بودجه زیارت امسال هم محقق نشد

 نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فرصتی بود تا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان  توضیحاتی درباره منفی بودن هزینه درآمد خانوارهای روستایی استان، آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات سفر اول و دوم رئیس‌جمهور به استان، اختلاف آماری اشتغال و فرصت‌های شغلی استان و پروژه‌های برقی سازی قطار مشهد- تهران، آزادراه حرم تا حرم و بودجه زیارت به رسانه های استان ارائه کند.
به گزارش خراسان رضوی، رضا جمشیدی روز گذشته به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی، نشستی با اصحاب رسانه استان داشت و گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی استان ارائه کرد که در بخشی از این گزارش اشاره‌ای به وضعیت درآمدی شهرها و روستاهای استان و اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌ها درآمد خانوارهای روستایی استان در سال 97 نسبت به متوسط کشوری خانوارهای روستایی پایین‌تر بوده است به‌گونه‌ای که متوسط درآمد خانوارهای روستایی کشور در سال 96 حدود 20 میلیون و 200 هزار تومان و میزان متوسط هزینه‌های خانوارهای روستایی کشور در این سال معادل 17 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. درحالی‌که این شاخص برای استان به ترتیب برای درآمد معادل 14 میلیون و 900 هزار تومان و میزان هزینه‌ها 17 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.
وی افزود: این وضعیت برای استان در سال 97 نیز تکرار و تشدید شده است به‌طوری‌که میزان متوسط درآمد خانوارهای روستایی کشور در سال 97 به رقم 23 میلیون و 300 هزار تومان و میزان متوسط هزینه‌های روستایی کشور به 21 میلیون و 400 هزار تومان رسیده که درواقع میزان مازاد درآمد متوسط خانوارهای روستایی کشور حدود دو میلیون تومان بوده است درحالی‌که متوسط درآمد خانوارهای روستایی استان خراسان رضوی در سال 97 به عدد 17 میلیون و 700 هزار تومان رسیده اما میزان هزینه‌های خانوارهای روستایی استان در این سال به عدد 21 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.جمشیدی ادامه داد:  نه‌تنها خانوارهای روستایی استان مازاد درآمدی ندارند بلکه میزان هزینه کرد آن‌ها سه میلیون و 700 هزار تومان نیز بیشتر بوده است. از سویی رتبه استان در خصوص میزان درآمد روستایی در بین 31 استان کشور رتبه 27 بوده و رتبه استان در خصوص میزان هزینه کرد خانوارهای روستایی 17 کشور است. درواقع استان خراسان در سال 97 در رتبه 30 کشور در خصوص میزان درآمد و هزینه کرد روستایی قرارگرفته است.جمشیدی با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت اعتبارات سفرهای ریاست جمهوری به استان گفت: در دور اول سفر رئیس‌جمهور 58 پروژه به ارزش اعتباری هزار و 214 میلیارد تومان به استان ابلاغ شد که تا پایان مهر امسال حدود هزار و 814 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها پرداخت‌شده که به‌نوعی تحقق 149 درصدی برای پرداخت تعهدها انجام‌شده است وخارج از تفاهم‌نامه‌های سفر اول شش پروژه دیگر نیز جزو مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان بود که اعتبار موردنیاز آن‌ها 652 میلیارد تومان بوده که تا پایان مهر امسال 465 میلیارد تومان از اعتبارات محقق شده است.وی افزود: اگر تفاوتی عددی بین آن چه گفته‌شده، دیده می‌شود به این دلیل است که ممکن است برخی از پروژه‌ها مازاد بر تعهد خود اعتبار دریافت کرده‌ باشند ولی آن چه برای ما مهم است پروژه‌هایی هستند که هنوز اعتبار مورد تعهد خود را دریافت نکرده‌اند.
هنوز 265 میلیارد از اعتبارات سفر اول رئیس‌جمهور محقق نشده است


وی ادامه داد: با این حساب میزان تحقق اعتبارات مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان معادل 71 درصد است و 265 میلیارد تومان از اعتبارات مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان هنوز محقق نشده که مهم‌ترین این اعتبارات محقق نشده؛ 145 میلیارد تومان مربوط به حوزه کشف رودو 32 میلیارد تومان مربوط به حاشیه شهر مشهد و 78 میلیارد تومان دیگر مربوط به آبیاری مزارع و 9 میلیارد دیگر نیز مربوط به پروژه کمربند سبز مشهد است.وی افزود: البته بودجه کشف رود مصوبه دولت ندارد و تنها یک توافق‌نامه مربوط به دور اول سفر رئیس‌جمهور است که تاکنون تنها 14 میلیارد تومان آن پرداخت‌شده که می‌توان گفت: پایین‌ترین میزان تحقق را در اعتبارات سفر اول ریاست‌جمهور به استان  داشته است.
وی در خصوص اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان نیز گفت: تفاهم‌نامه‌های منعقدشده در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان برای 59 پروژه به ارزش دو هزار و 160 میلیارد تومان بوده است که بنا بود در سال 97 معادل 887 میلیارد و در سال 98 نیز 847 میلیارد تومان از این اعتبارات محقق شود و 426 میلیارد تومان دیگر نیز بنا ست در سال 99 محقق شود. تاکنون 599 میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به سال 97 پرداخت ‌شده، از اعتبارات مربوط به سال 98 نیز معادل 698 میلیارد تومان  ابلاغ‌شده است که اگر فرض را بر تخصیص 100 درصدی تا پایان سال در نظر بگیریم میزان تخصیص اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان به هزار و 273 میلیارد تومان خواهد رسید که با این حساب با توجه به میزان تعهد انجام‌شده برای سال 97 و 98 میزان تخصیص اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان تا پایان سال 98 حدود 73 درصد خواهد بود و حدود 466 میلیارد تومان از تعهدات سال 97 و 98 سفر دوم رئیس‌جمهور محقق نخواهد شد البته احتمال این که مرحله جدیدی از ابلاغ اعتبارات در ادامه سال انجام شود وجود دارد.
