پس از دیدار با پوتین اردوغان پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه را اعلام کرد

اردوغان که برای کسب حمایت روسیه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به سوچی رفته بود وقتی بامخالفت پوتین روبرو شد،مجبور به عقب نشینی شد وتوافقنامه پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه را امضا کرد.در این رابطه وزیر خارجه روسیه اعلام داد عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در پی توافق مسکو و آنکارا پایان یافت.
خبرگزاری «ریانووستی» روسیه اعلام کرد: این تصمیم پس از شش ساعت و نیم گفتگوی اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پشت در‌های بسته گرفته شد.
محور اصلی این مذاکرات وضعیت سوریه با توجه به عملیات نظامی چشمه صلح بود که ترکیه از دو هفته پیش آن را با وجود مخالفت جامعه جهانی آغاز کرد.روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات روسای جمهوری دو کشور تفاهمنامه‌ای 10 ماده‌ای را درباره اوضاع امنیتی شمال سوریه امضا کردند. رئیس‌جمهور ترکیه در این باره گفت: « حداکثر تلاش خود را برای ایجاد راه‌حل‌های ریشه‌ای برای بحران سوریه به کارخواهیم بست.»
اردوغان گفت: «در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از گسسته شدن اراضی سوریه دست پیدا کردیم و اسنادی را با روسیه امضا کردیم که براساس آن، گروه‌های تروریستی از تمامی مرز‌های منطقه امن تا عمق 30 کیلومتر طی 150 ساعت عقب نشینی کنند که این عقب نشینی شامل تل رفعت و منبج به طور کامل نیز می‌شود.»


ازسوی دیگررئیس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری گفت در پی این توافق خبرهای خوبی درباره ترکیه و سوریه در راه است.
متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه
ترکیه متعهد شده تلاش‌ها برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار جهت پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه داده و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت کند.
متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه به زبان انگلیسی منتشر شده است. ترجمه این متن در زیر آمده است:
1- دو طرف بر تعهد خود برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تاکید کردند.
2- آن‌ها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن و جلوگیری از برنامه‌های تجزیه‌طلبانه در شمال سوریه تاکید کردند.
3- در این راستا، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و راس العین تا عمق 32 کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.
4- هر دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تاکید دارند. دولت روسیه، اجرای توافق آدانا را در شرایط فعلی تسهیل خواهد کرد.
5- از ساعت 12:00 ظهر تاریخ 23 اکتبر 2019، پلیس نظامی روسیه و نیرو‌های حفاظت مرزی سوریه وارد سمت سوری مرز ترکیه -سوریه، در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح خواهند شد تا خروج عناصر YPG و سلاح‌های آن‌ها تا عمق 30 کیلومتری از مرز ترکیه-سوریه را تسهیل کنند که این مسئله باید در 150 ساعت آینده نهایی شود. در آن زمان، گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق 10 کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.
6- همه عناصر YPG و سلاح‌های آن‌ها از منبج و تل‌رفعت خارج خواهند شد.
7- هر دو طرف تدابیر لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست به کار خواهند بست.
8- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به شکلی ایمن و داوطلبانه انجام خواهد شد.
9- یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.
10- دو طرف تلاش‌ها برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار جهت پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.
مسکو: میادین نفتی شمال شرق سوریه باید تحت کنترل دمشق باشند
معاون وزیر خارجه روسیه نیزاعلام کرد که منابع و میادین نفتی در شمال شرق سوریه باید تحت کنترل دولت سوریه باشند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو امیدوار است تا شبه نظامیان کرد تضمین بدهند که از منطقه مرزی ترکیه با سوریه عقب‌نشینی می‌کنند.
فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا در حاشیه نشست "روسیه- آفریقا" اعلام کرد: مساله ازسرگیری پروازها میان روسیه و تفرجگاه‌های مصر به‌زودی حل خواهد شد.
بوگدانف همچنین عنوان کرد: امیدواریم که این مشکل در آینده‌ای نزدیک حل شود. درحال حاضر نشستی میان روسیه و مصر برقرار است و من بر این باور هستم که می‌توانیم با پایان تمامی رایزنی‌هایمان در این خصوص پیشرفت کنیم و شروطی برای از سرگیری پروازها نه تنها به قاهره بلکه به تفرجگاه‌های دریای سرخ، "الغردقه" و "شرم الشیخ" فراهم شود.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز روند کاهشی نرخ تورم سالانه *ممکن است در سال‌های آینده به هر بهانه‌ای ما را به سنت کشورهای مسیحی وادارند انتقاد حضرت آیت‌الله سبحانی از طرح مساله تعطیلی پنجشنبه‌ها دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی: سه نسل از سانتریفیوژهای جدید به‌زودی رونمایی می‌شود اعلام آمادگی 17 کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار سخنگوی دولت: سران قوا، بر اجرای لوایح FATF تاکید دارند سخنگوی وزارت امورخارجه: ایران از هر اقدامی برای حفظ تمامیت ارضی سوریه استقبال می‌کند آغاز مذاکرات عربستان با انصارالله برای آتش بس در یمن با کسب 8 مدال طلا در بخش ساندا ایران در قلب چین قهرمان ووشوی جهان شد پس از دیدار با پوتین اردوغان پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه را اعلام کرد سکاندار جدید کشتی طوفان‌زده تونس کیست؟ آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟ در جلسه هیات دولت اعلام شد؛ خطوط شش و هفت مترو تهران تا پایان سال 1399 به طور کامل راه‌اندازی می‌شود دیدار ظریف با رئیس جمهوری آذربایجان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: مسئولان تا پایان آبان دارایی‌‎های خود را اظهار کنند تحلیل سیاسی هفته