه مقاومت آن شده که به تدریج شاهد تغییر دیدگاه در غرب خواهیم بود و طلیعه این تغییر دیدگاه را در تحلیل‌های رسانه‌های غربی می‌توان مشاهده کرد.
«بالتیمورسان»، پرتیراژترین روزنامه ایالت مریلند آمریکا در مطلبی به قلم «جان کریسپ» ستون‌نویس خود، استفاده از گزینه‌های نظامی ‌را در خاورمیانه بسیار دشوار خواند و نوشت زمان آن است تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفع شود.
به گزارش الف، در بخشی از این یادداشت آمده است: «چندین سال است که می‌گویم ایران تنها قدرت خاورمیانه است که به احتمال بسیار قوی می‌تواند ثبات نسبی در منطقه برقرار کند. آمریکا چندین دهه برای این منظور [ایجاد نظم مورد نظر کاخ سفید] تلاش کرده ‌اما شکست خورده است. اکنون مأموریت ناقص رئیس‌جمهور ‌ترامپ در شمال سوریه و بیان آرزوی خروج کامل از خاورمیانه سبب شده است تمام آنچه که اعتبار و نفوذ احتمالی مورد استفاده آمریکا در گذشته بوده، از بین برود.»
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «به عبارت دیگر، سرمایه‌های ما در خاورمیانه محدود است که عمدتاً از دو عنصر تشکیل شده است: تهدید توان نظامی ‌و تحریم‌های ناشی از «فشار حداکثری» که در حال فلج کردن اقتصاد ایران است. همان‌طور که مشخص شده، استفاده منطقی از قدرت نظامی ‌در خاورمیانه بسیار دشوار است؛ تبعات ناخواسته جنگ معمولا بیشتر از قابلیت آن در حل مشکلات است. لذا زمان آن فرا رسیده است که از آخرین سرمایه خود یعنی توافق با ایران استفاده کنیم؛ تا در خاورمیانه ثبات برقرار کرده و همچنین به تنش‌زدایی بین دو قدرت فرقه‌ای منطقه منجر شود: شیعیان (ایران) و اهل تسنن (عربستان).»


این روزنامه افزوده است: «چنین توافقی هژمونی ایران را بر مناطق عمدتاً شیعه خاورمیانه از تهران تا دمشق به رسمیت می‌شناسد، یعنی نوعی جدید از «شبه خلیفه‌گری» تحت نفوذ تهران. این نتیجه شاید بهترین انتظاری نباشد که می‌توانیم تصور کنیم، اما از آنجایی که ما توانایی خود را برای کنترل خاورمیانه از دست داده‌ایم، وقت آن رسیده است تا واقعیات کنونی را بپذیریم.»
این نوشتار در پایان خاطرنشان کرده است: «شاید یک ایران قوی، چندان خوشایند نباشد اما اجتناب‌ناپذیر است. از طرف دیگر، ایران در میان کشورهای منطقه، قدیمی‌ترین گرایش را به دمکراسی دارد، سنتی که در پادشاهی عربستان سعودی هیچ خبری از آن نیست. جمعیت بسیار زیادی از ایرانی‌ها پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند که خواهان تعادل و امروزی شدن هستند، خواسته‌ای که تحت «فشار حداکثری» هرگز محقق نخواهد شد. در هر حال، جنگ آمریکا برای اعمال نفوذ در خاورمیانه، در سال 2003 که به عراق حمله کردیم، شکست خورد. ایران برنده آن جنگ بود. اقدامات اخیر‌ ترامپ نیز این پیروزی را برای ایران مستحکم‌تر کرد. این شاید نتیجه‌ای نباشد که ما بخواهیم، اما نتیجه‌ای است که در دست داریم. ما می‌توانستیم بسیار بدتر عمل کنیم، و در حقیقیت بدترین‌ها را داریم. زمان مذاکره با ایران است.»
قدرت ایران در تغییر توازن قدرت
«ایتان ‌بن‌الیاهو» فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل طی یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به توانمندی‌های ایران در زمینه فناوری ‌اشاره کرد و نوشت که ایران قوی‌تر شده است. در مقدمه این گزارش این‌گونه نوشته شد که توانمندی‌های ایران و نائبان مختلف این کشور به سطحی رسیده است که هم‌اکنون قادر به تغییر توازن قدرت در سراسر جهان هستند.
به گزارش فارس، این روزنامه صهیونیستی سپس به عملیات حمله تلافی‌جویانه 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) ارتش یمن به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عربستان سعودی ‌اشاره کرد و نوشت که این حمله از چندین زاویه، یک موفقیت عملیاتی آشکار به حساب می‌آید. این گزارش سپس در توضیح موفقیت‌آمیز بودن عملیات حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان نوشت، سعودی‌ها به قدری دیر متوجه این حمله شدند که نتوانستند مانع آن شوند.
این نوشتار ادامه می‌دهد که تصاویری که پس از حادثه حمله به تأسیسات نفتی عربستان منتشر شد، نمایانگر دقیق بودن این حملات بوده است. این روزنامه سپس در بخش بعدی به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه ‌اشاره کرد و نوشت که اسرائیل چهارسال از طریق حملات در سوریه تلاش کرد تا مانع از نفوذ این کشور شود اما هم‌اکنون ایران اثبات کرده است که قادر به اجرای اهدافش است.
آن‌طور که این گزارش نوشته، ایران حامل این پیام به رژیم صهیونیستی بوده که هرگونه حمله صهیونیست‌ها به نیروهای ایران در سوریه ممکن است به حمله‌ای مشابه آن چیزی منتهی شود که در عربستان سعودی و برای تأسیسات نفتی عربستان رخ داد.
این مقام سابق صهیونیستی با ‌اشاره به این موارد در بخش پایانی نتیجه‌گیری کرد که اسرائیل می‌تواند به سیاست کنونی خود در قبال ایران ادامه دهد اما باید به یاد داشته باشد که حمله بعدی اسرائیل در سوریه با حمله نظامی‌ هدفمند ایران رو‌به‌رو خواهد بود. از طرف دیگر نیز تلاش اسرائیل برای وارد کردن یک ضربه سنگین به ایران، احتمالاً با مخالفت جامعه جهانی رو‌به‌رو خواهد شد.