یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» طرح «سرا» را تشریح کرد: پایان پدرخواندگی

همدلی| شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جلسه یکشنبه شب خود، تصمیم‌گیری درباره لیست‌های انتخاباتی را با تصویب طرح «سرا» یا ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ رایﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی واگذار کرد. طرحی که به نظر می‌رسد می‌تواند جلوی فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم را در برآمدن نامزدها بگیرد و به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک ‌کند.
با تصویب طرح «سرا» در جلسه شورای عالی، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان شامل اعضای احزاب اصلاح‌طلب و همه فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب با عضویت در یک سامانه رای‌سنجی می‌توانند در گزینش نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شرکت کنند. با اجرای این طرح، تصمیم‌گیری در مورد انتخابات از نهاد بالادستی شورای عالی به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان منتقل می‌شود. به این ترتیب نهادهای بالادستی در جریان اصلاحات تنها مجری تصمیمات بدنه اجتماعی اصلاحات خواهند بود. جواد امام، فعال سیاسی و مدیرعامل بنیاد باران معتقد است این طرح دامنه مشارکت را برای انتخاب نامزدها به نوعی بازتر و گسترده‌تر می‌کند و مشارکت را افزایش می‌دهد. همچینین بخشی از گله‌مندی‌هایی که به جریان اصلاحات وارد می‌شود، به جهت بستن لیست است. در واقع تصویب طرح «سرا» به نوعی پایان خط پدرخوانده در بستن لیست است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.
طرح «سرا» یا ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ رای‌ﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان در شورای عالی تصویب شد. نظر شما درباره این طرح چیست؟
طرح «سرا» گامی به سوی انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و مردمی‌تر نامزدهای جبهه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و نوعی انتخابات مقدماتی نیمه‌باز است که با یک پلتفرم سبک آنلاین قابل برگزاری است و نیازمند تغییرات سازمانی- تشکیلاتی زمان‌بَر نیست. این طرح به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و بسیج رای و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌تر و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزاسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک حزب یا جبهه‌ سیاسی با بدنه‌ اعضا و حامیانش را تقویت می‌کند و در فرآیند آن تعداد زیادی از حامیان یک جریان سیاسی مشارکت می‌کنند و این مشارکت تعلق سیاسی‌شان را می‌افزاید.


به نظر شما مزایای این طرح چیست و چگونه می‌تواند موثر واقع شود؟
«این طرح تلفیقی است از احزاب و نخبگان و اعضای شناخته شده جریان اصلاحات و فعالان سیاسی و اعضای احزاب. در وهله اول شاخص‌هایی برای کاندیداها مشخص می‌شود و کاندیداها را با آن شاخص‌ها و رزومه‌ای که از خودشان ارائه می‌دهند، در یک سامانه‌ای در معرض رای قرار می‌گیرند. این نوعی مشارکت است که همه افراد شناخته شده جریان اصلاحات بتوانند در لایه‌های بیشتری شناسایی شوند. یعنی عملا یک ارزیابی و نظرسنجی نسبت به افراد و تعیین اولویت‌بندی برای انتخاب نامزدهاست. در واقع یک مشارکت فراگیر و جامعی را در این سامانه پیش‌بینی کرده‌اند. به جای اینکه فردا گفته شود یک عده‌ای خاصی یا نفرات خاصی یا حتی محدود شود به اعضای شورای عالی یا به یک حزب. این سامانه در واقع این پیش‌بینی‌ها را انجام داده است که همه در این نظرسنجی ارزیابی و مشارکت داشته باشند و وزن افراد و مقبولیت آنها و جایگاه افراد در واقع تعریف شود. این نیست که فکر کنید فقط از مردم و بدنه اجتماعی نظرسنجی شود. در این طرح پیش‌بینی شده است که همه مشارکت داشته باشند.
علی‌القاعده این مسیری است که به نظر می‌رسد که هم مشارکت بیشتری داشته باشد و هم افراد شایسته‌تری را برگزیند و ما به سمت شایسته‌گزینی پیش برویم. ان‌شاءالله مردم خودشان در جریان اصلاحات حضور و مشارکت داشته باشند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر مسئله اصلی‌ اصلاح‌طلبان بحث از دست دادن اعتماد عمومی است. به نظر شما تصویب این طرح چقدر می‌تواند به احیای این اعتماد کمک کند؟
این طرح دامنه مشارکت را برای انتخاب نامزدها به نوعی بازتر و گسترده‌تر می‌کند و مشارکت را افزایش می‌دهد. همچینین بخشی از گله‌مندی‌هایی را که به جریان اصلاحات وارد می‌شود به جهت بستن لیست است. در واقع تصویب طرح «سرا» به نوعی پایان خط پدرخوانده در بستن لیست است.
می‌گویند اگر محدود نشود و اگر قرار بوده تمام احزاب و فعالان سیاسی در آن مشارکت می‌کردند شاید چهره‌های بهتر و گزینه‌های مناسب‌تری را انتخاب می‌کردند. این فتح بابی است که به نظر می‌رسد مشارکت و ورود علاقه‌مندان را به این عرصه افزایش می‌دهد و گلامندی‌هایی را که درباره احزاب و بستن لیست وجود دارد تا اندازه‌ای برطرف می‌کند.
اخیرا گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره سرلیستی فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شده است. از جمله اینکه گفته می‌شود خانم مولاوردی قرار است سرلیست باشد، شما اطلاعی از این موضوع دارید؟
اساسا کسی مطرح نشده که من بخواهم اسم یکی را رد کنم یا اسم کسی را تایید کنم. وقتی هنوز کسی تعیین تکلیف نشده و ثبت نام نکرده، ما چطور گمانه‌زنی کنیم؟ این شایعات و این بحث‌هایی که مطرح می‌شود، ‌صرفا نظرات شخصی است و تصمیمی در این باره که چه کسی سرلیست قرار بگیرد گرفته نشده است، یا حداقل من از آن بی‌اطلاع هستم و فکر نمی‌کنم که اساسا بحثی در مورد سرلیستی مطرح شده باشد. اصلا چیزی به عنوان سرلیستی در جریان اصلاحات مطرح نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی تغییرات کتب درسی فارسی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» طرح «سرا» را تشریح کرد: پایان پدرخواندگی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران: نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم آشوب‌ها بغداد را تکان داده است؛ زلزله نافرمانی مدنی در عراق معصومه ابتکار موضوع زندان برای مهریه بی‌نتیجه و بی‌فایده است مصطفی اقلیما موانع مشارکت زنان در اجتماع را در گفت‌وگو با همدلی تبیین کرد برابری زن و مرد در فرهنگ، نه در قانون بهرام بیضائی اثر برجسته صادق هدایت را با نگاهی متفاوت روی صحنه می‌برد مرجان‌خوانی از داش‌آکل  همدلی موضوع تلاش عده‌ای برای ترویج چندهمسری در کشور را بررسی می‌کند شلوار دو تایی‌ها یک گام برای دموکراتیک‌تر شدن اصلاح‌طلبان را نجات می‌دهد؟ «سرای» یازده «همدلی» حاشیه‌های اختصاص ارز دولتی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی را ارزیابی کرد دبیرکل حزب اسلامی کار در نقد طرح جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با همدلی: روزی فقط به نام دانش‌آموز تغییر الگوهای همزیستی تنازع برای بقا یا اتحاد برای دموکراسی