تندروها پای لرز تبعات عدم تصویب FATF بایستند

گروه ديپلماسي- زهره آقاياني: گره لوايح چهارگانه پالرمو، مثل ديگر گره‌هاي کور کشورمان در ميان مانع‌تراشي‌هاي مخالفان همچنان ناگشوده باقي مانده است. معلوم نيست اين همه سنگ‌اندازي بر سر راه FATF چه دليلي دارد؟ بايد ديد مشکل اصلي لوايح چهارگانه چيست که با اين همه کش و قوس روبه‌رو شده است؟ در اين باره صادق زيباکلام تحليلگر مسائل سياسي نقش تندروها و جبهه پايداري‌ها را در ايجاد مانع بر سر راه پذيرش FATF پر رنگ مي‌داند و مي‌گويد: در خصوص FATF و مخالفت با اين لايحه بايد گفت که اگر شما از بيرون به اين ماجرا نگاه کنيد متوجه يک نکته شگفت انگيز خواهيد شد مبني بر اين که تمام اعضاي جبهه پايداري و همه تندروها به شدت مخالف اين لايحه هستند. که البته آنها دلايل خود را دارند اما بيش از اينکه دلايل آنها اقتصادي و تجاري و حقوقي باشد، دلايل سياسي پشت آن نهفته است. بنابراين وقتي که راجع به مسائل اقتصادي و تجاري که ارتباط دهنده و تاثيرگذار در روابط بين‌المللي کشور ماست، نگاه صرف سياسي تعيين کننده مي‌شود. متاسفانه خيلي پاي منطق و قانون وسط نخواهد آمد که در آن در صورت شما بتوانيد بپرسيد که اين لايحه را مجلس تصويب کرده و شوراي نگهبان به بخش‌هاي زيادي از آن ايراد نگرفته، پس اساسا چرا مجمع تشخيص مصلحت نظام که نبايد به هيچ وجه شائبه حزب سياسي بر آن مترتب باشد و حتما بايد يک نهاد مستقل و بالادستي حکومتي باشد، اينهمه در تصميم‌گيري ترديد دارد؟ آيا مجمع تشخيص درباره موضوعات ديگر هم نظر مي‌دهد يا اين که خير و فقط درباره FATF نظر خود را اعلام مي‌کند؟ بر اين اساس بنده فکر مي‌کنم که صورت مساله کاملا سياسي است و نکته‌اي که مي‌توان گفت اين است که معمولا نگاه‌هاي سياسي به مسائل اقتصادي و بين‌المللي حاصل مطلوبي را به بار نياورده و نخواهد آورد.
با توجه به اين که در بدو امر مجلس شوراي اسلامي لايحه FATF را تصويب و شوراي نگهبان آن را تاييد کرد، چرا آقاي لاريجاني اين قانون را به مجمع تشخيص فرستاد؟
براي اينکه آقاي لاريجاني دغدغه تندروها را داشته و نمي‌خواسته همه پل‌هاي پشت سر خود با تندروها را خراب کند. چراکه به اندازه کافي تندروها عليه ايشان هستند و ايشان ترجيح دادند که بيشتر از اين آب به آسياب تندروها نريزند.
با عدم تصويب نهايي و ورود ايران به ليست FATF تکليف فعاليت بانک‌هاي ايران در خارج چه مي‌شود؟


متاسفانه تندروها ژست‌ها و گام‌هاي انقلابي برمي‌دارند اما خربزه‌اي که مي‌خورند حاضر نيستند پاي لرز آن بنشينند. پس فردا که به واسطه عدم تصويب FATF وضع اقتصادي ايران دشوارتر و وضع تجاري ايران سخت‌تر مي‌شود و رکود و بيکاري افزايش پيدا مي‌کند، در آن زمان همين تندروها انگشت اتهام را به سمت آقاي روحاني و دولت او نشانه خواهند رفت و مي‌گويند: آقاي روحاني ببينيد چه اندازه وضع مملکت خراب است! اين در نتيجه سياست‌هاي شما و در نتيجه مديريت مديران شما بوده است! چقدر ما گفتيم مديران خود را عوض کنيد! چقدر ما اعلام کرديم که کارآيي خود را بالاتر ببريد، اما شما بالاتر نبرديد! متاسفانه تندروها ظرف 40 سال گذشته ژست انقلابي گرفته و شعار انقلابي سر داده‌اند اما هيچ گاه پاي پيامدهاي آن نايستادند.
آقاي روحاني از مانع‌تراشي بر سر راه 4 لايحه تصويب شده و ايستادگي در اجراي آن سخن گفته است. نظر شما در اين باره چيست؟
متاسفانه آقاي روحاني خيلي دير تصميم گرفته‌اند که در مقابل تندروها بايستند. چون فرداي 29 اريبهشت 96، يعني از همان روز 30‌ام بايد قرص و محکم در مقابل تندروها مي‌ايستادند. هرقدر که ايشان عقب‌نشيني کرده‌اند به زيان منافع ملي ما بوده است.