آشوب‌ها بغداد را تکان داده است؛ زلزله نافرمانی مدنی در عراق

همدلی| اعتراضات مردم عراق همچنان در بغداد و شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد. در همین راستا عراقی‌ها از روز یکشنبه گذشته دست به نافرمانی مدنی زدند و گروه‌های مختلف کارمندان در محل کار خود حاضر نشدند. این روند اعتراض تا دیروز نیز ادامه داشت. در این میان بنابر گزارش رسانه‌ها عده‌ای سودجو یکشنبه شب قصد تعرض به کنسولگری ایران در شهر مقدس کربلا vh داشتند که با ورود پلیس اقدام آنان ناکام ماند. وزارت خارجه عراق به حوادث شامگاه یکشنبه در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا واکنش نشان داد. وزارت خارجه عراق ضمن محکومیت حمله به کنسولگری ایران در کربلا، تاکید کرد که هیئت‌های دیپلماتیک، خط قرمز بغداد هستند. پایگاه خبری «بغداد الیوم» ضمن انتشار بیانیه‌ وزارت خارجه عراق، به نقل از این نهاد گزارش داد که بغداد تعهد خود را نسبت به هیئت‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند و این مسئله، بر اساس توافقنامه وین در روابط دیپلماتیک است. بغداد ضمن تاکید بر لزوم در معرض خطر قرار نگرفتن امنیت هیئت‌های دیپلماتیک خارجی در عراق، تصریح کرد که امنیت هیئت‌ها و کنسولگری‌ها، «خط قرمزی است که نمی‌توان از آن عبور کرد».در این بیانیه تاکید شد که مسئولان امنیتی، اقدامات لازم را انجام داده‌اند تا به امنیت این هیئت‌ها، هیچ آسیبی وارد نشود. بغداد در پایان تصریح کرد که «چنین اقداماتی در روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور همسایه، هیچ تاثیری نخواهد گذاشت».به گزارش فارس، براساس برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، شماری آشوبگر در اطراف کنسولگری ایران در کربلا حاضر شدند و ضمن سنگ‌پرانی به ساختمان این کنسولگری، پرچم ایران را پایین کشیدند. فرماندهی پلیس کربلا نیز اعلام کرد که اوضاع در اطراف کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا تحت کنترل است.گروه حمله‌کننده به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، از پیروان فرقه صرخی (از مدعیان دروغین و وابسته به سرویس‌های بیگانه) بودند که از استان‌های بابل و الدیوانیه به کربلا منتقل شدند. سرکنسول ایران در کربلا اما نیمه شب یکشنبه تاکید کرد که اوضاع آرام شده و شرایط تحت کنترل است. کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، روز گذشته درباره حوادث کربلا بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که این حوادث شب را که به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضانی که تلاش داشتند وارد کنسولگری ایران شوند، رصد کرده است. در بیانیه تایید شد که در این درگیری، سه تظاهرات‌کننده کشته شدند و ۱۲نفر از دو طرف زخمی شدند. این کمیساریا تداوم کشته و زخمی شدن افراد طی تظاهرات‌های اخیر عراق را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست تا کاملا به دستور عدم درگیری با تظاهر‌کنندگان و شلیک گلوله به سوی آنها پایبند بمانند.
هشدار سفر به عتبات عالیات
کنسولگری ایران در کربلا از زائران عتبات عالیات خواست تا سفر خود را تا بازگشت امنیت، به تاخیر اندازند. کنسولگری ایران در استان کربلای معلی، روز دوشنبه طی بیانیه‌ای از عدم مناسب بودن شرایط کنونی برای سفر به عتبات عالیات خبر داد.به نوشته پایگاه خبری «عین العراق»، در این بیانیه از زائران ایرانی خواسته شده تا سفر به عراق را تا بازگشت امنیت به کربلای معلی به تاخیر اندازند.
