دیپلماسی فعال در حاشیه نشست باکو

آرمان ملي: با ورود رئيس‌جمهوري کشورمان به باکو مرکز جمهوري آذربايجان در روز پنجشنبه، تحرکات منطقه‌اي، چند‌جانبه و دو‌جانبه ايران در عرصه روابط خارجي، وارد مرحله جديدي شد؛ روحاني رئيس‌جمهوري از حرکت روابط ايران و آذربايجان به سمت روابطي راهبردي در قالب يکي از 3 کشور شيعه جهان سخن گفت و ظريف در انديشکده‌ها و رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان باب گفت‌وگو و تعامل ميان دو سوي ارس و ضرورت همکاري‌هاي چندجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي را گشود؛ در جايي که قرار است فردا جمعه هجدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد برگزار شود. محمدجواد ظريف در پيگيري‌ها پيرامون ديپلماسي فعال کشورمان روز چهارشنبه وارد باکو شد. با رئيس‌جمهور آذربايجان ديدار کرد و با همتايان خود از هند، عراق و صربستان وارد گفت‌وگوهايي سازنده شد و صبح روز پنجشنبه نيز با چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه يک صبحانه کاري داشت که در آن آخرين اوضاع منطقه و شمال سوريه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. حسن روحاني نيز ديدارهاي مهمي در راستاي توسعه تجارت و ديپلماسي ايران داشت که شايد بتوان به همين دليل، حاشيه نشست باکو را بسيار مهم‌تر از اصل آن توصيف کرد.
توسعه همکاري‌هاي اقتصادي با آذربايجان
رئيس جمهور کشورمان عصر پنجشنبه در ديدار الهام علي‌اف رئيس‌جمهوري آذربايجان، ضمن قدرداني از تمهيدات خوب باکو براي برگزاري هجدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، گفت: توسعه روابط و همکاري‌هاي مشترک نه تنها به نفع دو ملت بلکه به نفع منطقه است. روحاني با ابراز رضايت از نقش ارزنده کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور در توسعه بيش از پيش همکاري‌هاي تهران - باکو، اظهارداشت: در بخش همکاري‌هاي صنعتي و خودروسازي زمينه همکاري خوبي بين دو کشور فراهم شده و ايران همچنين آماده ساخت نيروگاه در جمهوري آذربايجان است. رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه تکميل مسير ترانزيتي شمال - جنوب نه تنها براي دو کشور بلکه براي منطقه نيز قطعا مفيد خواهد بود، گفت: ايران و جمهوري آذربايجان همکاري‌هاي بسيار مطلوبي در مسير ترانزيت شمال - جنوب داشته‌اند که اميدواريم مراحل پاياني آن با سرعت بيشتري دنبال شود. وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اهميت ايجاد تعرفه ترجيحي در گسترش حجم تجارت دو کشور، تسهيل در سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، ايجاد ضمانت‌هايي براي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي خصوصي و دولتي را گامي ارزنده در مسير توسعه بيش از پيش همکاري‌هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان برشمرد. روحاني همچنين در اين ديدار از همتاي آذربايجاني خود براي سفر رسمي به تهران دعوت کرد.
روايت شکست تحريم‌ها در ديدار با مادورو


حسن روحاني روز جمعه در ديدار «نيکلاس مادورو» رئيس‌جمهوري ونزوئلا که در حاشيه اجلاس سران غيرمتعهدها در باکو انجام شد، گفت: ايران و ونزوئلا در همه مجامع بين‌المللي و سياسي پشتيبان يکديگر بوده و باقي خواهند ماند و ما آماده‌ايم در کنار تقويت همکاري‌هاي مالي و بانکي، تجربيات خود را در حوزه‌هاي فني و زيرساخت‌هاي سايبري، فناوري‌هاي نوين و همچنين کشاورزي، در اختيار ونزوئلا قرار دهيم. رئيس‌جمهوري با بيان اينکه با همکاري يکديگر مي‌توانيم به آباداني و پيشرفت برسيم، تصريح کرد: آمريکايي‌ها در پيشبرد هيچ نقشه‌اي در منطقه ما از عراق و سوريه گرفته تا فلسطين، افغانستان و يمن نتوانستند به موفقيتي دست يابند و همه توطئه‌هاي عليه ما نيز با شکست مواجه شده است. روحاني اظهارداشت: در ماه‌هاي گذشته، عمده شاخص‌هاي اقتصادي ايران مثبت بوده و اين نشان مي‌دهد که نقشه‌هاي استکبار و آمريکا و فشارهاي اقتصادي آنها بي‌نتيجه و ناکام بوده است. رئيس‌جمهوري در اين ديدار از رئيس‌جمهوري ونزوئلا براي سفر رسمي به ايران دعوت کرد.