تنها 30 درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص‌یافته است
وی همچنین به وضعیت تخصیص اعتبارات بودجه 98 به استان اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبارات جاری و عمرانی ابلاغی به استان در سال 98 معادل دو هزار و 340 میلیارد تومان است که تاکنون 931 میلیارد تومان معدل 39.8 درصد تخصیص یافته، از این اعتبار (2340 میلیارد تومان) 885 میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه‌ای است که در هفت‌ماهه 56 درصد تخصیص پیداکرده است. هزار و 456 میلیارد تومان نیز مربوط به اعتبارات عمرانی استان است که تاکنون 436 میلیارد تومان معادل 30 درصد تخصیص پیداکرده است که تنها 56 میلیارد تومان نقد و بقیه اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک تا سه سال است.
جمشیدی در خصوص میزان تورم نقطه‌به‌نقطه در مناطق شهری و روستایی استان در شهریور امسال نیز گفت: میزان متوسط تورم استان در شهریور نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 59 درصد بوده است. بیشترین میزان تورم مربوط به پوشاک و کفش است که در مناطق شهری معادل 58 درصد و در مناطق روستایی معادل 62 درصد و نرخ تورم در حوزه خوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی استان حدود 46 درصد بوده است.
وی در بخش پاسخ به سؤالات خبرنگاران در پاسخ به سؤال خراسان رضوی در خصوص این که آیا دولت سهم 15 درصدی (10 هزار میلیارد تومانی) در فاینانس پروژه برقی سازی قطار مشهد- تهران را برداشت کرده است یا خیر؟ گفت: بر اساس آن چه بنده از سخنان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور برداشت کرده‌ام به نظر می‌رسد دولت این اعتبار را برداشت کرده است. البته با توجه به این که این پروژه مصوبه شورای عالی اقتصاد را دارد در صورت همکاری طرف چینی دولت نیز سهم 15 درصدی خود را مجدد برای فاینانس پرداخت خواهد کرد.
اشکال در برآورد فرصت های شغلی
وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما در خصوص تفاوت و ابهام در خصوص آمارهای اشتغال استان با میزان فرصت‌های شغلی ارائه شده در استان در شش‌ماه نخست امسال که در گزارش 30 مهر روزنامه خراسان رضوی با عنوان " آمار فرصت‌های شغلی، بالاخره چند؟" به آن اشاره‌شده است نیز توضیح داد: ما سال گذشته در خصوص بحث فرصت‌های شغلی، چالش اساسی در استان داشتیم و بنا بود کسی فرصت‌های شغلی را اعلام نکند زیرا دارای یک اشکال اساسی است؛ بنابراین اگر دیده می‌شود آماری که ما (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به نمایندگی مرکز ملی آمار) اعلام می‌کنیم با آن چه دوستان در خصوص فرصت‌های شغلی اعلام می‌کنند تفاوت دارد به این دلیل است که در درجه اول هردو آمار برآوردی است و روش‌های برآوردی فرصت شغلی باهم تفاوت زیادی دارد و از استانی با استان دیگر متفاوت است و روش‌ها دارای اشکال است. بنابراین آن چه در کشور رسمیت دارد آمار مرکز ملی آمار کشور است و ما در مرکز ملی آمار فرصت‌های شغلی چه میزان ورودی و چه میزان خروجی را شمارش نمی‌کنیم و هیچ دستگاهی هم نمی‌تواند ادعا کند این آمار را دارد و همه برآوردی است.وی در خصوص قید «فرصت شغلی» در سند اجرایی برنامه ششم توسعه استان توضیح داد: این که در سند اجرایی برنامه ششم توسعه استان فرصت شغلی بیان شده منظور خالص فرصت‌های شغلی است. درواقع ما در استان برای ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی می‌کنیم و بر اساس آمار مرکز ملی آمارآن  را سنجش می‌کنیم. از این رو هدف‌گذاری ما روی افزایش تعداد شاغلان در طول چهار سال در افق 1400 است.وی تصریح کرد: تأکید ما بر اشتغال خالص است و هیچ‌کس نمی‌تواند میزان فرصت‌های شغلی جدید ایجادشده در استان را برآورد کند.
بعید است بودجه زیارت محقق شود
وی در خصوص اعتبارات آزادراه حرم تا حرم، بودجه زیارت نیز گفت: طبق آخرین بررسی‌ها، وضعیت پیشرفت پروژه حرم تا حرم در محدوده مشهد- نیشابور پیشرفت 10 درصدی داشته است. در خصوص بودجه زیارت نیز با توجه به این که میزان بودجه 15 میلیاردی در نظر گرفته‌شده است در قانون بودجه منوط با تحقق مازاد درآمدهای دولت است بنابراین با توجه به این که وضعیت درآمدهای دولت چندان مطلوب نیست بعید می‌دانیم که این بودجه محقق شود.
شایان ذکر است جمشیدی اوایل امسال نیز اعلام کرده بود بودجه زیارت سال گذشته نیز محقق نشده و ریالی به استان پرداخت نشده است.