‌آرامش روحاني برابر جنجال رقبا

رييس‌جمهور: دولت صددرصدي‌هستيم مردم‌فريبي نمي‌كنيم اختلاف ايجاد نمي‌كنيم درصد درست نمي‌كنيم
 
هنگام مناظره در نمايشگاه كتاب چه رخ داد؟
 باران، مناظره را برد  


گروه سياسي| مناظره دوم، بيش از آنكه مناظره باشد بمباران دولت بود. اتهامات ديروز چاشني اصلي اظهارات كانديداهاي اصولگرا بود. دولتي كه رييسش در تمام طول مناظره آرام بود و وعده‌اي نداد جز آنكه رييس‌جمهور 100 درصدي است.  مدام لبخند زد و تاكيد كرد كه شعار نمي‌دهد كه «ما مي‌توانيم» بلكه او و مردانش در دولت «انجام مي‌دهند» و گزارش آن را به مردم ارايه مي‌كنند. بمباران اتهامات كانديداهاي اصولگرا آنچنان بر دولت يازدهم وارد مي‌شد كه ديروز از ده‌ها سازمان و نهاد خطاب به كانديداها جوابيه آمد كه اظهارات‌شان نادرست بوده است. اگر چهارشنبه پيش وزير دادگستري با سند برائت دختر وزير آموزش و پرورش به ميدان آمده بود اما كانديداهاي اصولگرا ترجيح دادند آن سند را نبينند و بازهم وزير دولت را «وارداتچي بخوانند»، همين هم شد سند مظلوميت دولت كه اسحاق جهانگيري به آن اشاره كرد. دولت ديروز متهم رديف اول از نگاه اصولگرايان بود تا آنجايي‌كه در پايان مناظره حتي حسن روحاني هم‌زبان به انتقاد گشود كه«آيا اين دولت كار خوبي در كارنامه نداشته است؟ آيا اين دولت تحريم‌ها را رفع نكرده است؟ آيا اين دولت طرح بيمه سلامت نداشته است؟ آيا اين دولت طرح بيمه همگاني را اجرا نكرده است؟ آيا امروز به خودكفايي در گندم، گازوييل و بنزين كه به زودي ايجاد مي‌شود نرسيده‌ايم؟ آيا زندگي كشاورزان بهتر نشده است؟ و دولت گندم ‌آنان را دو برابر قيمت جهاني خريداري نمي‌كند؟» اما سوال حسن روحاني از سوي كانديداهاي اصولگرايي كه اين روزها رسيدن به صندلي پاستور را از هر چيز ديگري مهم‌تر مي‌دانند پاسخ داده نشد. اسحاق جهانگيري هم ديروز ترجيح داد همچون مناظره قبلي نباشد. به مردم هشدار داد و گفت كه احساس خطر مي‌كند. بمباران‌هاي كانديداهاي اصولگرا عليه دولت با سند و مدرك نبود و هر چه حسن روحاني و اسحاق جهانگيري گزارش كار دادند بازهم سيل بمباران‌ها متوقف نشد.
هماهنگي چهره‌هاي اصولگرا و تاكتيك جديد هاشمي‌طبا
كانديداهاي اصولگرا در مناظره دوم هماهنگ به ميدان آمده بودند. هماهنگي‌شان نه براي بيان برنامه‌هاي جريان اصولگرايي بلكه براي حمله به دولت و بمباران دو چهره آن در مناظره انتخاباتي بود؛ تاكتيكي براي عصباني كردن حسن روحاني و اسحاق جهانگيري كه البته موفقيت آميز نبود. ديروز اظهارات دو كانديداي اصولگرا يعني ابراهيم رييسي و مصطفي ميرسليم بيشتر از سايرين واكنش برانگيز بود. ادعاهايي همچون بيكاري دانشمندان هسته‌اي يا افزايش نرخ طلاق از جمله مهم‌ترين آنها بود. اظهارات رييسي در مورد بي‌نتيجه بودن برجام در حوزه‌هاي اقتصادي نيز باعث شد تا واكنش‌هاي بسياري براي اين كانديدا صورت بگيرد. اما محمدباقر قاليباف مدام اخم بر چهره داشت و  ديروز ترجيح داد علاوه بر تاكتيك هماهنگ با ساير كانديداهاي اصولگرا يك تاكتيك ديگر هم داشته باشد و آن هم بيان ادامه شعارهايش بود. از درخواست از كانديداها براي اعلام دارايي‌هاي‌شان در مناظره بعدي تا تكرار وعده ايجاد پنج ميليون شغل از ديگر تاكتيك‌هاي روز گذشته آنها بود. در اين سوي ميدان اما مصطفي هاشمي‌طبا ديگر كانديداي اصولگرا هم تاكتيك جديدي داشت. او كه بمباران كانديداهاي اصولگرا بر سر دولت را ديد بارها از اين حملات انتقاد كرد و شهادت داد كه در چهار سال اخير اين دولت با بيشترين حمله‌ها مواجه بوده است.
چرا دولت آرام بود؟
در مناظره پيشين حسن روحاني آرام بود و اسحاق جهانگيري بارها در اظهاراتش از كانديداهاي اصولگرا و كارنامه‌شان گفت اما اين‌بار و در اين مناظره دولت ترجيح داده بود تا آرام باشد و مخاطبش مردمي باشند كه او برايشان احساس خطر مي‌كردند. با اين حال اسحاق جهانگيري در مورد اظهارات هفته قبل قاليباف هم كمي روشنگري كرد و گفت: «آقاي قاليباف دو مطلب درباره زباله‌ها و شوراياري‌ها گفتند كه جفتش خلاف بود. ايشان گفتند كه از زباله‌ها برق توليد مي‌كنيم اما الان 8 هزار تن زباله جمع مي‌شود كه فقط از 200 تن آن برق توليد مي‌شود و درباره شوراياري‌ها هم دولت مصوبه داده است كه كمك انجام شود.» او اما يك هشدار ديگر هم به مردم داد كه مردم عزيز شما حرف‌ها را شنيديد، آزمودني را آزمودن خطاست. از گذشته بايد عبرت بگيريد. انتخابات پيش رو انتخاب بين بد و بدتر نيست، ميان راه و بيراهه است. پروژه توسعه ايران را ناتمام نگذاريم. بايد به ادامه راه بينديشيم و از تغيير و تحول نترسيم.» دولتي‌ها ديروز آرام بودند و برخلاف رقباي عصباني‌شان ترجيح دادند از عملكرد چهارساله‌شان بگويند بدون آنكه كسي را تخريب كنند و مرزهاي اخلاق را زير پا بگذارند.