تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه این هفته که هشتمین روز از ماه ربیع‌الاول بود، با مصیبت جانگداز سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام مصادف شد. این امام معصوم، با مجاهدات علمی در شرایط بسیار دشواری که در سامرا و با محدودیت شدید محاصره نظامی دربار عباسی داشتند، توانستند جامعه اسلامی را با معارف اسلامی آشنا نمایند و چهره ظالم خلفای عباسی را افشا کنند. حفاظت از میراث بسیار مهم امامت بعد از شهادت امام عسکری، امر خطیری بود که با تدبیر آن حضرت به بهترین وجه صورت گرفت و وجود مقدس امام زمان علیه‌السلام در شرایط بسیار خطرناک و حساس آن مقطع از تاریخ اسلام از گزند دشمنان محفوظ ماند و جهان از وجود پربرکت حضرت بقیه‌الله‌الاعظم بهره‌مند شدند.
این هفته و در آستانه یوم‌الله 13 آبان که روز مبارزه با استکبار جهانی نام دارد، رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانش‌آموزان با ایشان، بر استمرار مبارزه با آمریکا تاکید کردند و افزودند: «عدم پذیرش مذاکره با آمریکا را، راهی برای جلوگیری از نفوذ مجدد این کشور در ایران می‌دانیم و این راه نفوذ را برای همیشه بسته نگاه خواهیم داشت.»
در روز دوشنبه این هفته، در سراسر کشور راه‌پیمائی ضدآمریکائی 13 آبان برگزار شد و مردم با شعار «مرگ بر آمریکا» بار دیگر خشم خود را از سیاست‌های خصمانه شیطان بزرگ نشان دادند. متاسفانه در بعضی موارد افراد معدودی این راه‌پیمائی ضدآمریکائی را با شعارهای ضد دولت جمهوری اسلامی به انحراف کشاندند. این خودسری‌ها قطعاً موجب خشنودی شیطان بزرگ است و عقلای قوم باید به آن برای همیشه پایان بدهند.


رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، همزمان با یوم‌الله 13 آبان اعلام کرد ایران به ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد و ما در این زمینه گام‌های بلندی برداشته‌ایم. وی این نکته را هم گفت که تعهدات برجامی، برخلاف شایعات افراد بدخواه، مشکلی در روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور ایجاد نکرد و دانشمندان اتمی ما با تمام توان به وظایف خود عمل نموده و به پیشرفت‌های چشمگیری نیز دست یافته‌اند.
همچنین آقای روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری از اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این گام هم همانند سه گام قبلی ایران برگشت‌پذیر است و در صورتی که شرکای برجام به تعهدات خود برگردند ایران هم تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین دستور کاهش تعهدات برجام و آغاز گازدهی به 1044 سانتریفیوژ را صادر کرد و گفت به جهت سیاست‌های آمریکا و متحدانش، فردو به‌زودی کاملاً فعال خواهد شد.
دیروز در همین راستا مخزن (سیلندر) 2800 کیلویی که حاوی حدود 2000 کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک‌دهی مجتمع فردو قرار گرفت.
گام چهارم ایران واکنش متفاوت برخی طرف‌های برجام را هم در پی داشت. پس از آنکه رئیس‌جمهوری ایران خبر از برداشتن چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی ایران داد، مقام‌های برخی از کشورهای امضاکننده برجام مواضع متفاوتی در این زمینه داشتند که عمده‌ترین آن در اظهارات مقامات روسی مطرح شد مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام را سرمنشا تحولات اخیر ارزیابی کردند.
در مسائل خارجی، ابتدا به تازه‌ترین تحولات در صحنه سیاسی کشور عراق می‌پردازیم که بخش عمده مطالب رسانه‌های منطقه و جهان را به خود اختصاص داد.
این هفته نیز موج اعتراضات مردمی در عراق ادامه داشت و شمار زیادی از شهرها شاهد تظاهرات بودند. معترضین با کشاندن دامنه تظاهرات به مرحله تعطیلی اجباری ادارات و موسسات، تلاش کردند تا دولت را به پذیرش خواسته‌هایشان تحت فشار مضاعف قرار دهند.
این هفته، آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر با صدور پیامی که توسط نماینده‌شان در نمازجمعه قرائت شد ضمن حمایت از خواسته‌های بر حق معترضان، نسبت به نفوذ مغرضان و منحرف ساختن جهت اعتراضات، هشدار داد. ایشان همچنین تاکید کرد که هیچ کشور و یا طرف خارجی حق مصادره اعتراضات عراقی‌ها را ندارد.
