گام چهارم قطعي است؛ رئيس جمهور اعلام مي‌كند

آرمان ملي: سخنگوي دولت تاکيد کرد: ما نبايد برچسب «آمريکايي» را براي طرد و حذف ديگري به کار ببريم که اگر چنين کنيم در حق نسل‌هاي جديد جفا کرده‌ايم. علي ربيعي در آغاز نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران با يادآوري اينکه 13 آبان از چند جهت براي ما و براي امروز و نسل آينده اهميتي تاريخي دارد، افزود: مناسبت‌هاي تاريخي در طول زمان معناي عميق‌تري را به نمايش مي‌گذارند. اين يک رخدادي است که عقبه معين در تاريخ ما دارد. ما يک 13 آبان در تاريخ معاصرمان نداريم. ما 13 آبان‌ها داريم. او با اشاره به اينکه 13 آبان تاريخي ما از سخنراني استکبار ستيزانه امام خميني عليه کاپيتولاسيون و براي استقلال و غرور ايراني آغاز مي‌شود، ادامه داد: 13 آبان در دوران مدرن به دور جديد فشارهاي آمريکا عليه ملت ايران باز مي‌گردد که اين بار هم در 13 آبان 96 ما را تحريم کرد و اين تحريم‌ها کاپيتولاسيون جديد و مدرن است. اهم اظهارات سخنگوي دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
مشکل اصلي آمريکا هنوز هم همين حس استثناپنداري، خودبرتربيني مستکبرانه و خودستايانه آمريکايي است که تا امروز هم ادامه داشته است. امروز شکل ديگري از همان کاپيتولاسيون را شاهد هستيم. عمده اقدامات اخير واشنگتن در خروج از توافقات بين‌المللي از جمله برجام و زيرپا گذاشتن حقوق ملت‌ها و دولت‌هاي جهان ناشي از همين احساس است که تا به امروز ادامه داشته و به طرز حيرت انگيزي دولت آمريکا به خود اجازه مي‌دهد قوانين بين‌الملل را زير پا بگذارد و بدترين جنايت‌ها را عليه ملت‌ها بدون بيم از پيگرد بين‌المللي مرتکب شود.
در موضوع حمله به کنسولگري ايران در کربلا جالب اين است که ترامپ آنقدر زود توئيت مي‌کند و تا عکسي مي‌بيند ذوق مي‌کند و توئيت مي‌زند. بحث عراق براي ما از جنبه‌هاي مختلف حايز اهميت است. عراق همسايه ماست و سرنوشت دو کشور از گذشته به هم مرتبط بوده است. مردم عراق اعتراضات بحقي داشتند و دولت عراق هم پاسخ‌هاي مناسبي را به درخواست‌هاي مشروع مردمي داده و صداي آنان را شنيده‌اند. مطمئن هستيم خواسته‌هاي مشروع مردم عراق ميان همه اقشار و مذاهب قابل توجه است. در اين ميان شواهد اطلاعاتي و توئيت عجولانه ترامپ و رفتار رژيم اسرائيل نشان مي‌دهد که آنان روي موج خواسته‌هاي بحق مردم سوار شده و عمليات رواني انجام مي‌دهند.
آقاي روحاني در روز و ساعت مقرر جزئيات گام چهارم را اعلام مي‌کند و اجازه دهيد که تا آن روز صبر کنيم و پيش اعلام در اين زمينه نداشته باشيم. ما براي ملت و افکار عمومي خود اين موضوع را مشخص کرديم که نمي‌خواستيم چنين وضعيتي باشد، اما اين زورگويي آمريکا است.


ما چهارده و نيم ميليون تن توليد گندم داشتيم و مصرف کل ما سيزده و نيم ميليون تن است که خوشبختانه در برنج هم توليدات رو به افزايش داشته‌ايم و قطعا به واردات گندم براي مصرف روزانه مردم باز نخواهيم گشت. اگر وزارتخانه‌ها اجازه يافتند که وارداتي در اين زمينه داشته باشند براي تامين ذخاير استراتژيک ماست.
ما در شرايط فعلي تورم ناشي از تحريم را کاهش مي‌دهيم و در چنين شرايطي در توليد گندم خودکفا شده‌ايم و کساني که امروز ادعا دارند، اگر در مسند بودند وضع از اين بدتر بود.
رئيس‌جمهور محترم نامه‌هايي را ارسال کرده‌اند و اساس اين نامه‌ها صلح و ثبات منطقه است. معتقد هستيم دوجانبه‌هاي متعددي مي‌تواند در منطقه شکل بگيرد و فشارهاي آمريکا نبايد باعث دوري کشورهاي خاورميانه از هم شود. اگر منافع آمريکا ايجاب نکند حتي مردم کرد را به کار گرفته و بعد رها مي‌کند اما ما در اين منطقه هستيم.
[درباره ذرت‌هاي آلوده] بار سوم است که به چنين سوالي جواب مي‌دهم اما مجددا دوستان روايت‌هاي مختلفي مطرح مي‌کنند و مي‌خواهم اين مباحث باعث ناآرامي فضاي رواني جامعه نشود. هيچ ذرت آلوده‌اي وارد کشور نشده است. برخي غير از دولت ميزاني ذرت وارد کرده بودند که يا امحا و يا بازگشت داده شد. رئيس سازمان استاندارد هم اين موضوع را تاييد کرده‌اند.
سياست دولت خام فروشي نيست. در معادن هم به همين سمت حرکت مي‌کنيم و يکي از اهداف ما براي افزايش شغل در شرايط تحريم همين جلوگيري از خام فروشي است.