جزئیات تازه از دستگیری یک متهم اقتصادی

آرمان ملي- مرتضي خبازيان: در ادامه رسيدگي به پرونده‌هاي اقتصادي و رسيدگي به جرم اخلال در نظام اقتصادي يکي از همدستان وحيد مظلومين که در رسانه‌ها با عنوان سلطان سکه شناخته مي‌شود، بازداشت شد. اين فرد که از سال 96 متواري بوده، به گفته رئيس پليس امنيت اقتصادي پايتخت در مخفيگاهش بازداشت شده است. سرهنگ نعمت‌ا... عليپور دراين‌باره اظهارکرده است: پس از دستگيري سلطان سکه، شناسايي همدستان وي نيز در دستور کار قرار گرفت و در اين راستا شخصي به هويت ج.ح مورد شناسايي واقع و در تحقيقات تکميلي مشخص شد که اين فرد با همکاري وحيد مظلومين معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع آوري کرده و موجب افزايش قيمت سکه شده بود. به نظر مي‌رسد ارتباط اين فرد با مظلومين تنگاتنگ و از مدت‌ها قبل بوده که وقتي شرايط براي مظلومين سخت مي‌شود، ج.ح خود را پنهان مي‌کند تا خطر را از سر بگذراند. مظلومين که به گفته مقام‌هاي قضايي با همراهي و کمک شرکايش دست به جمع آوري گسترده سکه و طلا از بازار زده بودند، به موازات تلاطم در بازار طلا، جو رواني سنگيني را ايجاد کرده بودند. جمع‌آوري گسترده سکه از بازار و کاهش شديد عرضه به گراني قيمت سکه دامن زد. همان وقت‌ها گفته مي‌شد که گردش مالي مظلومين و شرکايش به 14 هزار ميليارد تومان بالغ مي‌شده است. اکنون با دستگيري اين فرد روشن شده که سهم او از اين گردش سنگين مالي حدود هزار و دويست ميليارد تومان بوده است.
طلا؛‌ داستان ديگري است
در بين مشاغل جامعه نمي‌شود به آساني الاهم و فالاهم کرد. نمي‌شود گفت اين شغل مهم‌تر از آن شغل است. قدر مسلم همه شغل‌هاي اجتماع در طول هم، بايد موجب آسان شدن زندگي شهروندان شوند. در عين حال از دير باز تا کنون طلافروشي‌ها وضعيت ديگري داشته‌اند. طلافروشي‌ها، صرافي‌ها و بانک‌ها از حساسيت ويژه‌اي برخوردارند و اگر اين مراکز مالي تحت دستبرد و اعمال مجرمانه قرار مي‌گرفتند، نيروهاي انتظامي سعي بيشتري براي رسيدگي به مشکل از خود نشان مي‌دادند. درک اين موضوع چندان دشوار نيست. راست اين است که طلا با روان شهروندان درآميخته و نمادي از دارايي است. افزايش قيمت طلا نشان دهنده افت سرمايه‌هاي عمومي است. طلا شباهت عجيبي به گياه دارد. طلا ريشه‌هاي بلندي دارد که نه تنها به پنهان‌ترين گنجه‌ها و صندوق‌ها که تا تخصصي‌ترين جداول اقتصادي کشيده مي‌شود. اگر افزايش ناگهاني قيمت طلا جدول‌هاي اقتصادي را - حتي در سطح جهان- کبود مي‌کند، اگر افزايش ناگهاني قيمت طلا مي‌تواند دارندگان خانگي آن را غرق در شعف کند،‌ در سوي ديگر نشان دهنده فاصله بعيدي است که بين قشر برخوردار از طلا با توده نابرخوردار وجود دارد. اين است که افزايش قيمت طلا به شکل تلخي براي مردم نشاني از فرورفتن بيشتر است. براي همين است که قيمت طلا از سطح اين زرگر و آن مغازه زرگري برتر است و بايد هم چنين باشد. اما اگر فردي با خريد و فروش انبوه وارد کار شود، عملا در کار بانک مرکزي و سياست‌گذاري‌هاي کلان اقتصادي دخالت کرده است. خريد و فروش به شکل معقول نه گناه است و نه جرم اما خريد و فروش مغازه‌اي در بازار تهران اگر در طول سه چهار سال گردش مالي بالغ بر 12 تريليون ريال داشته باشد، ديگر جنبه‌هاي مبهم بسيار دارد که حتما بايد رسيدگي شود. بديهي است که اگر خريد و فروش از حد معقول فراتر رفت و به حجم بالا رسيد، بر بازاري تاثير مي‌گذارد که در اختيار کارگزاران اقتصاد کلان است.