حادثه تعدی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، مورد دیگری بود که این هفته توسط عده‌ای آشوب‌طلب صورت گرفت. واقعیت این است که حمله به کنسولگری ایران را نباید به کل عراقی‌ها نسبت داد. مردم ایران مهمان‌نوازی بی‌شائبه عراقی‌ها را در مناسبت‌های مختلف فراموش نمی‌کنند و فتنه‌گری عده‌ای معدود را به حساب کل مردم عراق نمی‌گذارند. مثلت آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه که همواره درصدد تخریب روابط ایران و عراق بوده‌اند قطعاً در این‌گونه اقدامات تخریبی نیز دخیل هستند. ایران و عراق، جدای از قرابت جغرافیایی، از لحاظ دینی و فرهنگی نیز وابستگی‌های عمیق دارند و عقلای قوم در دو طرف باید در حفظ این نزدیکی همت کنند.
این هفته صحنه سیاسی لبنان نیز همچنان متلاطم بود و استعفای رفیق حریری نخست‌وزیر این کشور نیز نتوانست ناآرامی‌ها را مهار کند و اوضاع را به روال عادی بازگرداند. اعتراضات، در مرحله‌ای به مسدود کردن راه‌ها کشیده شد که نشان می‌دهد اراده این است که این کشور به هرج و مرج کشیده شود. اگرچه گزارش‌ها درحال حاضر از آرامش نسبی در لبنان حکایت دارد ولی تردید نباید داشت که دست‌هایی در داخل و خارج لبنان، از توطئه کشاندن این کشور به آشوب دست برنمی‌دارند و مترصد فرصت هستند. این سیاست شوم در راستای توطئه‌ای است که برای تضعیف جبهه مقاومت ضدصهیونیستی دنبال می‌شود و بنا به ارزیابی دشمنان مقاومت، ایجاد بحران در لبنان می‌تواند به این توطئه کمک کند.
این هفته موضوع استیضاح ترامپ با اقدام کنگره، رسمی شد و با این تحول، روند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا عملاً کلید خورد. سیاست‌های ترامپ از همان ابتدا جنجال‌برانگیز و مسئله‌ساز بوده و اکثر آمریکایی‌ها بر استیضاح وی اجماع داشته‌اند ولی یافتن مستمسک قانونی کافی برای این اقدام در قانون اساسی آمریکایی دشوار بوده است. رسمی شدن روند استیضاح، ترامپ را به کانال هجوگویی و دشنام‌های رکیک و جنون‌آمیز کشانده است. این رفتارها، افتضاح در دستگاه حاکمه آمریکا را در منظر جهانیان قرار داده است.
استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، موضوع دیگری بود که در صحنه سیاسی بین‌المللی رقم خورد و بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. کناره‌گیری جانسون به دلیل ناکامی وی در اجرای طرح جنجالی موسوم به «برگزیت»، یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رخ می‌دهد و وی، سومین نخست‌وزیر انگلیس پس از «دیوید کامرون» و «ترزا می‌» می‌باشد که قربانی این طرح می‌شود.
مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توسط جناحی در انگلیس که خود را برتر از سایر اروپائیها می‌دانند و ماندن در این اتحادیه را کسر شان می‌پندارند به جریان افتاده است درصورتیکه بخش مهمی از بدنه اجتماعی و سیاسی این کشور موافق این قضیه نیستند. از این‌رو، هر دولت دیگری که در آینده بر سر کار بیاید نیز مسیر دشواری را پیش‌رو خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
نیروگاه برق آبی سردشت با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید آغاز غنی سازی 4/5 درصدی در فردو بریگزیت بوریس جانسون را هم قربانی کرد با حضور رئیس جمهور؛ شرکت های دانش بنیان با تولید علم و درآمد، قدرت، رفاه و عزت می آفرینند گروه‌های جنوبی یمن: توافق ریاض مقدمه تقسیم یمن است هشدار 11 هزار دانشمند درباره تبعات تغییرات آب‌ و هوایی یک مقام کاخ الیزه اعلام کرد فرانسه مصمم به اخراج منافقین است با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام محمّدباقر لائینی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران منصوب شد تحلیل سیاسی هفته آمریکا تحریم‌های تکراری بر ایران اعمال کرد ایران خواستار حفاظت از اماکن دیپلماتیک در عراق شد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان خبر داد: تخریب 26 مورد ساخت و ساز غیرمجاز و آزادسازی شش هزار و 434 متر مربع از اراضی در روستای زیارت با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان‌های یزد و کرمان برگزار شد