بخشنامه‌ای در باره ممنوعیت بکارگیری منشی زن امضا نکرده‌ام

گروه اجتماعی/ دو روز پیش خبری مبنی بر ممنوعیت بکارگیری منشی زن توسط مدیران مرد دولتی در یکی از روزنامه‌های کشور، خبر ساز شد، تا جایی که شاهد واکنش‌های زیادی از سوی مردم و برخی نهادهای مربوط بودیم.
در پی انتشار این خبر، علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دولت، در این باره به خبرنگاران گفت: هیچ بخشنامه‌ای از دولت برای منشی و این مسائل صورت نگرفته است. اصلاً ما در این دوران و عصر برگردیم بگوییم که جنسیت منشی چی باشد یا نباشد، درست است؟ خوشبختانه زنان هم در دانشگاه‌ها و هم در مناصب مدیریتی رشد کرده‌اند. این بخشنامه را از سمت دولت کاملاً تکذیب می‌کنیم. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز، در حاشیه جلسه هیأت دولت در خصوص بخشنامه عدم استفاده از منشی زن برای مدیران مرد و تفکیک محیط اداری مردان و زنان، گفت: چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد و من آن را امضاء نکرده‌ام. همچنین روابط عمومی وزارت کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص اخبار منتشره در مورد نحوه انتخاب مسئولان دفاتر مدیران، توضیحاتی ارائه کرد.
دراین اطلاعیه آمده است:
نظر به سؤالات خبرنگاران و اصحاب شریف رسانه در خصوص خبر صدور بخشنامه‌ای در ارتباط با نحوه تعیین مسئولان دفاتر مدیران نکات ذیل برای آگاهی افکار عمومی ارائه می‌شود:


۱- همچنان که وزیر کشور در حاشیه جلسه دیروز دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاران، در مقام اختصار و اجمال، اشاره داشتند، هرگز بخشنامه مستقلی در این ارتباط از سوی وزارت کشور صادر نشده است.
۲- با توجه به مأموریت شورای اجتماعی کشور در عرصه صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف، در اردیبهشت سال ۱۳۹۴، مجموعه مقررات و توصیه‌های مؤثری به منظور تحقق حقوق شهروندی و صیانت از ابعاد مختلف فرهنگ پر ارزش حجاب و عفاف در جامعه، از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی کشور ابلاغ شده است.
۳- در مجموعه توصیه‌های یاد شده، بدرستی بر ترجیح انتخاب منشی و مسئول دفتر خانم برای مدیران زن و آقا برای مدیران مرد تصریح شده است.
۴- با توجه به اقتضائات و نوع روابط کاری در مشاغل منشی و مسئول دفتر و اجتناب ناپذیری تعامل مستمر با مدیر، این ترجیح، کاملاً واقع بینانه و در راستای تکریم شأن انسانی و حریت معنوی و اخلاقی کارکنان و مدیران توصیه و ابلاغ شده است.
۵- صیانت از حقوق شهروندی و دفاع از تحقق اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی، سیاست و برنامه پیوسته وزارت کشور در دولت تدبیر و امید است و به فضل الهی و با حمایت مردم شریف و عزیز دنبال خواهد شد.