واكنش سازمان استاندارد به شايعه پراكنی صداوسيما

در سال 1395، حدود 120هزار تن ذرت توسط 17 شرکت از مبدا برزيل وارد و طي آزمايش‌ها، وجود دوز بالايي از سم آفلاتوکسين در اين محموله اثبات شد و گواهي انطباق براي اين محموله صادر نشد. رئيس سازمان ملي استاندارد در مردادماه سال جاري از دستور صريح رئيس‌جمهوري براي امحا يا ارجاع اين ذرت‌ها خبر داد. به گفته نيره پيروزبخت، با توجه به آزمايش‌هاي مختلفي که انجام شد، اين ذرت‌ها پنج تا هفت برابر بيش از ميزان استاندارد، آلودگي دارند و حتي قابليت استفاده در الکل را نيز ندارد. در عين حال گفته مي‌شد به دليل مقاومت واردکنندگان در جهت ترخيص اين ذرت‌ها، تصميم‌گيري درباره آنها بلاتکليف مانده بود. بر اين اساس، دستور رئيس‌جمهوري مبني بر امحا يا ارجاع اين محموله‌ها، براي اجرا به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان ملي استاندارد ايران ابلاغ شده بود. اما در روزهاي گذشته، امير خجسته- نايب‌رئيس کميسيون اصل 90 مجلس- در يک برنامه تلويزيوني با مطرح کردن دوباره موضوع ذرت‌هاي آلوده، جرقه شايعاتي در فضاي مجازي را زد مبني بر اينکه ذرت آلوده به آفلاتوکسين وارد کشور شده است.
سازمان استاندارد بيانيه داد
در همين ارتباط، سازمان ملي استاندارد ايران، روز گذشته بيانيه‌اي را به شرح زير صادر کرد: پيرو انتشار اخبار متناقض درباره ورود ذرت‌هاي آلوده، به هموطنان گرامي اطمينان مي‌دهيم، کيفيت و سلامت 350هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوي سه مرجع نظارتي يعني سازمان ملي استاندارد ايران، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي، پايش و تاييد شده و سپس مجوزهاي لازم براي ترخيص صادر شده است. لذا مصرف‌کنندگان محترم نسبت به سلامت ذرت‌ها و محصولات تهيه شده از اين محموله هيچ‌گونه نگراني نداشته باشند. همچنين تاکيد مي‌شود براي ذرت‌هايي که آلودگي آن در آزمايش‌هاي متعدد به اثبات رسيده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخيص آنها ممانعت به عمل آمده است. بديهي‌ست، براي ارکان مختلف دولت، همواره سلامت و ايمني مواد غذايي جامعه در اولويت قرار دارد.
ذرت‌هاي آلوده ترخيص نشدند


از سوي ديگر، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت گفت: هر محموله ذرتي که از گمرکات ترخيص شده، سالم بوده است. کيانوش جهانپور در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرد: محموله‌هايي که سلامت آنها مورد تاييد نبوده، ترخيص نشده و بعضا از سال 95 در انبارهاي گمرک موجود است و به هيچ‌وجه وارد بازار و خطوط توليد نشده و انتشار اين خبرهاي کذب، بي‌پايه و بي‌اساس آن هم در برخي رسانه‌هاي رسمي با علامت سوال جدي مواجه است و در خوش‌بينانه‌ترين حالت، ناشي از رفتار غيرحرفه‌اي و غيرمسئولانه است. انتظار نمي‌رود يک رسانه رسمي از منابع مشکوک، مغرض و مبهم در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي تغذيه شود.
نظارت کميسيون اصل 90 بر ترخيص ذرت‌ها
همچنين رئيس کميسيون اصل 90 مجلس از ورود کميسيون متبوعش به موضوع ذرت‌هاي آلوده خبر داد و گفت: با نظارت اين کميسيون و دستگاه‌هاي نظارتي، حتي يک کيلو ذرت آلوده هم وارد کشور نشده است. داوود محمدي اظهار کرد: نتيجه بررسي‌هاي کميسيون اين شد که با توجه به ورود دولت به اين موضوع، ذرت‌ها به کشور مبدأ اعاده و يا تبديل به ساير محصولات و فرآورده‌ها مثل الکل شود. تصميم ديگر نيز اين بود که ذرت‌ها را به کشورهايي که قابليت واردکردن اين محصول بر مبناي استانداردهاي بهداشتي خود را دارند، اقدام شود که مجموعا اين سه راهکار مصوب شد. او تاکيد کرد: حتي يک کيلو از اين ذرت‌ها هم وارد کشور نشد و تمامي اين ذرت‌ها در گمرکات کشور موجود و ضبط شده که با نظارت ساير دستگاه‌ها به هيچ عنوان وارد کشور نشود.