صدور حکم بازداشت برای مقامات


هیات شفاف‌سازی عراق نیز دیروز از صدور حکم بازداشت شماری از وزرای سابق و نمایندگان و مقامات مسئول محلی از جمله شماری از استانداران خبر داد. در بیانیه این هیات آمده است: حکم بازداشت وزیر بهداشت پیشین، استاندار سابق بابل و مدیر کل اداره بهداشت سابق به دلیل داشتن پرونده‌های فساد صادر شده است. روزگذشته همچنین حکم بازداشت وزیر حمل و نقل سابق و استاندار سابق بصره نیز با استاد به ماده 340 قانون مجازات کیفری عراق، صادر شد. هیات شفاف سازی عراق، اوایل ماه جاری میلادی از صدور 60 حکم بازداشت در حق مقامات محلی و نمایندگان عراقی به اتهام فساد و هدر دادن بیت‌المال خبر داده بود. مردم عراق دور دوم اعتراضات خود را از روز جمعه 25 اکتبر آغاز کردند. عمده اعتراض مردم عراق، بهبود وضعیت معیشتی و مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری بود. به گزارش خبرگزاری فارس، تظاهرات‌های عراق که در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و فساد در کشور از اول اکتبر گذشته آغاز شده، دیروز نیز در استانهای مختلف این کشور ادامه داشت. اداره شهداء در الدیوانیه دیروز برای دومین روز متوالی به منظور اعلام همبستگی با معترضان، بسته بود. تظاهرکنندگان درهای دانشگاه «میسان» را بستند. همچنین منابع گزارش دادند که اداره آموزش و پرورش «ذی قار» در کنترل معترضان است. تظاهرات مقابل بندر «ام‌قصر» در بصره ادامه داشت و جاده «ابی الخصیب» همچنان بسته بود. اما شرکت نفت بصره از تداوم حضور کارمندان این شرکت در محل کارشان خبر داد و اعلام کرد که راه‌های ورود و خروج این کارمندان کاملا باز است. منابع آگاه نیز از پایان تجمع معترضان مقابل میدان نفتی «مجنون» در بصره خبر دادند.
هشدار درباره سقوط پل «الجمهوریه» بغداد
سرلشکر«عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، دیروز از احتمال سقوط این پل خبر داد و گفت که کارشناسان و مهندسان می‌گویند که به دلیل سوزانده شدن میزان زیادی مواد پلاستیکی بر روی این پل، ضریب امنیت آن پایین آمده و احتمال سقوط وجود دارد. برخی نیز عامدانه در حال آتش زدن مواد پلاستیکی در این پل هستند که تصاویر آنها نزد ما موجود است. وی خطاب با تظاهرات‌کنندگان گفت: مشکل شما با سیاستمداران است نه تاسیسات عراق.عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور در بیانیه‌ای بعد از گذشت یک ماه از تظاهرات در عراق گفت، تنها زمانی شفافیت و صداقت تظاهرات مسالمت‌آمیز مخدوش می‌شود که تلفاتی در بین تظاهرکنندگان به جا بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته تحقیقاتی در زمینه بررسی انواع تجهیزات به کار گرفته شده توسط نیروهای امنیتی عراق در دفاعشان از تاسیسات و نهادها تعیین شده است. نخست وزیر عراق تصریح کرد: ملت عراق به صراحت درباره سیستم سیاسی، انتخاباتی، عملکرد دولت و اصلاحات مطلوب نظرشان را مطرح کردند. دستوراتی اکید به نیروهای امنیتی داده شده تا از گلوله‌های واقعی یا هر سلاح کشنده‌ دیگری استفاده نکنند.
عبدالمهدی در ادامه با بیان اینکه تظاهرات‌ سیستم سیاسی کشور را لرزاند، گفت: زمان آن رسیده که اوضاع به حالت عادی بازگردد و تمام فروشگاه‌ها، مغازه‌ها،‌ مدارس، دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها باز شوند.
نخست وزیر عراق همچنین عنوان کرد، تظاهرات برای بیان نظر بدون تاثیرگذاری بر روال زندگی و منافع عمومی و خصوصی کشور است و این مساله به تظاهرکنندگان مربوط است. عبدالمهدی خاطرنشان کرد: ما ساعات منع آمد و شد را کاهش دادیم اما مهمترین مساله بازگشت اوضاع به روال عادی با توجه به در نظر گرفتن حقوق شهروندان است. وی تصریح کرد، تهدید منافع نفتی کشور و بستن برخی مسیرهای منتهی به بنادر عراق تنها منجر به زیان‌های عظیم می‌شود که از میلیادرها فراتر خواهد رفت.
سایر اخبار این روزنامه
دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی تغییرات کتب درسی فارسی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» طرح «سرا» را تشریح کرد: پایان پدرخواندگی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران: نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم آشوب‌ها بغداد را تکان داده است؛ زلزله نافرمانی مدنی در عراق معصومه ابتکار موضوع زندان برای مهریه بی‌نتیجه و بی‌فایده است مصطفی اقلیما موانع مشارکت زنان در اجتماع را در گفت‌وگو با همدلی تبیین کرد برابری زن و مرد در فرهنگ، نه در قانون بهرام بیضائی اثر برجسته صادق هدایت را با نگاهی متفاوت روی صحنه می‌برد مرجان‌خوانی از داش‌آکل  همدلی موضوع تلاش عده‌ای برای ترویج چندهمسری در کشور را بررسی می‌کند شلوار دو تایی‌ها یک گام برای دموکراتیک‌تر شدن اصلاح‌طلبان را نجات می‌دهد؟ «سرای» یازده «همدلی» حاشیه‌های اختصاص ارز دولتی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی را ارزیابی کرد دبیرکل حزب اسلامی کار در نقد طرح جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با همدلی: روزی فقط به نام دانش‌آموز تغییر الگوهای همزیستی تنازع برای بقا یا اتحاد برای دموکراسی