طلاي آب شده


گفته مي‌شود که فرد بازداشت شده دستي هم در خريد و فروش طلاي آب شده داشته است. خريد و فروش طلاي آب شده به احتمال زياد جرم است يا شائبه جرم بودن در اطراف آن چرخ مي‌خورد. طلاي آب شده يعني طلايي که قابل رديابي و شناسايي نيست. براي همين طلاي دزديده شده را آب مي‌کنند تا ديگر نشود آن را به آساني پيدا کرد. اگر اصلا بشود طلاي دزديده شده را پيدا کرد. حالا از کنار هم گذاشتن چند مشخصه که در گفته‌هاي سرهنگ عليپور آمده مي‌شود دريافت که دليل پنهان شدن ج.ح چه بوده است. خريد و فروش طلاي آب شده، در کنار خريد و فروش سکه در حدي که هزار و دويست ميليارد تومان گردش مالي داشته کافي است که با سخت شدن شرايط و تنگ شدن فضا در جايي پنهان شود که گرفتار شدنش دو سال طول بکشد.
بازداشت همدست سلطان سکه
رئيس پليس امنيت اقتصادي پايتخت از بازداشت يک اخلال‌گر بازار سکه و ارز خبر داد و گفت: مجموع گردش حساب‌هاي بانکي اين فرد در بازه زماني 93 تا 97 بالغ بر 12 تريليون ريال بوده است. آفتاب‌نيوز نوشت؛ رئيس پليس امنيت اقتصادي پايتخت از دستگيري يکي از دلالان سکه و ارز با گردش حساب بانکي 12تريليون و 552 ميليارد ريالي خبر داد. سرهنگ نعمت‌ا... عليپور دراين‌باره گفت: پس از دستگيري سلطان سکه، شناسايي همدستان وي نيز در دستور کار قرار گرفت و در اين راستا شخصي به هويت ج. ح مورد شناسايي واقع و در تحقيقات تکميلي مشخص شد که اين فرد با همکاري وحيد مظلومين معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع آوري کرده و موجب افزايش قيمت سکه شده بود. عليپور با اشاره به اينکه اين فرد مالک يک باب مغازه طلافروشي در بازار تهران بود، گفت: اين فرد در زمان آشفتگي بازار تحت پوشش خريد و فروش طلا، اقدام به معاملات طلاي آب شده کرده بود و مجموع گردش حساب‌هاي بانکي اين فرد در بازه زماني سال‌هاي 93 تا 97 بالغ بر 12 تريليون ريال بوده است. وي با بيان اينکه متهم از سال 96 تا کنون متواري است، افزود: در ساعت 11 صبح روز بيست و هفتم مهرماه اين سوداگر بازار سکه و ارز در مخفيگاهش دستگير و به پليس امنيت اقتصادي منتقل شد. به گفته رئيس پليس امنيت اقتصادي پايتخت پس از دستگيري اين فرد و با دستور مقام قضائي بالغ بر 830 ميليارد ريال از حساب بانکي وي توقيف شد و در حال حاضر نيز متهم با دستور دادسراي عمومي و انقلاب تهران با قرار وثيقه در اختيار کارآگاهان پليس امنيت اقتصادي قرار دارد تا ديگر جرائم احتمالي‌اش کشف و ضبط شود. وحيد مظلومين، معروف به سلطان سکه اوايل تابستان سال 97 از سوي ماموران پليس پايتخت دستگير و در سحرگاه روز چهارشنبه 23 آبان همان سال به جرم فساد في‌الارض از طريق تشکيل شبکه فساد، اخلال در نظام اقتصادي و ارزي و پولي کشور با انجام معاملات غيرقانوني و غيرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعدام شد.