درمان و سلامت مردم از دغدغه‌های اصلی دولت است



معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شرایط و تگنا‌های بودجه‌ای کشور، گفت: به مردم اطمینان می‌دهم با وجود همه مشکلات موضوع درمان و سلامت مردم از دغدغه‌های اصلی دولت است  و به هیچ عنوان از اولویت کار کشور خارج نخواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری دیروز در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و رونمایی از طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت اظهار داشت: آغاز این طرح اتفاق مهمی است که همه دستگاه‌های اجرایی و بخصوص وزارت بهداشت باید آن را با جدیت پیگیری کند.
وی افزود: به دلیل اهمیتی که بخش سلامت دارد، رکن و مرکز اصلی نظام بیمه‌ای در دنیا مربوط به بخش سلامت است و بیمه درمانی کانون اصلی رویکرد عدالت در جامعه است.


او با تأکید بر اینکه جامعه نمی‌تواند ادعای عدالت داشته باشد اما برای روزهای سخت مردم فکری نکند، افزود: بیمه سلامت در کشور با این نگاه شکل گرفت که هیچ فرد ایرانی در کشور نباشد که یک پوشش حداقلی مطمئن برای سلامت و درمان نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود موضوع سلامت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات در دستور کار خود قرار داد، تصریح کرد: دولت در سال 92 در شرایطی کار خود را آغاز کرد که به تحریم‌های شورای امنیت و امریکا فقط مجوز فروش یک میلیون بشکه نفت را داشتیم و با وجود کمبود منابع، دولت طرح تحول نظام سلامت را در دستور کار خود قرار داد. جهانگیری تصریح کرد: طرح تحول سلامت اقدام بسیار بزرگی بود که دولت تدبیر و امید در سخت‌ترین شرایط و با وجود کاهش قیمت نفت آن را اجرا کرد و پذیرش افزایش یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده نیز برای تأمین هزینه‌های طرح تحول سلامت انجام شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف امریکا این بود که تا یک سال پس از اعمال تحریم‌های شدید اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کند، گفت: خوشبختانه امروز اقتصاد کشور قابل مقایسه با سال گذشته نیست و جهت تورم روند کاهشی پیدا کرده، رشد اقتصادی به سمت مثبت حرکت می‌کند و اشتغالزایی در کشور نیز روند خوبی را در پیش دارد به نحوی که 840 هزار فرصت شغلی جدید تا تابستان ایجاد شد که بیانگر پویایی و قدرت اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: اقتصاد کشور به سمت ثبات در حرکت است البته وضعیت معیشتی مردم وضعیت سختی است که حل این مسائل نیز از دغدغه‌های اصلی دولت است. رئیس شورای اقتصاد تصریح کرد: امروز برای تأمین کسری بودجه باید منابع جدیدی تعریف کنیم و در هزینه‌های دستگاه‌های دولتی نیز باید بشدت صرفه‌جویی شود چرا که کاهش درآمدهای نفتی تأثیر مستقیمی بر بودجه دولت دارد. جهانگیری با یادآوری اینکه سال 93 نیز در طرح بیمه همگانی حدود 10 میلیون نفر ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد برخی افراد با بیمه‌های دیگر همپوشانی داشتند و عده‌ای نیز با وجود آن که تمکن مالی خوبی داشتند اما به دلیل رایگان بودن طرح بیمه همگانی، در این طرح ثبت نام کرده بودند که خوشبختانه امروز این همپوشانی‌ها حذف شده و طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت مختص طبقات ضعیف جامعه است. وی یکی از موفقیت‌های طرح تحول سلامت را ایجاد پرونده الکترونیک سلامت افراد توصیف کرد و افزود: در تحقق دولت الکترونیک این گام از مهم‌ترین و اولین اقدامات بود که ادامه خواهد یافت.
جهانگیری  با تأکید بر اینکه ایران امروز به اعتبار پزشکان خود در بخش بهداشت و درمان در سطح منطقه سرآمد است و بسیاری از بیماران خارجی برای معالجه به ایران می‌آیند، گفت: جامعه پزشکی ایران از بزرگترین سرمایه‌های کشور است و اگر گاهی در مواردی اشکال و تخلفی صورت می‌گیرد نباید به خاطر اشتباه چند نفر به گونه‌ای برخورد شود که جامعه پزشکی احساس کند احترام آنها خدشه دار شده است. او با تقدیر از دست‌اندرکاران بخش دارو گفت: خوشبختانه 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود و با وجود محدودیت ارزی، به مردم اطمینان داده‌ایم که در بدترین شرایط نیز خللی در تأمین دارو اتفاق نخواهد افتاد.
وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به تخصیص ارز برای واردات برخی کالاها و مواد اولیه گفت: اتفاقاً تخصیص ارز برای واردات این گونه اقلام هنر مدیریت کشور و نگاه دوراندیشانه بوده است چرا که با اعلام امریکا برای تحریم کشور، آینده‌نگری و تجربه مدیریتی حکم می‌کرد که دولت با تخصیص ارز مناسب مواد اولیه مورد نیاز برای بیش از یک سال کالاهای اساسی و برخی تولیدات مهم نظیر دارو را تأمین کرد. وی درادامه  با گرامیداشت سالروز 13آبان گفت: 13آبان برای ملت بزرگ ایران روزی مهم و سرنوشت ساز و تاثیرگذار است که سه حادثه تاریخی در این روز رخ داد که یکی تبعید امام خمینی (ره) پس از سخنرانی درباره لایحه کاپیتولاسیون و دیگری کشتار دانش‌آموزان در اوج روزهای انقلاب اسلامی و مورد دیگر تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان بود. جهانگیری همچنین با اشاره به تشدید تحریم‌های امریکا در روز 13آبان سال 97 گفت: بازگشت این تحریم‌ها علیه ملت ایران که امروز یک سال از آن می‌گذرد نیز نشان می‌دهد که روز 13 آبان برای آنها مهم بوده برای همین تحریم‌های جدید خود را در این روز اعمال کردند. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دلیل وقایع مهم روز 13آبان این روز را روز ملی مبارزه با استکبار اعلام کرد، گفت: این روز یادآور استقلال‌طلبی ملت ایران است و نشان می‌دهد که ملت ایران در یک قرن گذشته به دنبال استقلال، ‌آزادی، ‌توسعه و پیشرفت بوده است.
 توجه ویژه دولت به نظام سلامت
سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از دوره‌های طلایی نظام سلامت بعد از انقلاب در زمان ریاست جمهوری دکتر روحانی محقق شده است، گفت: البته این سخن را من به عنوان وزیر کابینه ایشان نمی‌گویم؛ بلکه این حرف را به عنوان یک سرباز کهنه‌کار نظام سلامت به شما بیان می‌کنم. به عنوان مثال در این دوره بود که افزایش سه درصدی از جی‌دی‌پی(تولید ناخالص ملی) برای سهم نظام سلامت اتفاق افتاد یا طرح تحول سلامت و توسعه زیرساخت‌های آن در نقاط کمتر برخوردار، کاهش پرداخت از جیب بیمار، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و... از دستاوردهایی بود که در دولت ایشان و با همکاری دوستان من در وزارت بهداشت محقق شد.
وی  افزود: ما باید برنامه‌های خود را به شکلی پیش ببریم که زیر آوار هزینه‌های کمرشکن در حوزه نظام سلامت نمانیم. بنده اگر بخواهم به عنوان وزیر به یکی از چالش‌های موجود در طرح تحول سلامت اشاره کنم باید بگویم نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت در این پروژه علیرغم تمام دستاوردهایی که داشت یکی از آسیب‌های پیش رو بود که برای رفع این مانع و دستیابی به تهیه و استقرار کامل پرونده الکترونیک سلامت بدون ریل‌گذاری مشخص نمی‌توانستیم اقدامات مقتضی را انجام دهیم. به همین دلیل اولین گام من برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت، ریل‌گذاری در این زمینه بود.
برای ثبت نام «بیمه اجباری سلامت» 6ماه فرصت دارید
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم در این مراسم درباره  چگونگی تأمین اعتبار طرح پوشش اجباری بیمه سلامت، گفت: از آنجایی که در اواسط سال هستیم طبیعتاً برای سال جاری بودجه‌ای برای طرح پیش‌بینی نشده، اما طبق فرمایشات دکتر جهانگیری و دکتر نمکی، در این شرایط خاص اقتصادی دولت توجه ویژه‌ای به بیمه سلامت خواهد داشت.
مهندس طاهر موهبتی افزود  هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت اقشار و گروه‌های نیازمند در جامعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان بیمه سلامت است. وی از مردم خواست تا در ۶ ماه پیش رو تدریجاً نسبت به ثبت‌نام در سایت و پوشش بیمه‌ای‌ اقدام کنند تا بار مراجعات به سامانه قابل کنترل باشد.