آغاز روند کاهشی نرخ تورم سالانه

رئیس مرکز آمار ایران گفت: روند کاهشی نرخ تورم سالانه از مهر امسال آغاز شده است.
جواد حسین‌زاده در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی، آخرین آمار تورم را اعلام کرد.به گفته حسین زاده تورم سالانه کشور در مهر از 42.7 درصد به 42 درصد رسیده که 7 دهم درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه روند کاهشی تورم سالانه از مهر آغاز شده است، گفت: تورم نقطه به نقطه نیز در مهر از 35 به 28.3 درصد رسیده که 6 و هفت دهم درصد کاهش داشته است.رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه نوسان دارد، گفت: نرخ تورم ماهانه در مهر 1 و 7 دهم درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1 و 2 دهم درصد رشد داشته است.
وی افزود: روند تورم سالانه در مهر امسال بعد 16 ماه که روند افزایشی داشت وارد روند کاهشی شد و رشد کاهش تورم نقطه به نقطه که از اردیبهشت امسال آغاز شده در مهر به بیشترین میزان خود رسیده است.


به گفته حسین‌زاده، هزینه سرشماری‌های سنتی بالاست و به سرعت کهنه می‌شود به همین دلیل شعار امسال را همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری در نظر گرفته‌ایم.وی همچنین از به‌ روز رسانی روند تورم در مرکز آمار خبر داد و افزود: سری آماری تورم از سال 1315 تاکنون تکمیل شده و از امروز روی سایت این مرکز قرار می‌گیرد.
جواد حسین زاده با بیان اینکه « ثبتی مبنا» از مباحث مورد توجه مرکز آمار ایران است، گفت از مهم‌ترین گرایش‌هایی که در دنیا روی مدرن سازی نظام آماری تمرکز شده بحث «ثبتی مبنا» کردن آمار است. در ایران نیز به دنبال این هستیم که به جای استفاده از آمار سنتی، درصد قابل توجهی از آمارگیری‌ها را به سمت ثبتی مبنا ببریم.
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه داده‌های با ارزشی در دستگاه‌ها وجود دارد، افزود: در روش ثبتی مبنا این داده‌ها و پردازش‌هایی را که به شکل علمی تهیه شده و در ادامه نیز، تقابل داده‌ها صورت گرفته است، تبدیل به داده آماری می‌کنیم و در نهایت نیز این داده‌های آماری به آمار رسمی تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: استفاده از روش ثبتی مبنا منجر به بالا رفتن کارایی نظام آماری شده و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد؛ همچنین می‌توانیم آمارهای متنوع‌تری با کیفیت بیشتر و هزینه کمتر تولید کنیم.
حسین زاده با بیان اینکه اوضاع داده‌های اداری دستگاه‌ها خوب است، گفت: با شعار «همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری» در پی آن هستیم که با همکاری دستگاه‌ها و کلیه قوا این بحث مهم را پیاده سازی کنیم.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری در تابستان امسال کاهش یافت. جواد حسین زاده افزود: نرخ بیکاری در تابستان امسال 10.5 درصد بوده که این نرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 و 8 دهم درصد کاهش داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز روند کاهشی نرخ تورم سالانه *ممکن است در سال‌های آینده به هر بهانه‌ای ما را به سنت کشورهای مسیحی وادارند انتقاد حضرت آیت‌الله سبحانی از طرح مساله تعطیلی پنجشنبه‌ها دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی: سه نسل از سانتریفیوژهای جدید به‌زودی رونمایی می‌شود اعلام آمادگی 17 کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار سخنگوی دولت: سران قوا، بر اجرای لوایح FATF تاکید دارند سخنگوی وزارت امورخارجه: ایران از هر اقدامی برای حفظ تمامیت ارضی سوریه استقبال می‌کند آغاز مذاکرات عربستان با انصارالله برای آتش بس در یمن با کسب 8 مدال طلا در بخش ساندا ایران در قلب چین قهرمان ووشوی جهان شد پس از دیدار با پوتین اردوغان پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه را اعلام کرد سکاندار جدید کشتی طوفان‌زده تونس کیست؟ آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟ در جلسه هیات دولت اعلام شد؛ خطوط شش و هفت مترو تهران تا پایان سال 1399 به طور کامل راه‌اندازی می‌شود دیدار ظریف با رئیس جمهوری آذربایجان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: مسئولان تا پایان آبان دارایی‌‎های خود را اظهار کنند تحلیل سیاسی هفته