هشدار 11 هزار دانشمند درباره تبعات تغییرات آب‌ و هوایی

بیش از 11 هزار دانشمند از سراسر جهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند؛ اگر دولت‌ها فوراً اقدام به مقابله با تغییرات آب‌ و هوایی نکنند «مصائب بشری بی‌شماری» به بار خواهد آمد.
در این نامه که روز سه‌شنبه در نشریه «بیو ساینس» منتشر شد، آمده است: تغییرات آب‌ و هوایی به وقوع پیوسته، سریع‌‌تر از آن چیزی که بسیاری از دانشمندان تصور می‌کردند و درحال شدت گرفتن است.
«ویلیام ریپل» استاد دانشگاه «اورگون» آمریکا و یکی از نویسندگان مشهور این نامه در مصاحبه‌ با «ایندیپندنت» اظهار کرد: 40 سال است که مذاکرات گسترده‌ای در سطح جهان جریان دارد اما هنوز این بحران حل نشده است.
این نامه بر 6 هدف مهم که دانشمندان آن را حیاتی می‌دانند، یعنی جایگزینی سوخت‌‌های فسیلی، کاهش آلاینده‌ها، احیا و حفظ اکوسیستم‌ها، کاهش مصرف گوشت و ایجاد اقتصادی جهانی بدون کربن متمرکز است.


«توماس نیوسام» یکی دیگر از نویسندگان نامه اظهار کرد: اوضاع، بد شده اما ناامید نیستیم. ما می‌توانیم گام‌هایی برای حل مسائل اضطراری آب‌ و هوایی برداریم.
در این نامه آمده است که با استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر، کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش فعالیت‌‌های زیست محیطی در سطح جهانی می‌تواند به بهبود وضع آب‌ و هوایی امیدوار بود.
این نامه یک روز پس از آن منتشر شد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به‌رغم انتقادهای جهانی، روند خروج از معاهده تغییرات آب‌ و هوایی پاریس را آغاز کرد.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که اعلامیه رسمی در مورد فرایند خروج آمریکا از پیمان آب‌ و هوایی پاریس را به سازمان ملل متحد فرستاده است.
توافق پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییرات اقلیمی (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال 2020 میلادی آغاز خواهد شد.
متن توافق ازسوی نمایندگان 197 کشور در کنفرانس تغییر اقلیم 1394 سازمان ملل متحد در پاریس مورد مذاکره قرار گرفت و 21 آذر 1394 با اجماع آرا تصویب شد.
این توافق 3 اردیبهشت 1395 (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد و در سال 1396، 195 عضو پیمان‌ سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم این پیمان را امضا کردند و 147 کشور آن را به تصویب مجلس خود رساندند.
آمریکا در سال 1396 به سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال 1398 به طور رسمی از این پیمان بین‌المللی خارج می‌شود اما تا آن زمان در جلسات شرکت خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
نیروگاه برق آبی سردشت با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید آغاز غنی سازی 4/5 درصدی در فردو بریگزیت بوریس جانسون را هم قربانی کرد با حضور رئیس جمهور؛ شرکت های دانش بنیان با تولید علم و درآمد، قدرت، رفاه و عزت می آفرینند گروه‌های جنوبی یمن: توافق ریاض مقدمه تقسیم یمن است هشدار 11 هزار دانشمند درباره تبعات تغییرات آب‌ و هوایی یک مقام کاخ الیزه اعلام کرد فرانسه مصمم به اخراج منافقین است با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام محمّدباقر لائینی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران منصوب شد تحلیل سیاسی هفته آمریکا تحریم‌های تکراری بر ایران اعمال کرد ایران خواستار حفاظت از اماکن دیپلماتیک در عراق شد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان خبر داد: تخریب 26 مورد ساخت و ساز غیرمجاز و آزادسازی شش هزار و 434 متر مربع از اراضی در روستای زیارت با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان‌های یزد و کرمان برگزار شد