آمادگي براي توسعه همه‌جانبه روابط با پاکستان
روز جمعه نيز روحاني در ديدار عارف علوي رئيس‌جمهوري پاکستان که در حاشيه نشست سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در باکو انجام شد، اظهار داشت: ايران و پاکستان براي گسترش همکاري‌ها از ظرفيت‌هاي خوبي برخوردارند و ايران توسعه همکاري‌ها با کشورهاي منطقه و از جمله پاکستان را به‌ويژه در حوزه اقتصادي و تجاري، در اولويت سياست‌هاي خود قرار داده است. رئيس‌جمهوري به ديدارهاي متعدد مقام‌هاي ارشد ايران و پاکستان طي سال‌هاي اخير و نقش اين ديدارها در توسعه بيش از پيش همکاري‌هاي مشترک اشاره کرد و افزود: در چارچوب اين ديدارها توافقات خوبي در حوزه‌هاي علمي و تحقيقاتي و انرژي از جمله خط لوله صلح انجام شده که اميدواريم هر چه سريع‌تر اين توافقات در راستاي منافع دو ملت و منطقه، اجرايي شوند. روحاني با تقبيح سياست‌هاي يکجانبه‌گرايانه آمريکا در عرصه بين‌المللي و منطقه، گفت: ايران باوجود خروج يکجانبه آمريکا از توافق برجام، کماکان به تعهدات خود در قالب اين توافق ادامه مي‌دهد.
حسن ختام؛ پيشنهاد پايه‌گذاري قطب جديد
رئيس‌جمهور پيش از پايان سفر خود در باکو در سخنراني رسمي خود در اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصريح کرد: با فروپاشي نظام دوقطبي در عرصه‌ بين‌المللي، ايالات متحده تلاش کرد با شعار نظم نوين جهاني، يک نظام تک‌قطبي و سلطه‌گرايانه‌ را به اتکاي قدرت نظامي و اقتصادي و رسانه‌اي خود بر جهان تحميل کند. در مقابل، جنبش عدم‌تعهد تلاش مشترک خود را جهت مقابله با يک‌جانبه‌گرايي در نظام بين‌المللي متمرکز کرد. رئيس‌جمهوري گفت: ابزارهايي که آمريکا براي تحقق نظام تک‌قطبي به‌کار گرفت، عمدتاً به ضدّ آن تبديل شد. در عرصه‌اقتصاد، توسعه‌ تجارت آزاد در جهان عملا زمينه را براي رشد کشورهاي درحال‌توسعه و ظهور قدرت‌هاي جديد اقتصادي و تکنولوژيک در جهان فراهم کرد؛ به‌گونه‌اي‌که امروزه، هژموني آمريکا را در عرصه اقتصاد و تکنولوژي به‌طور جدي به چالش کشيده است. خطاب به حاضران در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اين اجلاس در شرايطي برگزار مي‌شود که جهان به سرعت در حال گذار به سوي نظام چندقطبي‌است. در اين عرصه پيچيده، خشونت و درگيري در مناطق مختلف رو به گسترش است؛ حاکميت ملي کشورهاي مستقل، به شيوه‌هاي گوناگون نقض مي‌شود؛ گرايش به قطب‌بندي‌هاي نظامي، رقابت‌هاي تسليحاتي، راه‌اندازي جنگ‌ها و تشديد منازعات و واگرايي قومي و منطقه‌اي افزايش مي‌يابد و قانون‌گريزي و نقض تعهدات بين‌المللي و مداخله در امور داخلي کشورهاي مستقل، رو به افزايش‌ است. امروز، آمريکا از روي استيصال، چنان بي‌پروا و گستاخانه از ابزارهاي اقتصادي ظالمانه براي تحميل مقاصد سياسي نامشروع خود بر ملّت‌هاي مستقل استفاده مي‌کند که نمي‌توان نامي به جز تروريسم اقتصادي بر آن نهاد. وي افزود: در اين شرايطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعه‌اي که بيش از دوسوم اعضاي سازمان ملل متحد را در برمي‌گيرد، مي‌تواند به نمايندگي از ملّت‌هاي عضو و جامعه‌ بشري، پيش‌گامِ يافتن راه‌حل‌هايي براي مشکلات کنوني جهان، در چارچوب قانون‌گرايي، پايبندي به تعهدات بين‌المللي، اعتدال و پرهيز از خشونت و افراطي‌گري باشد.